Oljud vid gasavdrag

sprawl

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
R6
Hej,

Jag har ett problem med min R6:a. När jag släpper gasen helt så låter det ett skrammlande oljud bakifrån. Låter som kedjan ligger emot eller något sånt.

Är det någon som kan tänkas veta vad det är och hur man kan åtgärda det?

/Andreas

Långa farbron skrev:
Kollat kedjan och kedjespänningen ?

Jag har kollat lite och tycker inte jag hittar något fel. Dock kanske den är lite lös... Jag vet dock inte hur man spänner den då det är min första hoj och jag inte har haft den så länge. Du vet inte var det finns någon bra förklaring någonstans :)

/Andreas

ää köp en ny hoj o kör o sen är det bara o lämmna in när det börjar skrammla! hehe. nä men spänna kedjan är nog ett bra tips, är inte svårt.

Kolla i din instrukitionsbok hur du gör och hur stort spelet på kedjan skall vara (tänk på att du skall sitta på hojen när du kollar spelet).

Lossa den stora bulten till bakhjulet,vird lika mycket på ljusteringsskruvarna som puttar på bakaxlen(viktigt att det blir samma på bägge sidor,mät)
kolla slacket ,dra åt hjulbulten igen.

Ibland kan plast mojängen som sitter ovan sving slitas ner om man kör me för slack eller sliten kedja och resultatet blir fina repor i svingen.
Kolla att den inte är torr .
En sliten kedja kan rassla vara omöjlig att justera.
Men generellt ska en kedja ha en frigång på ca 2.5-3cm och då ska kedjan inte gå att lyfta det minsta från drevet.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år