Oljetyp och mängd i Öhlinskitad R1?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Tja!

Jag tänkte renovera gaffel på racemoppen i vinter, orginalgaffel med Öhlins catridgekit i, men jag har ingen aning om vilken viskositet oljan ska ha, eller vilken luftspalt det ska vara. När MotoSpeed väl svarade så blev jag korthugget hänvisad till AvaMC. Där blev jag bollade mellan reservdelar och verkstan några gånger, innan jag blev rekommenderad "Öhlinsolja" å "de ska väl va 100-120mm nånting" :va Jag inbillar mig att tom Öhlins har olika viskositeter, och att labba 2cm med luftspalten känns ju sisådär :huvet
Så nu vänder jag mig till visheten på SH, vilken olja (viskositet) och hur stor luftspalt ska det vara i en R1 -99 med Öhlinsinnehåll i gaffeln? :)

Kör med vanlig 5 w olja, brukar ju i "regel" vara det som är """""standard"""""".

Ang oljehöjden borde du ju kunna ringa Öhlins och höra.

Men frågan är ju om det skulle skilja sig något p.ga av cartrigde kitet, är inte så insatt men har Öhlins delarna samma "volym" så ändras inte oljehöjden något.

I såna fall kan du läsa i manualen alltså.

Kör med vanlig 5 w olja, brukar ju i "regel" vara det som är """""standard"""""".

Ang oljehöjden borde du ju kunna ringa Öhlins och höra.

Men frågan är ju om det skulle skilja sig något p.ga av cartrigde kitet, är inte så insatt men har Öhlins delarna samma "volym" så ändras inte oljehöjden något.

I såna fall kan du läsa i manualen alltså.
Ja, min gissning är också att det borde vara samma volym på grejerna, men å andra sidan, dom kan ju vara anpassade för en annan luftspalt, för at få bättre egenskaper :va
Men Öhlins kommer få sig en signal i veckan. Men vars ringer man då? :va Växeln bara? :va

www.stotdamparexperten.nu

Preppade min R1´a gaffel med innanmäte från Öhlins. Huserade efter St:Eriksgatan (Stockholm) sist jag besökte dem.
Tackar! :) Bara dom inte är lite "tillmötesgående" som Ava så... :rolleyes: Jag vill ju bara ha värdena, inte lämna in den :)

Last edited:
Ring växeln och be att få tala med teknisk support eller liknande.

Har för mig jag ringde nån gång förut, dom är hjälpsamma och trevliga (var det då iaf).

Ang Öhlins oljan där så är den säkert bra, men jag ser ingen anledning att betala dubbla priset för en finare flaska. Lägger du 100-150:- på nåt annat märke får du minst lika bra olja.

Man kan ju "fuska" lite och gå upp till 10-15 w i visk. men det är bara om du inte kan få ordning på gaffeln med inställningar och högsta tillåtna oljehöjd.

Så prova först med 5 w alltså, då arbetar schimsstacken som "bäst".

Kan egentligen ingenting om RR fjädring, men crossfjädring har jag hållt på i ett par år... =)

Absolut viktigaste när du ställer in fjädringen är ju att ha rätt fjädre fram och bak. Har du fel fjäder är det knappt ens värt att byta olja eller bry sig om något annat....

Ja, min gissning är också att det borde vara samma volym på grejerna, men å andra sidan, dom kan ju vara anpassade för en annan luftspalt, för at få bättre egenskaper :va
Men Öhlins kommer få sig en signal i veckan. Men vars ringer man då? :va Växeln bara? :va

Tackar! :) Bara dom inte är lite "tillmötesgående" som Ava så... :rolleyes: Jag vill ju bara ha värdena, inte lämna in den :)

Ring växeln och be att få tala med teknisk support eller liknande.

Har för mig jag ringde nån gång förut, dom är hjälpsamma och trevliga (var det då iaf).

Ang Öhlins oljan där så är den säkert bra, men jag ser ingen anledning att betala dubbla priset för en finare flaska. Lägger du 100-150:- på nåt annat märke får du minst lika bra olja.

Man kan ju "fuska" lite och gå upp till 10-15 w i visk. men det är bara om du inte kan få ordning på gaffeln med inställningar och högsta tillåtna oljehöjd.

Så prova först med 5 w alltså, då arbetar schimsstacken som "bäst".

