Olovlig körning (Köra tungt mc med A-begränsad & 1 ½ års prövotid kvar

Vad skulle det ha för betydelse? Han saknar rätt behörighet, thats it!

Kör man mc med bilkort så bedöms det mildare av länsstyrelsen än om man kör bil med mc-kort (Eller tung mc med mellankort).
Det första ger varning, det andra ger indraget kort i 6 månader.
Allt enligt trafikjuristen.

olovlig körning 1500kr och hoppas du har tur att dom inte är duktiga för då åker du för att du kör med fel försäkring då blir det nog mer och dom 1500 är ifall du stannar inte om dom fr stopp på dej.
Däremot försäkrings bolaget skulle du inte få nånting av ifall du körde omkull och har oturen att dom kollar effekten.

Last edited:
Jag vet hur det ligger till med försäkringen, att försäkringen inte gäller osv. Jag ville bara veta olika straff påföljder till olovlig körning. Tydligen var det så som jag hade tänkt mig...

Jag åkte fast för olovlig körning på lätt mc, hojen låg runt 37hk och 11kw är gränsen, det blev 1500 i böter och ombesikting.

Ångrar jag mig?, Absolut inte. Körde jag med strypningen efter jag åkte fast?, nja...

Älskar trådar med självklara svar!

Dels pga frågan.. men dels också för att det känns som svaret är på repet mode! Som att stå och förklara för sig själv vad övergångsskylten betyder ca 20 gånger..:fatta!

Det känns rätt dumt och lägga upp såna här trådar. Är ju inte direkt bra reklam med tanke på alla "utomstående" som läser här. Dumheter kan man väl hålla för sig själv. Men om man nu tvunget känner att man måste berätta för nån kan man väl göra det för en polare eller nåt :va

Haha, vilken gnällpitt man är idag :tungan Men det är ju midsommar :yoparty

Edit: Solen skiner här :FU

Jag undersökte saken i praktiken en gång för länge sen. (nåja)
På den tiden körde jag med mellankort och en strypt hoj med strypningarna i. Allt prima fisket och som lagen föreskriver.
Till min glädje får jag då syn på en poliskontroll och kör emot den och blir invinkad.
Av med hjälm, fram med körkort och blåsa. Jag hade körkortet i ett sånt där fack med plastficka i plånboken, varpå jag frågar om jag ska ta ut körkortet så han kunde läsa på baksidan. Men nejdå, det behövdes inte och därmed kunde polisen omöjligt avgöra om jag hade mellankort överhuvudtaget.
Så antingen visste han inte om det, eller så sket han i det.
Ett tag efter det köpte jag ny hoj utan strypning och körde olagligt det sista året. Det gick bra.

*/ ?>
Nyheter
Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Back