Oljud

tygfot

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Honda VTR1000F, 1980 Honda 900F
Tja,

Haft isär motorn i vinter och bytt lager kamkedja ringar lite av varje alltså. Det sura är att när jag startar den så hörs en ganska hårt missljud från vevhuset, "tock, tock" speciellt tydligt är det vid 1000-1200 varv. Det låter som kommer från vev området. Kan det vara möjligt att det försvinner efter lite inkörning igen den har iofs gått 7 mil sen jag satte ihop den så man tycker ju att det borde försvunnit.. En sak jag funderade på var också oljan. Jag resonerade som så att i och med att oljan som man först häller i inte skall stanna så många mil så blev det BILTEMAS 15-40 36.90 kr/l.. Den har inte gått på denna innan utan MOTUL 15-50 kan detta ha med saken och göra??? känns lite långsökt men vill helst inte sära på grejerna igen men blir kanske tvungen.
Ideer, förslag och teorier mottages tacksamt.

Claes
 
lagerfel ok. låter inte helt otroligtkänns som om vevaxeln (om det nu är den som strular) rör sig upp och ner. Finns väl ingen belastning i sidled iofs.

Har bytt ramlagerna ersatte dem med samma färgkod (strorlek) som var. lämnade vevlagerna dom såg fina ut.
 
Om ramlagrena var slitna och du satte i likadana är risken stor att lagerspelet var för stort. Även veven slits om ramlagrena är dåliga. Mätte du upp veven och kollade av så att dimensionen på de lagren du fick var annpassat till veven? Var veven sliten hade den möjligen behövts slipas till första överdimension lager. där kan du ha felet? går aldrig säga vad felet är när man skriver dock tock på ett forum men ramlager låter dovare än vevlager och inte lika hårt bankande. :)
 
Knackande ljud har en tendens att "transportera" sig. Kan vara svårt att höra var det egentligen kommer ifrån. Använd en skruvmejsel som stetoskop. Gärna en med genomgående klinga. Sätt mejseln emot och örat i andra änden.
 
lagerfel ok. låter inte helt otroligtkänns som om vevaxeln (om det nu är den som strular) rör sig upp och ner. Finns väl ingen belastning i sidled iofs.

Har bytt ramlagerna ersatte dem med samma färgkod (strorlek) som var. lämnade vevlagerna dom såg fina ut.

Visst finns det belastning i sidled om du har diagonalt skurna drev.
 
Lät den likadant innan? Om den gjorde det och fortfarande låter så är det ett enkelt vanligt fel som framförallt honda brukar dras med på alla motorer ta mej fan!! allra hellst gammla 80 talare...... Byt kammkedjesträckare.. Går inte att se om den är väck så det är bara att byta på vinst och förlust tyvär:gnissla men du har mer än 50% möjlighet att det blir knäpp tyst:tummenupp
 
Lät den likadant innan? Om den gjorde det och fortfarande låter så är det ett enkelt vanligt fel som framförallt honda brukar dras med på alla motorer ta mej fan!! allra hellst gammla 80 talare...... Byt kammkedjesträckare.. Går inte att se om den är väck så det är bara att byta på vinst och förlust tyvär:gnissla men du har mer än 50% möjlighet att det blir knäpp tyst:tummenupp

Hur menar du att den är dålig, kärvar där man ska spänna upp den med bulten?

Eller menar du den skumma fjäderbelastade som sitter längre ner i vevhuset??

Teach me, har min Cb 900 motor i delar. Knackade oxå en hel del vid 1000 rpm innan jag rev. Men i mitt fall berodde det nog snarare på non-existing ventilspel på 11 ventiler....
 
Hur menar du att den är dålig, kärvar där man ska spänna upp den med bulten?

Eller menar du den skumma fjäderbelastade som sitter längre ner i vevhuset??

Teach me, har min Cb 900 motor i delar. Knackade oxå en hel del vid 1000 rpm innan jag rev. Men i mitt fall berodde det nog snarare på non-existing ventilspel på 11 ventiler....

Nu är det så att det är grummligt i min skalle!! Många sträckare blir det... men generellt så brukar sträckare som har en vridfjäder som spänner mot gäjdern/kedjan sluta att fungera på så vis att backlåsningen (spärrskafftsfunktion......) det är offta ett rullager inne i sträckaren som låser bakåt så att säga och tar man lös en sådan sträckare och försöker mixtra och fundera om den verkligen låser bakåt så fungerar den hur bra som hellst tycker man!! men när den sitter på platts och motorn startad så fungerar inte låsfuntionen tillfredställande och kedjan fladdrar7 slammer som kan komma och gå beroende på motor tempratur. Man kan ev komma åt och provisorist sträcka kedjan tillfälligt med hjälp av ......ja humm vad som hellst plastkil? trycka med skruvmejel från något hål? ja bara man kommer åt gäjdern och spänner kedjan under gång när den slammrar för att höra då om den blir tyst På så sätt slipper man tjangsa att köpa en ny sträckare:tummenupp samma sak gäller nyare sträckare som går rakt in på gäjdern dom kan sluta låsa bakåt (ovanligt!) men då är det enkelt att bara sträcka manuellt under gång med en skruvmejsel. Blir den tyst då så är endera sträckaren väck eller kedjan för slut så sträckaren inte räcker ut!!

höll på att glömma alla konstiga 70-80tals sträckare med kilar so ska låsa mot varandra, man sträckte genom att lossa en skruv och sedan dra åt.. Sådana skitsträckare gävlas också offta, jag brukar göra om till helt manuell sträckning då, Går offta att hitta på något som stummar kedjan när man sträckt tillräckligt:tummenupp
 
Last edited:
Om jag inte missminner mig helt fel så är sträckarn just på Cb:n en skruv framifrån toppen som sitter lite snett in. Den ska alltså spänna sträckarna lite lite allteftersom man drar in bulten.

Konstruktionen ser för övrigt riktigt kass ut. Gängpaj var det på min oxå, så fick bli heli-coil i. Hoppas det kommer lira bara... :gnissla

Tror nästan att den fjäderförsedda sträckarn håller spänn på transmissionskedjan.

Nu är det så att det är grummligt i min skalle!! Många sträckare blir det... men generellt så brukar sträckare som har en vridfjäder som spänner mot gäjdern/kedjan sluta att fungera på så vis att backlåsningen (spärrskafftsfunktion......) det är offta ett rullager inne i sträckaren som låser bakåt så att säga och tar man lös en sådan sträckare och försöker mixtra och fundera om den verkligen låser bakåt så fungerar den hur bra som hellst tycker man!! men när den sitter på platts och motorn startad så fungerar inte låsfuntionen tillfredställande och kedjan fladdrar7 slammer som kan komma och gå beroende på motor tempratur. Man kan ev komma åt och provisorist sträcka kedjan tillfälligt med hjälp av ......ja humm vad som hellst plastkil? trycka med skruvmejel från något hål? ja bara man kommer åt gäjdern och spänner kedjan under gång när den slammrar för att höra då om den blir tyst På så sätt slipper man tjangsa att köpa en ny sträckare:tummenupp samma sak gäller nyare sträckare som går rakt in på gäjdern dom kan sluta låsa bakåt (ovanligt!) men då är det enkelt att bara sträcka manuellt under gång med en skruvmejsel. Blir den tyst då så är endera sträckaren väck eller kedjan för slut så sträckaren inte räcker ut!!

höll på att glömma alla konstiga 70-80tals sträckare med kilar so ska låsa mot varandra, man sträckte genom att lossa en skruv och sedan dra åt.. Sådana skitsträckare gävlas också offta, jag brukar göra om till helt manuell sträckning då, Går offta att hitta på något som stummar kedjan när man sträckt tillräckligt:tummenupp
 
Om jag inte missminner mig helt fel så är sträckarn just på Cb:n en skruv framifrån toppen som sitter lite snett in. Den ska alltså spänna sträckarna lite lite allteftersom man drar in bulten.

Konstruktionen ser för övrigt riktigt kass ut. Gängpaj var det på min oxå, så fick bli heli-coil i. Hoppas det kommer lira bara... :gnissla

Tror nästan att den fjäderförsedda sträckarn håller spänn på transmissionskedjan.

transkedjan kan leva om ordenligt om den är för slak också!!
 
transkedjan kan leva om ordenligt om den är för slak också!!


Spännarn till den däremot är en ful liten plast-platta som sitter i botten av "vevhuset". Den är fjäderbelastad och trycker trans kedjan "uppåt".
 
Spännarn till den däremot är en ful liten plast-platta som sitter i botten av "vevhuset". Den är fjäderbelastad och trycker trans kedjan "uppåt".

Slammrar din maskin nu? om den gör det så prova att spänna transkedjan provisorist med något???? Träbit plastbitar brukar gå råkar en sådan lossna så gör det inte något EJ SKADLIGT bara att plocka ut sedan......
 
Slammrar din maskin nu? om den gör det så prova att spänna transkedjan provisorist med något???? Träbit plastbitar brukar gå råkar en sådan lossna så gör det inte något EJ SKADLIGT bara att plocka ut sedan......


Nejrå d va inga probs. innan jag rev. Nu ligger motorn i delar. =)
 
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top