Kan egentligen ingenting om RR fjädring, men crossfjädring har jag hållt på i ett par år... =)

Absolut viktigaste när du ställer in fjädringen är ju att ha rätt fjädre fram och bak. Har du fel fjäder är det knappt ens värt att byta olja eller bry sig om något annat....
Kanon, var lite osäker att ringa dit och ställa frågor om gammal bråte :rodnar

Allting är inställt efter ungefär min vikt, förra ägarn och jag väger sånär som nått kg hit eller dit lika mycket. Jag vill bara få ur en gamla oljan och hälla i ny å fräsh :)
På min gamla Gixxer 750 -99'a är det 10w orginal, men jag böt till 7,5w, och då blev den betydligt mycket följsammare. Innan var gaffeln lite stolpstel... :rolleyes:
I RR är det ju inte alls samma typ av krafter som i crossar, fria fall från flera meters höjd är ju ganska ovanliga (tack å lov :skrämd) så ett steg i oljan hit eller dit gör ganska stor skillnad, eftersom det ju är smårörelser man vill finlira med :)

Sådär, gåtan löst! :) Jag mailade Öhlins, och fick svar med vändande mail :tummenupp Mycket riktigt finns inget catridgekit till R1 -99, så jag snackade med Fagersjö-teamet som hade hojen innan mig. Gaffeln är ihopsatt av Rooske i Nederländerna så jag mailade dom, och fick kanonservice där också :tummenupp 10w-olja skulle det vara iaf! :)

Om Öhlins Sverige och Öhlins Rooske i Nederländerna kan ställa upp å hjälpa en äkta noname rookieförare från Sverige, då kan man ju tycka att Motospeed å Ava kunde vara lite mer tillmötesgående också :huvet Sannolikheten att en sporthojsförare boendes i Stockholm handlar där är nog större än att jag åker till Nederländerna å handlar... :rolleyes:

Om Öhlins Sverige och Öhlins Rooske i Nederländerna kan ställa upp å hjälpa en äkta noname rookieförare från Sverige, då kan man ju tycka att Motospeed å Ava kunde vara lite mer tillmötesgående också :huvet Sannolikheten att en sporthojsförare boendes i Stockholm handlar där är nog större än att jag åker till Nederländerna å handlar... :rolleyes:

Det är just därför jag skickar mina öhlinsgrejer till Holland för service. När Motospeed inte kan fixa fram en så enkel sak som packboxar på en månad så bygger Rooske one-off dämpare på en vecka.....

Handla så mycket du kan av dem det förtjänar dem....:fyllisar

Det är just därför jag skickar mina öhlinsgrejer till Holland för service. När Motospeed inte kan fixa fram en så enkel sak som packboxar på en månad så bygger Rooske one-off dämpare på en vecka.....

Handla så mycket du kan av dem det förtjänar dem....:fyllisar
Ja, jag beställde ändå lite däck, däcksvärmare mm idag, så då åkte det med olja där också. Inte från Rooske dock, men inte från nån lokal firma heller :rolleyes:

Sae 10 minsann...i en Öhlinsgaffel.
Jag hade kunnat äta upp min gamla hatt på att det skulle vara sae 5! :)

Vilken ja-la TUR att jag aldrig slog vad om DET då! :D

Sae 10 minsann...i en Öhlinsgaffel.
Jag hade kunnat äta upp min gamla hatt på att det skulle vara sae 5! :)

Vilken ja-la TUR att jag aldrig slog vad om DET då! :D
Jag hittade efter en massa letande en manual till hojen, och orginal ska det vara 78mm luftspalt, i min ska det vara 120, så jag tror luften tar mycket av finlirandet, och sen tar oljan resten :)

10W minsann. Säker att du inte blandar ihop din gamla buske med en Fazer av samma årsmodell?

Jag hittade efter en massa letande en manual till hojen, och orginal ska det vara 78mm luftspalt, i min ska det vara 120, så jag tror luften tar mycket av finlirandet, och sen tar oljan resten :)

Luftspalten märker du av när gaffeln blir mer komprimerad som t.ex vid inbromsningar. Gaffeln känns mer proggresiv med mindre luftspalt.

Jag kanske bara inbillat mig men jag upplever att Öhlinsoljan är bättre än de flesta andra oljor. Den känns följsammare vid småskit. Tror den har lägre statisk friktion så att sticket i en stillastående gaffel minskar.

Öhlinsoljan kommer för övrigt från Statoil som ju även levererar oljan till Biltema. Därmed inte sagt att det är samma olja.

Last edited:
Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back