oljor

Bruno

Badmanners.org
Gick med
28 May 2003
Ort
Skåne
Hoj
2002 Yamaha R1
vad ska man använda? finns så otroligt mycket, ska man ha en rak olja, helsyntet eller delsyntet, mineralolja. Innom vilket område bör olja ligga i. Om man har dålig smörjning, tex korta stunder utan oljetryck (utan belastning). vilken olja klarar att hålla filmen bäst.

har kört på delsyntet, 15-40 tror jag, 150 spänn för 4 liter. fungerar bra så länge belastningen inte blir för hög.

svara bara ni som kan något om oljor, jag vill inte veta att ni kör på motul 300 och det fungerar. jag vill veta mer om hur oljor fungerar
 
GIXxXER skrev:
vad ska man använda? finns så otroligt mycket, ska man ha en rak olja, helsyntet eller delsyntet, mineralolja. Innom vilket område bör olja ligga i. Om man har dålig smörjning, tex korta stunder utan oljetryck (utan belastning). vilken olja klarar att hålla filmen bäst.

har kört på delsyntet, 15-40 tror jag, 150 spänn för 4 liter. fungerar bra så länge belastningen inte blir för hög.

svara bara ni som kan något om oljor, jag vill inte veta att ni kör på motul 300 och det fungerar. jag vill veta mer om hur oljor fungerar

Du ska använda en olja som passar de teperaturförkållanden du vistas i, så en 15-40 olja funkar bra för dig, men det bör vara en helsyntetolja.
Själv använder jag Statoils Mc olja. Den har funkat utmärkt för mig. Fast den är ju lite dyrare än den du använder. Tror den kostar 150-170 spänn per liter.
 
MickeXJR1300 skrev:
Du ska använda en olja som passar de teperaturförkållanden du vistas i, så en 15-40 olja funkar bra för dig, men det bör vara en helsyntetolja.
Själv använder jag Statoils Mc olja. Den har funkat utmärkt för mig. Fast den är ju lite dyrare än den du använder. Tror den kostar 150-170 spänn per liter.

varför helsyntet, håller den filmen bättre?, delsyntet är väl en kombination. när det gäller värme så blir nog min olja mycket varmare än andras då man burnar så kokar ju hojen direkt. har lärt mig att en dyr olja inte behöver vara bättre.
 
Ring 0220-320 75 och prata med Tom. Han har garanterat alla svar du söker och är dessutom återförsäljare för Motul.

Tilläggas bör väl kanske att han dessutom servar bl a Peter Skölds ducatimotor mm. -Han vet vad han snackar om :tummenupp


GIXxXER skrev:
varför helsyntet, håller den filmen bättre?, delsyntet är väl en kombination. när det gäller värme så blir nog min olja mycket varmare än andras då man burnar så kokar ju hojen direkt. har lärt mig att en dyr olja inte behöver vara bättre.
 
GIXxXER skrev:
varför helsyntet, håller den filmen bättre?, delsyntet är väl en kombination. när det gäller värme så blir nog min olja mycket varmare än andras då man burnar så kokar ju hojen direkt. har lärt mig att en dyr olja inte behöver vara bättre.
Helsyntet klarar värme under längre tider bättre än delsyntet som i sin tur klarar höga temperaturer bättre än mineral
 
Funatic skrev:
Tilläggas bör väl kanske att han dessutom servar bl a Peter Skölds ducatimotor mm. -Han vet vad han snackar om :tummenupp

Jassådu? :rolleyes:

Vill han kränga motul? talar han bra om varan? var han återförsäljare sa du? ojj vilket sammanträffande! Men angående skölds ducatimotorer så är det ingen motulolja i dom, inte nån "Tom" som servar heller..

/B
 
andersbrink skrev:
En rak 50w olja är nog att föredra i din hoj. Enda "nackdelen" är att den måste varmköras lugnt.

var får jag tag i en rak 50 olja, ingen fara med varmkörningen. måste alltid köra hojen lungt då den inte låter bra när den är kall.

en rak olja är väl inte syntet?? eller är jag ute och reser
 
GIXxXER skrev:
var får jag tag i en rak 50 olja, ingen fara med varmkörningen. måste alltid köra hojen lungt då den inte låter bra när den är kall.

en rak olja är väl inte syntet?? eller är jag ute och reser
50w mc-olja finns hos OKQ8, kostar cirkus 69,-/lit eller nåt.
Nej, den är inte syntet.
 
Vad är det speciella med en "rak" olja? I min verkstadshandbok står det att jag ska ha 10w40 eller nåt sånt vid körning i lite svalare klimat. OKQ8s "oljeguide" föreslår en delsyntetolja med 10W40 till just min maskin. Låter det som ett bra val, eller skulle en "rak" vara ett bättre alternativ. Har sett även denna "raka 50 -olja" på OKQ8.
 
bra frågor dyker upp hela tiden, vad är det för skillnad på en rak och en, tror det heter cut oil (skuren) på engelska.

fatter skillnaden mellan spännvidden, ju mer spännvidd destå mer polymerer i oljan, så en olja med 5-50 "slits" fortare då do polymererna delar upp sig i mindre kedjor, vilket innebär att 50 biten till slut blir 20. oljan måste därför bytas oftare. en olja med 15-40 har knappt några polymerer als i sig och kan därför användas under längre tid.

rätta mig om jag har fel.

fattar dock inte var rak och skuren olja kommer in i bilden och deras egenskaper.

förklara tack.
 
En rak 50w olja klarar tempraturer som är helt otroliga. Oljan är som sirap kall och behöver därför en lång uppvärmnings tid för att smörja ordentligt. OkQ8 har en rak50 och även castrol GP(ej att förväxla med GP20-50) GP får man i plåtdunk på 5L.
 
PacMan skrev:
Vad är det speciella med en "rak" olja? I min verkstadshandbok står det att jag ska ha 10w40 eller nåt sånt vid körning i lite svalare klimat. OKQ8s "oljeguide" föreslår en delsyntetolja med 10W40 till just min maskin. Låter det som ett bra val, eller skulle en "rak" vara ett bättre alternativ. Har sett även denna "raka 50 -olja" på OKQ8.
"Rak olja" är såvitt jag vet ett annat uttryck för oblandad (antingen mineral eller syntet) singelgrade/enkelgradig olja...t.ex 50w. Alternativet är en multigrade, t.ex den 10w40 som rekommenderas till bl.a. din hoj. Syntetförstärkt eller helsyntet.

Syntetolja är alltid (med reservation för specialfall som t.ex racing) bättre rent tekniskt än sin mineraldito. Sen att det kanske är overkill, det är en annan sak....
 
Back
Top