Olle provar isen (dyngsprättarfasoner)

Ut i skogen istället sjöarna är ju roligt i typ 5 minuter.

Fast nu är det så jävla mycket snö är ett jävla bök att hålla spåren öppna, "Adventure-åkning" får man vänta med till våren igen. :va

Bifogat

• skogen.JPG
    skogen.JPG
    124 KB · Visningar: 224
Varför skulle det bli kallare juh fortare man kör :va
Luften är fortfarande -15... den borde bli varmare då du åker fortare bara det att du kyls av fortare då du inte värmer luften runt dig.

Har jag fel?

RF_Racing skrev:
Luften är fortfarande -15... den borde bli varmare då du åker fortare bara det att du kyls av fortare då du inte värmer luften runt dig.

Har jag fel?

du har väll delvis rätt luften är konstant -15 om det är -15 men när du förflyttar dig värmer man inte upp luften omkring sig då fins det en teori om att när man rör sig i luften så är kylan att gämföra med - 66 t.ex kylan i -15 i 160 km/t är densamma som att stå i ett rum där det är -66 ... tappade bort mig lite men hoppas du fattade ...

Var själv ute och körde lite is idag och igår -2 är perfekt är alldeles lagom kallt eller varmt eller :va . :)

Bifogat

• img_5278_std.jpg
    img_5278_std.jpg
    76.4 KB · Visningar: 160
Art Vandalay skrev:
Fan, sålde min ktm 380 i fredags, hade ångest innan filmen och det blev inte bättre nu.
Men inte fan blir du väl stum i armarna på isen?
Gasen var så svårrullad som det såg ut på filmen, man fick riktigt nypa i om man ville att den skulle följa med när man vred :( Sen krampa det lite av att det var kallt också

RF_Racing skrev:

Har jag fel?

Ap-fel. Stick ut nyllet genom sidorutan i pappas bil när han kör dig så förstår du vad köldeffekt är, hur du nu lyckats missa det :va

Oan skrev:
du har väll delvis rätt luften är konstant -15 om det är -15 men när du förflyttar dig värmer man inte upp luften omkring sig då fins det en teori om att när man rör sig i luften så är kylan att gämföra med - 66 t.ex kylan i -15 i 160 km/t är densamma som att stå i ett rum där det är -66 ... tappade bort mig lite men hoppas du fattade ...

Man värmer visst luften... Friktion = Värme
Se Concorde eller Rymdskepp.

Det du säger har juh med att göra att i -15 grader så kanske man klarar sig i 20 min pga man värmer upp luften omkring sig o fettet och ev kläder men om man åker i 160 så hinner man inte värma upp luften omkring sig utan man är ständigt i kontakt med -15 gradig luft, vilket man inte är om man står stilla... mao man blir kallare snabbare, MEN man blir inte kallare än -15 grader om det nu är det ute oavsett hur snabbt man åker.

så att -15 i 160 är gämförbart med -60 stillastående har juh bara med hur snabbt man kyls ned att göra.. inte hur kallt det är!

Fel?

Chronic skrev:
Ap-fel. Stick ut nyllet genom sidorutan i pappas bil när han kör dig så förstår du vad köldeffekt är, hur du nu lyckats missa det :va

Du verkar inte fatta...
läs inlägget ovan!

RF_Racing skrev:
så att -15 i 160 är gämförbart med -60 stillastående har juh bara med hur snabbt man kyls ned att göra.. inte hur kallt det är!
Det var väl just det han sa, kylningseffekten blir -66 grader i -15 och 160km/h. Luften ikring en blir inte kallare, men man kyls hårdare. Hursomhelst så upplevs det som att det blir bra mycket kallare.

Jag uppfattade det inte som så. Jag uppfattade det som att han menade att man vart kallare om man åkte fort.
Och jag förstår inte hur man kan tolka det på annat sätt?
Sen sade han att jag hade delvis rätt... vad var det jag hade fel på? Att luften inte blir varmare av fart?

Läs; Concorde (stavning) blev 15cm längre när den flög pga luftens friktion hettade upp planet till 300grader.

