Oljud vid kallstart street triple 675 2008

Kebabteknikern

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2017
Hoj
Street triple 675 - 08
Hej,

Köpte en street triple 675 2008 för några veckor sedan. kanonskick och hojen har blivit servad enligt konstens alla regler plus lite till.

Nu till det konstiga (eller det kanske är fullt normalt?), När jag starta den idag för första gången på några dagar så rök det enligt mig rätt friskt från avgasröret plus det hördes är märkbart "knackande" från motorn. Detta avtog efter 10-15 sekunder och motorn lät "normalt" igen.

Har ni någon förklaring på detta, eller det kanske helt enkelt är fullt normalt?

Fortsatt trevlig påsk! :)

Hej och välkommen till forumet, jag ändrade rubriken så vi vet vilken hoj det handlar om.

Min gamla pendlarhoj rasslar ganska betänkligt vid kallstart (och en del andra starter) pga en oljetrycksdriven kamkedjespännare, så kamkedjan för en del oväsen, men såvitt jag vet så är det inte en likadant dumt påhitt på din hoj.
Gör den det återkommande vid kallstarter eller bara denna enda gång? Vilken färg hade avgasröken och luktade den något speciellt?

Det var första gången jag la märke till det idag. kommer naturligtvis tänka på det vid nästa kallstart. Röken var vit och lukta inget speciellt. Det var liksom inget moln som kom ur avgasröret men ändå märkbart, vet inte hur jag ska kunna förklara det bättre.:va

Röken vet jag inte men "knackandet" låter som kamkedjespännaren. Den kan tydligen hamna i ett mellanläge som gör att det låter så.

Vi skulle fått den utbytt på garantin men det fanns aldrig tid hos verkstaden så nu har det gått några år och är ljudet borta! Billigast och enklaste lösningen...

Men ryka ska den inte göra. En ventiltätning som gått? Läcker kylvätska? Topplockspackning?
Det är inte så enkelt att göra kompprov, mycket att lossa och trångt är det men det behöver inte vara det värsta. Fortsätter den ryka bör man kanske kolla noggrannare men den förre ägaren kan gjort något också...

Min första motorcykels ljuddämpare rostade sönder så när jag köpt nya penslade jag den tjockaste olja jag hittade på insidan! Djävlar vad det rök när motorn blivit varm. :D

Men nybörjare som jag var så jag hade kanske lite otur när jag tänkte där... :lol

Ryker det lite i början medan hojen håller på bli varm men avtar efter 5-10 minuter skulle jag bara gissa på en del kondens bara. Har själv nojat över det.

okej, skönt!
dock fortfarande lite nervös över det tickandet!:gnissla

Tämligen vanligt. Haft tre stycken street triplar och inne på min andra daytona. Som tidigare nämnts är det oljetrycket som ska upp för att kamkedjespännaren ska ligga an mot kamkedjan. Finner ingen anledning till oro. :tummenupp

Tämligen vanligt. Haft tre stycken street triplar och inne på min andra daytona. Som tidigare nämnts är det oljetrycket som ska upp för att kamkedjespännaren ska ligga an mot kamkedjan. Finner ingen anledning till oro. :tummenupp

Stort tack för de lugnande orden, skål!:fyllisar

Nyheter

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024