Olycka Malmö jägersrovägen.

Status
Ej öppen för fler svar.
Jag blir lite ställd till sånt här.. Aldrig kul när människor dör/skadas men samtidigt får vissa lite skylla sig själv.. Moraliskt dilemma..

Hur som helst, trist när det händer och tankar går till anhöriga.. :(

Nja det blev ju ingen syster av mig.

Men jag mår bra, tyvärr har jag hyfsat stor erfarenhet av att komma först till en olycksplats:gnissla

Här fanns tyvärr inget att göra.
Sekunden efter jag lyfte hojen och tog pulsen så såg man att det var kört för honom.

Tänk nu på era anhöriga när ni kör till stranden eller kiosken:pannkyss

vad blev det då av dig?
starkt jobbat av dig vännen.

tror inte jag hade vågat, men man vet inte.

Fy vad jobbigt att få se det.

V.I.F

mina öppenhjärtliga tankar till familj och annhöriga.

Jägersrovägen byter namn till Lönngatan någonstans vid Persborgs tågstation så det borde vara samma olycka..
Tänkte mer på händelseförloppet, i SDS verkar allt varit bilens fel, "Bilen ska ha gjort en u-sväng varpå den bakomvarande mc:n bromsade, ramlade och sedan gled in under bilen"

Två grejor dyker upp spontant i huvudet.

Först och främst att inga skydd i världen hjälper om man inte tar med sig huvudet på hojen. Sorgligt men sant, och bevisas gång på gång.

Sedan hur viktigt det är att den som råkar ut för en olycka - med hoj, bil eller kanske på arbetsplatsen - får hjälp så fort som möjligt. I det här fallet var uppenbarligen Tsunami framme vid olycksoffret inom sekunder vilket säkert kan vara till stöd för de anhöriga, vet jag av egna erfarenheter. Men jag skulle vilja att alla skulle göra samma sak som Tsunami. Jag tolkar några inlägg här som att det inte är så, vilket inte är ovanligt alls och jag vill inte alls lägga skuld på någon.
Den hobby vi har är en av de farligaste man kan syssla med, vi alla löper rätt stor risk att vara bland de första på en olycksplats där någons överlevnad beror på vad som händer inom den första halvminuten eller minuten.
Om man är rätt förberedd är det lättare att ta steget och aktivt försöka rädda någons liv. Rätt förberedelser innebär att ha rätt kunskap - vilket är en piece of cake när det gäller akuta livräddande åtgärder, lågstadiebarn klarar det - och att ha skaffat sig mental förberedelse.

Om du inte vet att du är beredd att aktivt hjälpa en svårt skadad person så försök skaffa de förutsättningarna.
Och nej, alla olycksoffer går inte att rädda ens med aldrig så snabb hjälp. Men många går, och som anhörig hjälper det att veta att någon åtminstone försökte.

Det e bara dummheter att inte ha skydd på sig. Jag vet och jag hadde tur. Asfalts exem e inte roligt. Tar lång tid att läka. Och ger i värste fall fula märken.
SÅ VAR INTE EN IDIOT! KÖR MED SKYDD.:tummenupp
/mats

Vad har du nu hittat på? "Jag vet och jag hadde tur. Asfalts exem e inte roligt" :va

Att köra utan skydd är helt idiotiskt, såg skitmånga köra i shorts, t-shirt och utan hjälm på sporthojar i Florida när jag var där nyligen. Helt jävla idiotiskt!!!

De få gånger jag har kört med bara jackan, hanskar o hjälm är när jag ska tvätta hojen, vill egentligen inte köra så men det fan helt omöjligt att tvätta hojen i skinnställ.
Kör dock med extra försiktighet de få gånger, inget lek o tok gasande. Men att inte leka och gasa ger givetvis inga garantier men det hjälper lite.

Beklagar verkligen sorgen till den avlides familj och hoppas de mår bra trotts omständigheterna!!!

Och till alla mc förare, BÖRJA KÖR MED HUVUDET!!!!! Ni är inte odödliga och hur rutinerade ni än är så kan ni inte lita på att andra trafikanter är det.

Blir bara förbannad av sydeuropa beteendet att köra i linne o shorts, ramlar man kan man aldrig visa sig i shorts igen även om man överlever.. kommer se ut som en överkörd hare.
Synd om hojkillen, lider med bilföraren som var tvungen att vara med om detta pga nåns buskörning i stan.

Har länge retat mig på alla snorisar som far runt på sina trimmade moppar i 80blås o tror att dom är odödliga, oftast helt utan skydd mer än en 200kronors hjälm dom köpt på loppis.

Hade två småbrudar som körde o vinglade framför min bil en gång, kunde inte bestämma sig vart dom skulle o till slut körde dom ihop... gick sakta så jag bara körde upp bredvid o frågade om dom var ok sen skrattade jag innombords och hoppades att dom lärt sig nåt.
döden kommer drabba oss alla, men är man dum kommer den snabbare.

"Survival of the fittest"

Oavsett hur man har resonerat så är en dödlig olycka en händelse som förstör så många människors liv. Alltifrån partner, föräldrar syskon gamla polare. Allt blir mattsvart och man vandrar genom skuggans dal i månader och år, endast minnena blir kvar i slutändan.

Kör försiktigt när ni inte har koll, ska det köras på bakhjulet så gör det när inga andra trafikanter eller objekt finns i närheten. skydsdskläder eller ej, ingen förtjänar att förolyckas eller skada sig svårt.

oj oj vad läskigt. R.I.P

Även om skydd inte hjälpt denna gången så är det himla dumt och köra utan.

Starkt jobbat av dig Tsunami, hoppas du är ok. Ingen kul upplevelse det inte.

Kör försiktigt allihopa.

Problemet just i detta fall och flera av de tillbud som varit i år har väll faktiskt varit de val som förarna gjort. Om jag inte missat massor så har väll ett helt gäng av säsongens allvarliga olyckor varit direkt förknippade med en minst sagt aggressiv körstil på minst sagt olämpliga ställen.

Klart det är korkat att åka utan skydd. Men samma där, i flera av de olyckor vi haft hittills i år hade inga skydd i världen hjälpt.

Känns som det är mer upp till oss att faktiskt göra lite klokare val, anpassa farten efter förutsättningarna eller vad vi ska kalla det. Hade han åkt ikull i 30-50 hade han kanske klarat sig, man skrapar sig fint då med men man kommer inte speciellt långt innan det är stopp.

Jag menar absolut inte att fördöma honom/er. Det är grymt sorgligt det som hänt. Men fan, kör med insidan.

RIP

Nu känns det som alla har fått ventilera sina åsikter.

Mycket ledsamt för alla inblandade.
Det är dumt att köra utan skydd.
OM man nu ska göra det en liten runda så ta det myyyyycket lungt och tänk att alla bilar/andra i trafiken kan skada dig för livet.

För att det inte ska ältas i ämnet mera så stänger jag tråden i respekt för de drabbade.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP