Oljud i motorn CBR600F PC25

Rydström

Rydström
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Fireblade -94 140hk
Tjena!
Min tjej har krashat med sin hoj men det blev lindriga skador, Mest kåpor som gick sönder.
Men jag upptäckte att när jag startade den så har det blivit ett oljud i motorn på den. Det låter som ventilknack.
Kan det vara så att när den legat lite upp och ned i ett dike så har det kommit luft i systemet till de hydrualiska inställningarna till ventilerna så att det är därför det låter på detta viset??
Jag har ej vågat köra motorn mer än typ 10sek....
Vet att på en bil så är det bara att låta moton gå på tomgång så ställs de in efter en liten stund.

Snälla är det någon som vet??? :(

Hojen har inget hydrauliskt i ventilsystemet. Så där borde felet inte vara.

Jag har lite svårt att tänka mig vad det skulle kunna vara. Olja som runnit till "fel" ställe kanske men det borde ju ha runnit tillbaka i tråget. Alternativt olja har läckt ut men det borde du väl ha märkt (kollat i alla fall).

Kamkedjesträckaren är väl kanske en möjlighet, att den har tryckts ut och slackat kamkedjan. Men tycker att den borde justeras in på en gång igen (automatiskt). Tror inte den är hydraulisk heller.

Upp och ner förresten, har du öppnat och kollat luftburken? Att inte olja från vevhusventilationen tagit sig dit. Hur det sen kan orsaka knack vet jag inte... :(

Äsch, jag går bet... är ju mest bara funderingar det här.

Har sett en hoj som knäckt vevaxeln när den vurpats, men det borde ju synas ganska väl på motorkåpan i så fall.

/lastu

Jag tror inte att veven är knäckt för det borde ju verkligen höras...
Ingen olja har runnit ur motorn pga yttre skada för det verkar inte som att hojjen skadats allas på sidorna eller undertill.

Jag trodde ventilerna justerades hydrualiskt men jag kanske hade fel då...

Verkar knepigt att det blivitvsåhär tycker jag.

Ska kolla luftburken om där finns olja men den borde ju varit trög att starta i såna fall och det var den inte.

Det är inget som ligger an mot motorn efter vurpan? Kåpstag
avgasrör mot ramen eller dyligt.

Rydström skrev:
nej det skulle jag hört skillnad på.
Det blir ju ett helt annat ljud :D

Hojen är väl förbannad på att den fick ligga i diket!
Detta är materiens hämd, kör på vägen så blir den nog
som förut igen.

Har du kollat så att inte någon ventil är krokig eller så...
om nu någon motorkåpa är bytt... har du kollat att allt sitter exakt som det skall göra.

kan väl säga att jag också har en del oljud i motorn men det tänker jag skita i... köper en ny motor om denna skulle rasa.

Nu ska inte BMW nisse vara uppkäftig för då kan det gå illa!! :finger

Inga motor kåpor är bytta pga att motorn ej fått några slag eller stötar utav avåkningen.
Vet ej heller om motorn illvarvade eler dog direkt då det inte var jag som körde.

Där har vi de polaren spöa skiten ur den, å när han uptäckte att den slamra så la han den i dike för att inte han skulle få skulden..
:tummenupp

jag har en cbr 600-93:a

får samma grej när jag startar, stänger av o startar igen, men det läker dvs tystnar efter en stund.......

skulle åxo vilja veta vad det är för något...

Det är den rosa färgen :D

//jaG

spenk skrev:
jag har en cbr 600-93:a

får samma grej när jag startar, stänger av o startar igen, men det läker dvs tystnar efter en stund.......

skulle åxo vilja veta vad det är för något...

Jag har inte lånat ut min hojj till nån polare för det första.
(Upplysningsvis så kan jag säga att det står i min info att jag har en Blade! Men du kanske inte vet vad det är? )
För det andra så är det min tjej som kraschat med sin egen hojj.
För det tredje så är det inget att skämt om!!
Det var jävligt nära att det gick riktigt illa, jag är glad att det gick så bra som det ändå gick. Bruten arm, fraktur i bäckenet och en fraktur i en rygg kota.
:crash

Åter till hojjen....
vet ej om det tystnar efter en stund eftersom jag stängde av den ganska snabbt.
Det är ett ganska REJÄLT ventilknack tycker jag, Kan gämföra med en dieselbil ungefär.
Känns lite olustigt att låta den gå för att se om det försvinner....

Last edited:
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...