Olovlig körning vid övningskörning.

Silver Surfer

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2011
Hoj
2000 Suzuki Gsx_r 750
Tjena grabbar.

Jo grejen är så här att jag ska börja övningsköra nu i veckan när våren har kommit så pass tidigt.

Kommer köra både på skola och privat.
Alla papper för handledare m,m är klara.

Men handledaren i fråga kommer inte kunna köra lika mycket som jag vill =) och när jag får tid att köra på helgerna med honom så skulle jag gärna vilja ut på vägarna och träna den biten.

Så nu till min fråga.
Om jag kör på parkeringen i området. (stor parkering, utan chans att köra in i parkerade bilar.) och tränar lågfarts delen, så kommer ju detta att klassas som Olovlig körning om nu mot alla odds blir uppkollad utav polis. Vad tror ni straffsatsen blir? drar dem in körkorts tillstånd och böter eller blir det bara böter?

Gärna inge moral svar. =)

tack på förhand
/Silver surfer.

ps: har sökt på forumet men inte hittat något som hjälper mig riktigt. bara folk med B kort som ska ut och köra utan att vara på väg med kortet över huvudtaget. ds.

Definitionen av inhägnat område är inte helt solklar därav är det inte helt enkelt att besvara den frågan. Kan inte polisen komma in borde du dock vara safe =0)

Det är olovlig körning, och oddsen att dem kollar upp dig ifall dem ser dig är stor (Alltså ifall dem bryr sig, inte alltid att dem gör det), hur många är det som kör runder på en parkering som innehar körkort?

Olovlig körning första gg är indraget körkortstillstånd 6 månader plus böter 1500kr (Detta gäller iallfall med bil, och lär vara samma sak med MC)

Andra gg tror jag att det blir indraget 1 helt år.

delade meningar här, =/ chansen verkar inte så stor med tanke på att vägen utanför dem kan se mig från endast är 100-150 m, hinna se att jag kör rundor där verkar löjligt. men man vet aldrig. en chans jag är villig att ta om det bara blir böter dvs. =)

Ta inte chansen, det är helt onödigt, och att ta MC-kort är inte svårt (särskilt ifall man har B-kortet), min kompis tog 5 lektioner och klarade uppkörning på första försöker, jag tog 7 lektioner och klarade min första uppkörning, ingen av oss hade någon handledare utan körde endast med skolan.

Nästan ALLA mina lektioner spenderades på Banan, och kanske 1-2 lektioner i stan och motorväg.

Jag gjorde som du och "övningskörde" på egen hand och blev stoppad. Indraget lämp i 6 månader för att ha kört en 750 cc med B-kort. Detta var dock ungefär samtidigt som Columbus var ute och snedsegla, alltså 1995. Men det var totally not worth it.

De kommer garanterat att dra tillståndet men troligtvis inte dra in ditt B körkort om du inte har andra förseelser i bagaget.

Jag hade tyckt det var onödigt att chansa och sumpa säsongen om du åker fast...

Inhägnat område = svårt att ta sig in i = låst!

Att du ens tänker på det viset du gör skrämmer mig.

Men såna kommentarer ville du tydligen inte ha.

jag blev tagen för några år sen när jag "provkörde" min nyköpta gixxer, 1500:- i böter och lämpet kvar :) hojjen var avställd med... :huvet

Frågan är ju också, har du konor med dig, och dom är på gott humör, kanske dom förstår att det är övningskörning det handlar om, bara du inte kör den på vägen dit eller hem.

Poliser är inte dumma i huvudet, dom är människor, bemöt dom som du själv vill bli bemött, har alltid fungerat för mig och jag har aldrig träffat en otrevlig polis...
Dom har dessutom vetskap och grejer att kolla upp vad för moment som ingår i MC-kort.

MEN, risken finns att dom är på gnällhumör, vågar du ta chansen så kör, men lågfarten är inte jättesvår...

Inhägnad plats ska ha staket/stängsel som är stängt runt om och minst 2 meter högt om jag inte missminner mig.

Inhägnad plats ska ha staket/stängsel som är stängt runt om och minst 2 meter högt om jag inte missminner mig.

