Oljud Yamaha R6-02 (varm)

imorron

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2024
Hoj
Yamaha R6
Hej!
Har nyligen köpt en Yamaha R6 2002 som endast 2400 mil. När motorn är kall så låter allt som det skall men när tempen börjar gå upp till runt 45-50 grader och uppåt så börjar den att ticka. Ljudet hörs mer eller mindre bara på tomgång och liten bit upp i varv. Jag har haft loss kamkedjespännaren som löper fint och verkar fungera som den skall. Igår gick jag vidare för att kontrollmäta ventilspelen och de varierar ju lite från ventil till ventil men på avgassidan mäter de mellan 0.2 till 0.3mm (ok tolerans 0.2-0.3mm) och på insug runt 0.15 på samtliga (ok tolerans 0.13-0.23mm). Så ventilerna känns ändå hyffsat ok om man inte ska godta mått där man pressar in bladmåttet med karft och det inte glider "fritt" för då kan jag nog få in 0.35 på 4:ans cyl.
Olja är precis bytt i motorn och påverkade inte ljudet alls.


Jag länkar tillen liten filmsnutt där man hör ljudet på tomgång.
https://www.dropbox.com/scl/fi/4pal...2842.mp4?rlkey=54kxuhrn94yk22denr2197tmk&dl=0

Kan det vara någon som varit med om något liknande och vill dela med sig av potentiella lösningar?

Extremt tacksam för alla svar som kan leda mig vidare.

Mvh
Henrik Andersson
 
Jag är ingen expert men det ska väl vara lite motstånd när man mäter spelet men vet dock inte var gränsen går när det börjar ticka mer. Tycker de flesta jag haft tickar lite lagom. Lyssna med en skruvmejsel mot alla cylindrar kanske och om du hör mer från den med mest spel?
 
Jag är ingen expert men det ska väl vara lite motstånd när man mäter spelet men vet dock inte var gränsen går när det börjar ticka mer. Tycker de flesta jag haft tickar lite lagom. Lyssna med en skruvmejsel mot alla cylindrar kanske och om du hör mer från den med mest spel?
Tack! Ja mina funderingar går ändå kring att det kan vara lite för stort spel på avgassidan i cyl 4 men är lite osäker kring hur mycket motstånd det får vara när man pressar i bladmåttet och hur som helst så är iaf spelet större på just den cylindern jämfört med de andra. Dessutom verkar ljudet höras mest på den sidan. Får mäta igen och se om man får tag i lämpligt shims för att få ner glappet typ 0.05 mm och testa.

Mvh Henrik
 
Bladmåttet ska gå trögt, men man ska inte behöva våld. Men det är viktigt att kammarna står rätt för respektive cylinder, så att allt är avlastat på rätt sätt när man mäter.

Tickande ljud kan också bero på läckage mellan grenröret och toppen.
 
Jag lyckas inte öppna filen. Men har du testat att dra in kopplingen för att se om ljudet försvinner? Det är inte ovanligt att lamellerna vibrerar mot kopplingskorgen. När oljan är varm blir den lite tunnare och då låter det mer.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top