Oljud Husaberg FE400 -99

l-bror

www.sveamoto.com
Gick med
1 Feb 2008
Ort
Stuvsta, Huddinge.
Hoj
Suzuki GSXR 1000 2002 Husaberg 450 2005
Den har gått ca 30h sen ny....
Ventiler ställda vid 15 h......olja bytt var tredje timme....
men så idag när jag va på väg hem från skogsturen i Tullingeskogarna...så började den låta...skrammla .....typ som min gammla 500 tvåtaktare med lös krök gjorde :P
Men allt sitter fast (kollade de när jag kom hem)
Blir verken mer eller mindre oljud....men de låter typ bara på mellan registret....och endast när den driver....kopplar ja ur så låter de inget, inte änns om jag varvar....men körs den och på mellanrigistret så börjar de rasla till sen försvinner ljudet (eller så tar avgasystemet överhand och överröstar skrammlet)

Kamkedjan? - borde väll låta även om kopplinen används!?
Lådan? - borde de inte varit knöligt att fått i växlarna innan ? de är de inte nu heller.??
Kopplingen? - slirar inte, hugger inte, beter sej helt normalt...
ställa ventiler? - den startar lätt och går bra men som sagt kört 15H sen dom ställdes!?
 
Du får skruva lös sidokåpan och kolla att muttern som håller lammellkorgen inte har gängat upp sig lite ,,kolla även muttern som sitter på vevaxeln för primiärdrevet kan ha gängt upp sig lite
 
Du får skruva lös sidokåpan och kolla att muttern som håller lammellkorgen inte har gängat upp sig lite ,,kolla även muttern som sitter på vevaxeln för primiärdrevet kan ha gängt upp sig lite

Det är låsring på den hojen till lamellkorgen, utesluter det korgen och lämnar kvar primärdrevet? Eller kan en låsring te sig likadant. :va
 
Det är låsring på den hojen till lamellkorgen, utesluter det korgen och lämnar kvar primärdrevet? Eller kan en låsring te sig likadant. :va

Du menar brickan som man bryter upp mot muttern som låsning? den brukar folk inte byta ut så den kan vara slut så muttern gängar upp sig ----
 
Du menar brickan som man bryter upp mot muttern som låsning? den brukar folk inte byta ut så den kan vara slut så muttern gängar upp sig ----

Den brickan du syftar på finns inte på de äldre motorerna, åtminstone inte 00 och bakåt, där sitter enbart en låsring som håller lamellkorgen.
Bild på min motor (00)
visabild.php
 
Stäng av och leta rätt på felet. Det finns inga bra nya ljud i ens motorcykel. Nya ljud är alltid ett tecken man ska ta på största allvar.

Det borde vara kopplingskorgens centrum eller primär/sekundäraxels lager om det blir tyst vid frikoppling. Växellådan står helt still när du frikopplar om lamellerna är som dom ska.

03 kom mutter till primäraxeln på Husaberg. Du har låsring som kan vara boven. Öppna och titta
 
Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top