Olycka med felförsäkrad motorcykel.

Anledningen till att han har en 30+ försäkring är antagligen att han ska komma billigare undan. Han lär således vara medveten om att INGEN under 30 får köra hojen, och då ska han inte låna ut den heller utan att upplysa om det.

Jag tycker att han får skylla sig själv till viss del i alla fall. Dela på kostnaderna, han lär sig att inte låna ut en oförsäkrad hoj och du lär dig att kolla upp vad du sätter dig på...
Håller med att det är 50/50 som gäller. Båda gjorde fel.

Skulle jag varit i din situation skulle jag givetvis betalat alla kostnader. Det svider men lånar man fordon så måste ansvaret falla på den som lånar. Om försäkring gäller är det enbart en generös bonus som man ska vara tacksam över.

Det är enklare om fordonet bara har trafik/halv-försäkring för då råder det inga tvivel på att försäkringen inte kommer täcka skador och föregående uttalande blir mer uppenbart.

Jobbig oplanerad situation, helt klart. Sånt händer dock, och man får försöka se det från ljusa sidan. Du har ett reparationsprojekt som du kan customiza efter egna önskemål. :)

Mvh /Mikael.H

konstigt att INGET täcks av försäkringen

på min försäkring 35+ , så är det dubbel självrisk

samma gäller på min bil (ingen under 24 får köra), dubbel självrisk om någon under 24 kör & smäller

Min försäkring är lite sexistisk har 40+ försäkring men det gäller bara manliga förare, kvinnor kan jag låna ut den till i vilken ålder som helst:confused: :va

Sen tycker jag att lånar man ett fordon så är man skyldig att ta reda på fordonsförhållandena, besiktning, skatt, försäkring mm

Last edited:
Självklart erbjuder du dig att betala allt!

Anledningen till att han inte sagt något är nog för att han förväntar sig att du erbjuder dig betala samtliga kostnader - vilket är det enda rimliga och rakryggade. Allt annat skulle jag uppfatta som riktigt snålt och osjysst.

Visst kunde väl han ha nämnt att försäkringen inte gällde, men det är också något som du borde tagit reda på innan. Således förändrar det inte faktumet att han är snäll och lånar ut sin hoj till dig. Du kvaddar den. Det ska inte behöva belasta honom ekonomisk utöver det faktum att han under en tid inte haft någon hoj att åka på.

Således, erbjud dig givetvis att betala allt. Är han sedan ruskigt hygglig så kanske han kommer med ett moterbjudande om att dela på kostnaderna. Men det kan du knappast förvänta dig.

/Olzki

Jävligt surt läge, men jag tycker du ska stå för alla kostnader. Hoppas du kryat på dig!

Rent juridiskt så kan du skita i att betala - men då får du räkna med en ovän för resten av livet med allt det innebär.

Moraliskt sett så borde du erbjuda dig att stå för reparationen eller att köpa bottensänket för det marknadsvärdet den hade innan du crasha den.

Han i sin tur borde som en gest på god vilja stå för en viss del av reparationen eftersom han var medveten om att försäkringen inte gäller för dig - men lånade ut den till dig iaf.

Antagligen kommer du få stå för hela kostnaden, om han inte är en hyvens kille;)

Blir nästan upprörd alltså.. Har man lånat nånting och är vållande är det inte mer än rätt att betala för sig, är ju inte hans fel att den är trasig, han var shysst å lät dig testa, det ingår ju typ i dom oskrivna reglernas bok att pajjar man pröjsar man...

Skulle inte låna ut ngt som försäkringen inte gäller på utan att informera om hyr dyrt det blir.

Utlånaren gjorde första felet.

Är väl inte ens något att fundera på, klart att du ska stå för hela kostnaden.
Sen om han vill vara schysst och "bjuda" på lite ska du bara vara tacksam för men absolut inte förvänta dig.

Ni som tycker det är Ok att skita i att ersätta ägaren bara för att han glömde tala om vad han hade för försäkring, hur skulle ni göra vid provkörning av bil eller mc hos en handlare? Är ni medvetna om att det är skyhöga självrisker om det händer nåt, och det brukar handlarna inte berätta om man inte frågar.

Som styxxx säger, "Juridiskt sett kan du skita i att betala." Vad grundar du det på? Om du kvaddar en bil hos en handlare, kan du skita i att betala det också, rent juridiskt? Du blir nog inte bara ovän med handlaren, det blir nog värre än så i så fall.

Och jag ser ingen skillnad på att låna en bil av en kompis farsa eller av en handlare....rent juridiskt... Ansvaret måste ju vara lika för den som lånar....rent juridiskt..även om den ena är privatperson och den andra en firma.

Ni som tycker det är Ok att skita i att ersätta ägaren bara för att han glömde tala om vad han hade för försäkring, hur skulle ni göra vid provkörning av bil eller mc hos en handlare? Är ni medvetna om att det är skyhöga självrisker om det händer nåt, och det brukar handlarna inte berätta om man inte frågar.

Som styxxx säger, "Juridiskt sett kan du skita i att betala." Vad grundar du det på? Om du kvaddar en bil hos en handlare, kan du skita i att betala det också, rent juridiskt? Du blir nog inte bara ovän med handlaren, det blir nog värre än så i så fall.

Och jag ser ingen skillnad på att låna en bil av en kompis farsa eller av en handlare....rent juridiskt... Ansvaret måste ju vara lika för den som lånar....rent juridiskt..även om den ena är privatperson och den andra en firma.

I försäkrings villkoren står det(nu vet jag inte exakt vilket försäkringsbolag han har, men brukar vara liknande) att ägaren, försäkrings tagaren, är skyldig att uppfylla villkoren för försäkringen för att nyttja den. Bland dessa brukar en av punkterna i dessa 30+/40+/50+ försäkringar vara att INTE tillåta utlåning till personer under åldergränsen för den specifika försäkringen. I och med att han har lånat ut den frivilligt och medvetet BRUTIT mot avtalet som han hade med försäkringsbolaget gäller inte försäkringen, och det är försäkringstagaren som är "skyldig". Bolaget kommer inte att betala ut för hojen etc. eftersom villkoren har brutits och inte heller kommer de kräva att den som framförde fordonet betalar till försäkringstagaren.

Det finns ingen lag som säger att en person som lånar någon är skyldig att ersätta detta om det går sönder - om inte ett avtal har ingåtts mellan partnerna. Som fallet är vid t.ex. provkörning från handlare.

Det är alltså ett lån på "goodwill", inget juridiskt bindande.

Självklart ska du betala hela kalaset. Lånar man något och kör sönder det så repar man det, eller så köper man det. Enkel ekvation.

Det är du som förare har skyldighet att ta reda på vilka regler och lagar som gäller osv. osv, är helt oväsentligt i mina ögon. Det här handlar om rent folkvett och hyfs. Jag hade betalat utan att blinka.

Är han nu schysst med dig och erbjuder sig att betala en del så är det ju bra, men det är absolut inget du ska förvänta dig.

Om hojen var värd ca 50k innan kraschen, och han ska betala hälften av vad den är (var) värd, så blir det ju ungefär som att han ska betala 25 balobas för att du ska få låna hans hoj.
Är det rätt?

Last edited:
Anledningen till att han har en 30+ försäkring är antagligen att han ska komma billigare undan. Han lär således vara medveten om att INGEN under 30 får köra hojen, och då ska han inte låna ut den heller utan att upplysa om det.

Jag tycker att han får skylla sig själv till viss del i alla fall. Dela på kostnaderna, han lär sig att inte låna ut en oförsäkrad hoj och du lär dig att kolla upp vad du sätter dig på...

INGEN..var väl att ta i tjejer under 30 är ok., för övrigt så gäller ju dubbel självrisk.

Är det inte din sak att ta reda på villken försäkring hojen har innan du åker?
Har du kvadat hojen är det bara att betala! Oskriven lag i minna ögon!!! Sorry!!!
:gråta :7peta :gråta

För mig är det klart som korvspad att DU står för alla kostnader.
Oavsett information om försäkring eller inte, hedern står ju på spel.
Man har som förare en massa skyldigheter när man sätter ett fordon i rullning.
Däck, belysning, besiktad, försäkrad....en massa som DU som förare skall ha kollat/ha vetskap om.

@ trådskaparen:
Instämmer med vad andra sagt om att betala! Du har väl för bövelen inte sylt i ryggraden. Tänk på ditt förtroendekapital i bekantskapskretsen om inte annat...

Exempelvis:
De polare som jag lånar ut hojen till vet jag kan betala rep/självrisk. Alternativt köper de en klotad cykel eller skriver över sin hoj på mig plus pengar i min ficka (Om polarens är billigare än min.) om olyckan skulle vara framme. Det är alla i min lilla krets klara över och gäller även mig på andras hojar. En polare har en cbr600rr, jag har inte råd med självrisken om 50000:-. Alltså kör jag den inte. En annan har Hornet 900, den har jag råd att testa då och då.

Lyckligtvis så har jag inte klotat alls, än. Skulle jag göra det med en polares hoj så skämdes jag satan.

Last edited:
Jag håller med dom tidigare här som säger att du ska betala, men jag tror inte heller att det blir dyrare än dubbel självrisk.

Kolla det först innan du sätter dig och gråter.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti