Olles stunt-motard-byggar-tråd

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Ja jag har ju som komme på att bygga stunt-hoj av min CRF och träna det i försäsong eller ha CRFen som andrahoj och träna det.

Som planerna ser ut nu blir det en stål-bakram med 12-clock-bar, kraschpuckar/fotpinnar och en seatpipe. Tänkte att när man lix ska göra en ny ljuddämpare så ska jag tysta ner den så mycket som det går. Idén just nu är som nedan. (ljuddämparen kommer vara oval) Känns inte som om man kommer behöva 60hk till att få upp den på slangen ändå så ;D

En fråga jag har nu direkt är om det finns större bakdrev än 53? Jag beställde 13/53 nu idag och är rädd för att det kanske blir för högt? Med min fina kalkyl så ska den göra 68km/h på varvbrytet på första växeln. Någon som provat köra 13/53 eller liknande med motard-hjul och kan ge nå referenser?

Bifogat

• ljuddempare.JPG
    ljuddempare.JPG
    5.6 KB · Visningar: 1,146
Last edited:
borde de inte bli sjukt sjukt :näsblod :D :va
tro nog du kan köra åtminstone 14 fram..

ozeo skrev:
2564542 borde de inte bli sjukt sjukt :näsblod :D :va
tro nog du kan köra åtminstone 14 fram..
Haha nej jag menar tvärt om, jag tror jag skulle behöva ännu lägre drevning, så att den gick ännu saktare. Det gör ju inte så mycket om man har för låg drevning för man kan ju använda tvåan då.

Om inte annat lär det väl bli lite ryckigt när man ska köra jättejättesakta

Edit* nån som har några synpunkter på ljuddämpar-bygget?

Olof Eriksson skrev:
2564582 Haha nej jag menar tvärt om, jag tror jag skulle behöva ännu lägre drevning, så att den gick ännu saktare. Det gör ju inte så mycket om man har för låg drevning för man kan ju använda tvåan då.

Om inte annat lär det väl bli lite ryckigt när man ska köra jättejättesakta

Edit* nån som har några synpunkter på ljuddämpar-bygget?

jag vet inte hur en CRF är drevad som cross orginal men jag tyckte att den va riktigt lågt drevad redan då... några 68 kan ja inte tänka mig att den gjorde på första växeln... Men jag vet inte det kanske inte är samma låda på motarderna.
kan det inte va skönt att ha en hoj som går att åka i över 50 på? eller ska du bara träna hemma på gatan i stan?

/Ozto på fel konto som vanligt...

Det finns större bakdrev men inte hos din lokala handlare cool_jocke här på sh säljer pizza drev tror jag! ang ljuddämparen varför ska du bygga om den??

En aktiv medlem som ska bygga om sin gamla racemoppe till en stuntmoppe... klockren tråd, blir intressant att följa. :) :tummenupp

Jocke och Tommy (stuntindustry) kör ju CRF med pizza-drev. PM-ade Tommy förrut och på CRF:n så GÅR det att köra cirklar med 13/52-drevning men han rekomenderade 13/57. Drevämne säljer både lelles och stuntindustry vad jag vet (hoppas detta inte tolkas som nån slags smygreklam).

Ska du även "dra upp" bakbromsen till styret?

Emsan skrev:
2565136
kan det inte va skönt att ha en hoj som går att åka i över 50 på? eller ska du bara träna hemma på gatan i stan?

/Ozto på fel konto som vanligt...
Ja alltså räsern e ju inte direkt reggad så särskilt långt kommer jag inte på den ändå så, bor ute på landet å har en kilometers raksträcka just utanför huset som det blir att börja på, sen när man fått "första hängen" så blire å lasta hojjen å åka in till stan nånstans där man får tillstånd att träna.

RJ skrev:
2565139 Vad skall du ha som 1:a hoj?

En Gasgas... :D
Ja det blir nog en Gasgas EC 300 ;) :rolleyes: Nä men jag hoppas på få köra KTM 450SXF! Vi får se hur det blir med det dock... Annars blir väl Hondan crosshoj/stunthoj/motard ett år till...

Bushmyra skrev:
2565247 Det finns större bakdrev men inte hos din lokala handlare cool_jocke här på sh säljer pizza drev tror jag! ang ljuddämparen varför ska du bygga om den??
För att den ska upp under sadeln så man inte stöter i den eller har den ivägen. Dessutom är det trevligt om jag får ner ljudnivån ordentligt, blir lättare att få träna och bättre för eventuell framtida publik.

supermoppe skrev:
2565268 En aktiv medlem som ska bygga om sin gamla racemoppe till en stuntmoppe... klockren tråd, blir intressant att följa. :) :tummenupp

Jocke och Tommy (stuntindustry) kör ju CRF med pizza-drev. PM-ade Tommy förrut och på CRF:n så GÅR det att köra cirklar med 13/52-drevning men han rekomenderade 13/57. Drevämne säljer både lelles och stuntindustry vad jag vet (hoppas detta inte tolkas som nån slags smygreklam).

Ska du även "dra upp" bakbromsen till styret?
Kanonbra! Tack för svaret :) Får väl börja på 13/53 och sen får man väl göra sig ett eget drev sen.

Jag kommer inte dra upp någon bakbroms för att jag vill kunna göra samma saker med en standard-hoj, dessutom ser jag stuntingen som en skicklighetsträning för motardåkandet som kommer i förstahand. Men sen får vi väl se vart det tar vägen, jag säger inte att det är omöjligt att det sitter en sån tumbroms där i slutändan ;)

Olof Eriksson skrev:
2565344Jag kommer inte dra upp någon bakbroms för att jag vill kunna göra samma saker med en standard-hoj, dessutom ser jag stuntingen som en skicklighetsträning för motardåkandet som kommer i förstahand. Men sen får vi väl se vart det tar vägen, jag säger inte att det är omöjligt att det sitter en sån tumbroms där i slutändan ;)
Jag hade bakbroms på styret ett tag, den fungerade inte så bra men fick iaf. prova på hur det kändes. Man kan utöka tricken lite men det finns en nackdel.... när man bygger om så tror många att det blir så mycket lättare att stunta, iof. blir det lättare men inte lika imponerande. Min hoj är helt standard förrutom att att den är motardkittad men det jag har funderat på att skaffa är ett pizzadrev så att man kan nöta cirklar........ utan att kopplingen bränns igen. :gnissla :brinnerup

Min största insperationsrulle är Vertical limits:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=133636&highlight=vertical

Har för mig att Darius kör med 60 kuggars bakdrev på sin crf450.
Tycker du ska skippa 12platta och skrapa bakskärm istället.

marcus_136 skrev:
2565482 Har för mig att Darius kör med 60 kuggars bakdrev på sin crf450.
Tycker du ska skippa 12platta och skrapa bakskärm istället.
12-plattan vill jag ha för att kunna stå upp när jag ställer den rakt upp i början, mest för att det känns säkrare så. Som sagt så har jag tänkt att jag ska kunna göra allt på en vanlig cykel sen, denna blir mest bara för träning!

Tack för klipp-tipsen!

Olof Eriksson skrev:
2565515 12-plattan vill jag ha för att kunna stå upp när jag ställer den rakt upp i början, mest för att det känns säkrare så. Som sagt så har jag tänkt att jag ska kunna göra allt på en vanlig cykel sen, denna blir mest bara för träning!

Tack för klipp-tipsen!
Du har ju redan den ultimata hål-i -baskärmen-hojen. Bakramen slutar perfekt bakom sadeln under bakskärmen. bara att såga hål i bakskärmen så har du ett fotsteg där. ;)

Förlåt att jag lånar tråden lite!
Men med pizzadrevning på en motard kör ni verkligen på 1:an? tycker ettan är sjukt hetsig som den är! Aja är väl kanske skit bakom spakarna!! :rolleyes:

Är själv sugen på att dreva..

men 1 måste ju bli sjuk hetsig om man kör med pizzadrev? (motard) eller?

Cobra80 skrev:
2573215 Förlåt att jag lånar tråden lite!
Men med pizzadrevning på en motard kör ni verkligen på 1:an? tycker ettan är sjukt hetsig som den är! Aja är väl kanske skit bakom spakarna!! :rolleyes:

Är själv sugen på att dreva..

men 1 måste ju bli sjuk hetsig om man kör med pizzadrev? (motard) eller?
Ettan är väldigt lång på CRFen

*/ ?>
Nyheter
Sista dagarna för ”Early Bird”, Gotland Ring Bike Week!

Boka senast lördag 31/1 för...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Back