Det där verkar inte stämma till 100%... :7peta :D

I flertalet trafikförfattningar undantas författningarnas tillämplighet inom inhägnat järnvägs- eller fabriksområde eller inhägnat tävlingsområde eller annat dylikt inhägnat område (jfr 1 kap. 2 § fordonslagen [2002:574] och 1 kap. 1 § fordonsförordningen [2002:925], 13 § lagen [2001:558] om vägtrafikregister samt motsvarande undantag i 1 a § förordningen [2001:1085] om motorfordons avgasrening). Vad som avses med begreppet är inte närmare angivet i någon av de författningar där begreppet används. Det saknas även myndighetsföreskrifter till ledning för tolkningen. Innebörden av begreppet är således överlåtet till rättstillämpningen, dvs. ytterst till den prövning som görs av domstol. Nedan följer några exempel på gällande rättspraxis.

Rederiet Scandlines område i Helsingborg har, trots att det varit inhägnat, inte ansetts vara ett sådant inhägnat område som avses i 1 kap. 2 § trafikförordningen. Domstolen har konstaterat att området är jämförelsevis tättrafikerat och ansluter direkt till Europavägssystemet. I avgörandet har domstolen åberopat lagstiftarens överväganden (Hovrättens över Skåne och Blekinge dom 2006-04-25).

Svea hovrätt har i dom 2007-05-04, B 2864-07, bedömt att en bilskrots område som under kvällstid var stängt med en bom inte var ett inhägnat område enligt 2:10 i körkortslagen.

En fritidsfastighet omfattande 8 ha odlad mark omgärdad av tät snårig skog, myrmark samt av en älv men med infart via en delvis igenvuxen byväg och en äldre hängbro har - även om fastigheten varit svårtillgänglig - inte ansetts vara inhägnat område som avses i trafikförsäkringslagen eftersom bl.a. motorcyklar kunnat passera över byvägen och bron under viss del av året (Hovrätten för Övre Norrland 1971-06-18).

Upplogat banområde för övningskörning med snöskoter på en jordbruksfastighet i glesbygd har ansetts uppfylla kravet på inhägnat tävlingsområde enligt 6 § körkortslagen (1977:477). (Hovrättsreferat RH 21:80).

Flottiljområdet på F 10 i Ängelholm har inte bedömts som sådant inhägnat område som avses i 6 § körkortslagen (1977:477). Hovrätten konstaterade att flottiljområdet visserligen är inhägnat med in- och utpassering endast genom en bevakad grind. Trafiken inom området är dock av jämförelsevis stor omfattning. (Hovrättsreferat RH 35:85).

Källa: http://www.snofed.se/default.asp?oewCmd=3&id=34263&fromarchive=true&archiveid=1610&pageid=&path=

Om jag hade pengar på telefonen hade jag ringt farbror snut och frågat direKt. Men de gör jag imorgon för jag vill veta svaret på detta !

Silver Surfer skrev:
ps: har sökt på forumet men inte hittat något som hjälper mig riktigt. bara folk med B kort som ska ut och köra utan att vara på väg med kortet över huvudtaget. ds.
Då kan du få gnälla lite på forumets sökfunktion, för jag tror nästan exakt samma fråga dök upp ifjol någon gång.

Att köra ett fordon annat än på inhägnat område när man inte har rätt behörighet ÄR olovlig körning om man inte har handledare eller lärare i närheten. I ett sånt fall som ditt blir det antagligen fråga om en varning första gången det händer. Alltså att farbror polisen kommer och säger "ajabaja, det här måste du lägga av med nu direkt". Händer det en gång till kanske det handlar om böter, börjar det hända ännu fler gånger kanske det är körkortsbevis eller också B-kort som ryker i upp till ett halvår. Om du åker på en återkallelse och ändå fortsätter köra kan det bli ännu roligare. :tungan

Men sedan beror det ju på vilken polis som kommer, hur du beter dig i den situationen, vilken dagsform den är i, på vilket humör en åklagare är på, om du är straffad för andra trafikbrott tidigare och så vidare.

Det finns ingen här som bombsäkert kan säga att det kommer gå på ena eller andra viset om polisen kommer när du övar lågfartskörningen för dig själv. Det troligaste är en varning och kanske eventuellt böter, har du otur kan det bli frågan om en återkallelese. Vill du vara helt säker på att slippa eventuellt straff så lägger du ner planerna på ensamkörning.

Skulle du chansa och poliserna kommer och säger till dig att man inte får göra så: Gör inte om det.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman