Oljud i bromsar, GSXR -99

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
En kompis till mig har problem med sin GSXR -99. Bromsarna lät bra i höstan men skivorna var skeva så därför har han köpt nya skivor och belägg.

När vi skruvade ihop allt i våras så hördes ett typ kluckande lr smällande ljud ifrån framhjulet vid körning utan bromsning. När man bromsar så försvann ljudet. Det visade sig att ljudet uppstod p.g.a. att ett belägg hoppade upp och ner i oket. Det fäste mot skivan och åkte upp för att sedan släppa och åka ner.

Oken är renoverade med nya bussningar och packningar. Ny bromsvätska och luftat.

Fälgarna var nylackade och lackeraren lackerade där skivorna skall sitta så det hamnade en bit ut, den färgen är dock borttagen nu och problemet återstår.

Slitna ok har varit på tal men mina belägg kan flytta sig lika mkt upp och ner men de ger inte ifrån sig oljud.

Att det är piratskivor har varit på tal också, vi bytte till de gamla men ljudet fanns då med.

Vi har testat att sätta papperstejp på baksidan av beläggen då en tipsade om detta, ljudet minskar då men tejpen släpper ganska fort.

Vi har hållt på med detta från och till sen början av Maj... Nån som har nån idé?

/ Hannes

Det finns speciell anti-skrik "Matta" att köpa som skall monteras bakom beläggen,som skall motverka skrikande/gnisslande bromsar.

Kanske en lösning.

Kolla hos Mekonomen

På en del hojar sitter tunn plåtbit bakom/på belägget som har samma funktion.

Ok, får prova med det. Men det varken gnisslar eller skrikar utan det slår i bromsarna när belägget slår emot oket upp och ner, inte åt sidan mot kolvarna.

HanneZ skrev:
Ok, får prova med det. Men det varken gnisslar eller skrikar utan det slår i bromsarna när belägget slår emot oket upp och ner, inte åt sidan mot kolvarna.

Tanken var väl att har det funkat med tejpen så kanske det mattan kan vara en lösning.

Har ni provat med andra belägg ?
Och kollat så oken sitter fast som dom skall ? (idiotfråga jag vet)

Det blir bättre med tejp, men inte bra.

Har ej provat andra belägg... Slängde dom gamla tyvärr.

Oken sitter som dom skall och är momentdragna.

HanneZ skrev:
Det blir bättre med tejp, men inte bra.

Har ej provat andra belägg... Slängde dom gamla tyvärr.

Oken sitter som dom skall och är momentdragna.

En liten fråga (eller ja två då):
Satt beläggen så glappt redan från början?
(mina satt för tajt (och kärvade lite), så jag plockade bort spänn-plåten/locket på baksidan i 10 mil)
Finns det någon nackdel förutom att det låter illa med att beläggen rör sig ?

Mja beläggen glappade från början, men som sagt mina glappar lika mkt.

Vi har provat att ta bort spännplåten, då blir det också sämre. Spännplåten behövs nog inte som vi förstod det, det gör snarare bara att bromsarna blir varmare.

HanneZ skrev:
Mja beläggen glappade från början, men som sagt mina glappar lika mkt.

Vi har provat att ta bort spännplåten, då blir det också sämre. Spännplåten behövs nog inte som vi förstod det, det gör snarare bara att bromsarna blir varmare.

Förstår du själv vad du skriver ? :rolleyes: Glappade från början, men lika mycket?

Spännplåten är ju till för att hålla beläggen stilla - det är därför den behövs! Den ligger ju an mot beläggen... Har du tagit bort den, så är det ju självklart att beläggen glappar upp sig succesivt...

[[EDIT]] Å andra sidan, rejsputtar brukar plocka bort spännplåten, men - dom gör ju inte så många mil på sina belägg (innan dom är finito) heller...

Last edited:
don_tomazo skrev:
Min teori är att någon cylinder strular, belägget går på skivan snett och skrapande ljud uppstår.. Lite ifrån ämnet men men :)

Slipade du lite på beläggen, kanten av själva slitytan? Det kan hjälpa tydligen om belägget hamnar snett vid bromsning, ungefär som en byrålåda som kärvar.

Pejo skrev:
Förstår du själv vad du skriver ? :rolleyes: Glappade från början, men lika mycket?

Spännplåten är ju till för att hålla beläggen stilla - det är därför den behövs! Den ligger ju an mot beläggen... Har du tagit bort den, så är det ju självklart att beläggen glappar upp sig succesivt...

[[EDIT]] Å andra sidan, rejsputtar brukar plocka bort spännplåten, men - dom gör ju inte så många mil på sina belägg (innan dom är finito) heller...
Ja nä jag missförstod lite kanske. Men vad är början? När hojen va ny? Innan vi bytte belägg? Precis innan vi bytte belägg?

Då kanske spännplåtarna är slitna. Fast då borde ljudet även funnits där innan belägg/skiv-bytet.

HanneZ skrev:
Ja nä jag missförstod lite kanske. Men vad är början? När hojen va ny? Innan vi bytte belägg? Precis innan vi bytte belägg?

Jag undrade om beläggen satt så slappt från de att beläggen var helt nya. Nya belägg brukar kärva lite i början, inte vara för glappa.

Pejo skrev:
Jag undrade om beläggen satt så slappt från de att beläggen var helt nya. Nya belägg brukar kärva lite i början, inte vara för glappa.
Problemet uppstod precis när vi satte i de nya beläggen, så de har varit samma hela tiden.

Nyheter
Stark Varg EX, en smygande ninja!

Nu har jag och Varg EX hunn...

BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Honda lanserar elmotorcykeln WN7

Honda har presenterat eldri...

Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer