Oljeviskositet viktigt?

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
Hej!

Har sett att det är ganska många som har problem med slirande kopplingar och så även jag.

Min fråga är om oljeviskositeten har betydelse för kopplingen?

I handboken till min Aprilia står det att det ska vara 15W/50. Kom att tänka på att om oljan är tjockare så kanske kopplingen bettar bättre....? Kan det vara så...?

De flesta har jag fått för mig kör på 10W/40 i det här landet. Ska det vara bättre anpassat med den viskositeten p.g.a att vi har ett kallare klimat här? Vad är bäst?

Hälsn. /Micke

mikcar skrev:
Hej!

Har sett att det är ganska många som har problem med slirande kopplingar och så även jag.

Min fråga är om oljeviskositeten har betydelse för kopplingen?

I handboken till min Aprilia står det att det ska vara 15W/50. Kom att tänka på att om oljan är tjockare så kanske kopplingen bettar bättre....? Kan det vara så...?

De flesta har jag fått för mig kör på 10W/40 i det här landet. Ska det vara bättre anpassat med den viskositeten p.g.a att vi har ett kallare klimat här? Vad är bäst?

Hälsn. /Micke

Tja micke!

skulle också vilja ha svar på det här med kopplingen.
Någon måste ju bara ha kommit på en lösning på detta jobbiga problem???????????????

Last edited:
Ok, tack för länkarna! Nu tog ju ingen av dom iofs. upp just min specifika fråga om en tjockare olja är generellt sett bättre eller sämre för slirande kopplingar...

Generellt verkar det mest hänga på kopplingen själv och när den börjar bli lite sliten så kan det däremot ev. ha betydelse av oljeval p.g.a att en del verkar ha bättre vidhäftighet.

Har sen jag skrev detta själv funnit ut att min koppling slirar p.g.a en barnsjukdom på Millen 99-00 som har en undermålig koppling.

Det verkar finnas 3 alt. 4 alternativ som jag kommit fram till:

1) Lägga på en till stålskiva för att ta upp slitaget på lamellerna
2) Shimsa kopplingsfjädrarna (en extra bricka)
3) Köpa ny koppling med bättre lameller och hårdare fjädrar
4) Ev. rugga upp stålskivor och lameller med våtslippapper (tveksamt om det hjälper - inte i mitt fall... har provat)

Det bästa är nog ändå att bita i det sura äpplet och köpa ny koppling...

Ciao!

Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back