( Om ni söker så har jag garanterat fel på siffrorna men principen är den samma)

Fel?

Last edited:
Fartvind & köldeffekt...

Men ni kör ju för sakta om det upplevs som kallt.. .. :)
För om man kör nog snabbt så kommer det alltid att upplevas som varmt ute
oavsett temperatur. Så är det bara.

OBS! Denna hastighet är dock rätt hög, ca 500 m/s, så fartvinden kan ju bli lite besvärlig i ögat ändå... :hihi

2wheelsRlife skrev:
Men ni kör ju för sakta om det upplevs som kallt.. .. :)
För om man kör nog snabbt så kommer det alltid att upplevas som varmt ute
oavsett temperatur. Så är det bara.

OBS! Denna hastighet är dock rätt hög, ca 500 m/s, så fartvinden kan ju bli lite besvärlig i ögat ändå... :hihi

Det räcker juh med att gå för att det ska bli varmare luft mot kroppen... men det är juh sådan marginell och försumbar tempratur förändring så det kan man juh glömma... 300000km/h (per sekund ska det juh vara) = 500m/s... visst blir det varmt då :rolleyes: men så snabbt behöver man inte köra...

Last edited:
Cirka 500 m/s är den hastighet som partiklar i luft med rumstemperatur har. Så färdas du i den hastigheten så kommer det alltid att kännas som rumstemperatur. Sen är 500 m/s = 1 800 km/h.

Jag vill också ha dubb(spik?)däck, fattar inte att det ska vara så svårt att få tag på, alla annonser jag ringer på så är däcken redan sålda. Samtidigt som det känns som halva (norra)sverige kör omkring på dubb.

Jaja, det är ju begagnade jag söker, nya finns väl alltid antar jag.

2wheelsRlife skrev:
Cirka 500 m/s är den hastighet som partiklar i luft med rumstemperatur har. Så färdas du i den hastigheten så kommer det alltid att kännas som rumstemperatur. Sen är 500 m/s = 1 800 km/h.

Jo det är sant, jag skrev fel. Eller räknade inte klart då jag menade km/s igentligen, men skrev km/h... sorry!

Men det beror juh på luften runtomkring dig med! Se concorde som exempel igen! Men det visar bara på att partiklarna rör sig så snabbt i luften vid ca 22 grader... när du flyger i 22grader så innebär det juh inte att du måste flyga i 1800km/h + för att det ska bli värme skillnad... luften accelereras juh så fort du rör dig!

100-120 grader blir concorde vid ca 2000km/h.

Last edited:
RF_Racing skrev:
Man värmer visst luften... Friktion = Värme
Se Concorde eller Rymdskepp.

Det du säger har juh med att göra att i -15 grader så kanske man klarar sig i 20 min pga man värmer upp luften omkring sig o fettet och ev kläder men om man åker i 160 så hinner man inte värma upp luften omkring sig utan man är ständigt i kontakt med -15 gradig luft, vilket man inte är om man står stilla... mao man blir kallare snabbare, MEN man blir inte kallare än -15 grader om det nu är det ute oavsett hur snabbt man åker.

Fel?

Du verkar inte fatta...
läs inlägget ovan!
jo blir exakt som du säger... jag var nog lite otydlig... men det är ju det där med att man kyls av osv

Fy fan så kallt det såg ut!! :yoparty
Hoppas ni har tjockare och bättre is än här hemma. Polaren valde att ta den nya fina traktorn (30h gångtid) för att ploga bana på lokala sjön i slutet på förra veckan och hamnade på botten med den. Så där ja! :brinnerup

Sorry om jag drar upp tråden men endå.
Jag har ingen storhoj men jag har en fiddy med dubbdäck!
Har skottat en bana ute på kågefjärden. Men den känns lite fattig.
Kanske kan bli i vinter att jag kommer och provar köra på isen i gummark eller i bodan. Om jag är välkommen på ett sånt seggående fordon :3freak
Om jag inte får hem fiddyn i vinter, så får jag väl komma och köra nästa vinter, för visst är denna bana återkommande?
Min polares morbror är det som har plogat den i gummark har jag för mig iaf.
Hare bra!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...