Oljud vid växling, hjälp!

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
Polaren har senaste tiden haft problem med växlingar från 1:an till 2:an på sin R1:a.
Körde den en sväng igår o kunde konstatera att när man drar på på 1.an o skall växla till 2:an så är den jobbig att få i samtidigt som det skorrar i den, precis som om den vill putta ut växeln till neutral igen. Det är alltså inte det vanliga klonk ljudet som är standard på rettan utan det låter ung som på en bil när man inte får i växeln riktigt.

HAR DETTA NÅT ATT GÖRA MED DEN VÄLKÄNDA 14KRONORSFJÄDERN ATT GÖRA, ELLER KAN DET VARA NÅT ANNAT????

sorry för capsen i slutet....


//R
 
Går resten av växlarna i utan problem så är det inte fjädern. Förmodligen har han kört sönder ingreppsklackarna mellan tvåans och sexans drev på utgående axel. Kanske krökt skiftgaffeln också, men det är ganska ovanligt. På http://www.bikeproject.com finns en steg för steg-beskrivning på hur man fixar det. Knappt 4.000:- och en helg i garaget,sen är den som ny igen.
 
Hmmm.... Nitrous hade ju ett problem med sin där den ibland lät sådär. Visade sig vara en av lamellerna som gått i flera bitar. Skicka PM till honom och be honom beskriva närmare.
 
Freppa skrev:
Hmmm.... Nitrous hade ju ett problem med sin där den ibland lät sådär. Visade sig vara en av lamellerna som gått i flera bitar. Skicka PM till honom och be honom beskriva närmare.

Men då låter den hela tiden, inte bara när man ska ha i tvåan.
 
hur förklarar man ljudet dR R R R T, herhehehe

kan det var nåt med urkopplingen i växellådan, typ att den inte kopplar ur riktigt....alla andra växlar går smidigt. Fast den e jävligt jobbig o växla ner med om man stannar på 6:ans växel vid ett rödljus. Då får man slääppa ut kopplingshandtaget en bit för att få ner den till 1:an.....

Mvh R
 
valmers skrev:
Exakt. Detta problem är sannolikt relaterat till syndromet crossus växlus.

Hmm, låter som nåt sånt. Polaren har precis samma problem på sin 250-cross. E väl dom där små klackarna som gör att dreven greppar i varandra i axiell led som är slitna, kanske pga. för mycke "crossus växlus".
 
Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back
Top