Oljetrycksmätare

Frösö Ante

Boost
Gick med
29 Apr 2003
Hoj
KTM 525 SX -05
Tänkte montera en oljetrycksmätare på min Yamaha r1-99. Tänkte ta en från en bil. Men vart sitter oljetrycksakontakten?

Dainese skrev:
2244453 Tänkte montera en oljetrycksmätare på min Yamaha r1-99. Tänkte ta en från en bil. Men vart sitter oljetrycksakontakten?

Det finns bara oljenivå kontakt på r1:an och jag skulle bli förvånad om du kan få oljetryck därifrån

Dainese skrev:
2244453 Tänkte montera en oljetrycksmätare på min Yamaha r1-99. Tänkte ta en från en bil. Men vart sitter oljetrycksakontakten?

Här går du på, vänster framkant av topplocket:

Last edited:
Tar du en elektrisk mätare så brukar givaren tyvärr vara ganska stor och klumpig, jag har för mej att uttaget har M6 gänga (kanske M5 tom) så det bästa är att dra en slang från uttaget och fästa givaren innanför ramen eller så tar du en mekanisk manometer som har slang ända fram till mätaren. :tummenupp

Edit: Kör du Turbomatat, tar man inte turbosmörjningen från det uttaget då?

Nej...man tar inte smörjningen därifrån då...Har inte varit till garaget och kollat men så som du beskriver det så låter det trångt. Vill helst inte ha en mekaninsk mätare.

Dainese skrev:
2244629 Nej...man tar inte smörjningen därifrån då...Har inte varit till garaget och kollat men så som du beskriver det så låter det trångt. Vill helst inte ha en mekaninsk mätare.
Jag tänkte bara, det finns inte så värst många ställen att ta olja ifrån annars(?)
Sen är det ju iofs lite för liten anslutning för att ge tillräckligt med olja till en turbo.

Nää jag förstår dej, så få ställen som kan läcka som möjligt, ingen höjdare om slangen brister och sprutar varm olja överallt men uttaget är lite för klent för att skruva in en givare direkt i, tyvärr.

Ska ta mig en närmare titt på det hela i veckan och se om jag kommer fram till nått bra....Det kanske till och med går att ta direkt från turbon med ett T kors eller liknande.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg