Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Häng med nästa gång jag skall till Skellefteå vetja!tl1000s skrev:hehe... det ser riktigt kul ut, men kallt![]()
RF_Racing skrev:Varför skulle det bli kallare juh fortare man kör![]()
Luften är fortfarande -15... den borde bli varmare då du åker fortare bara det att du kyls av fortare då du inte värmer luften runt dig.
Har jag fel?
Gasen var så svårrullad som det såg ut på filmen, man fick riktigt nypa i om man ville att den skulle följa med när man vredArt Vandalay skrev:Fan, sålde min ktm 380 i fredags, hade ångest innan filmen och det blev inte bättre nu.
Men inte fan blir du väl stum i armarna på isen?
RF_Racing skrev:Varför skulle det bli kallare juh fortare man kör![]()
Luften är fortfarande -15... den borde bli varmare då du åker fortare bara det att du kyls av fortare då du inte värmer luften runt dig.
Har jag fel?
Oan skrev:du har väll delvis rätt luften är konstant -15 om det är -15 men när du förflyttar dig värmer man inte upp luften omkring sig då fins det en teori om att när man rör sig i luften så är kylan att gämföra med - 66 t.ex kylan i -15 i 160 km/t är densamma som att stå i ett rum där det är -66 ... tappade bort mig lite men hoppas du fattade ...
Chronic skrev:Ap-fel. Stick ut nyllet genom sidorutan i pappas bil när han kör dig så förstår du vad köldeffekt är, hur du nu lyckats missa det![]()
Det var väl just det han sa, kylningseffekten blir -66 grader i -15 och 160km/h. Luften ikring en blir inte kallare, men man kyls hårdare. Hursomhelst så upplevs det som att det blir bra mycket kallare.RF_Racing skrev:så att -15 i 160 är gämförbart med -60 stillastående har juh bara med hur snabbt man kyls ned att göra.. inte hur kallt det är!
2wheelsRlife skrev:Men ni kör ju för sakta om det upplevs som kallt.. ..![]()
För om man kör nog snabbt så kommer det alltid att upplevas som varmt ute
oavsett temperatur. Så är det bara.
OBS! Denna hastighet är dock rätt hög, ca 500 m/s, så fartvinden kan ju bli lite besvärlig i ögat ändå...![]()
2wheelsRlife skrev:Cirka 500 m/s är den hastighet som partiklar i luft med rumstemperatur har. Så färdas du i den hastigheten så kommer det alltid att kännas som rumstemperatur. Sen är 500 m/s = 1 800 km/h.
jo blir exakt som du säger... jag var nog lite otydlig... men det är ju det där med att man kyls av osvRF_Racing skrev:Man värmer visst luften... Friktion = Värme
Se Concorde eller Rymdskepp.
Det du säger har juh med att göra att i -15 grader så kanske man klarar sig i 20 min pga man värmer upp luften omkring sig o fettet och ev kläder men om man åker i 160 så hinner man inte värma upp luften omkring sig utan man är ständigt i kontakt med -15 gradig luft, vilket man inte är om man står stilla... mao man blir kallare snabbare, MEN man blir inte kallare än -15 grader om det nu är det ute oavsett hur snabbt man åker.
så att -15 i 160 är gämförbart med -60 stillastående har juh bara med hur snabbt man kyls ned att göra.. inte hur kallt det är!
Fel?
Du verkar inte fatta...
läs inlägget ovan!
Jag kanske får ta och göra det.RJ skrev:Häng med nästa gång jag skall till Skellefteå vetja!![]()
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |