oljetryckslampan på ninja 600

Hanky

Roligt de är med sommar
Gick med
13 Sep 2003
Hoj
Gixxer 750 -96
Hejsan
Jag å kompisen byte olja och filter på hans ninja 600 -97, sen när vi skulle starta den så lyser oljetrycks lampan den slocknar lixom inte.
Vi har kört med motor kanske i 10 sek inte mer, och på den tiden borde den slockna. Allt fungerade innan vi bytte oljan.
Vi har kollat så att det är rätt oljenivå och så..
Är det någon som har någon bra ide´vad som kan ha hänt?
mvh Hanky

Hanky skrev:
Hejsan
Jag å kompisen byte olja och filter på hans ninja 600 -97, sen när vi skulle starta den så lyser oljetrycks lampan den slocknar lixom inte.
Vi har kört med motor kanske i 10 sek inte mer, och på den tiden borde den slockna. Allt fungerade innan vi bytte oljan.
Vi har kollat så att det är rätt oljenivå och så..
Är det någon som har någon bra ide´vad som kan ha hänt?
mvh Hanky

Det är inte så att den går med för lågt varvtal. Manualen till min zz-r600 skrev något om att den kan tändas under 1500 rpm(1200?) eller något sådant. Zx-6an har väl samma grunmotor omän med lite annat trim.

(Antar att det var en zx-6r som avses, kawa har kallat en massa olika 600or för ninja, t.ex zx-6r, zz-r600, Gpz600, Gpx600), det är väl mer eller mindre deras tillägg för "sporthoj". Edit: Ja var det en 97a kan det ju givetvis inte vara gpz/gpx600 :huvet )

va samma sak på min förra hoj! ninja 600 96:a byte olja å lampan lös..va bara att köra ett litet tag så slockna den..låta oljan få smörja runt liksom..

ninja_1 skrev:
va samma sak på min förra hoj! ninja 600 96:a byte olja å lampan lös..va bara att köra ett litet tag så slockna den..låta oljan få smörja runt liksom..

Hur länge ska man våga låta den stå på då??
Känns ju så jätte fel att den ska lysa och att motorn ska vara på, men men...
Kan det spela någon roll att vi hällde i oljan men inte startade den förrens efter två dagar?

jag körde iof kanske 3-4 km sen slockna den..kanske lite svårt me tanke på vädret..vet inte till 100% hur den smörjer genom att bara gå på tomgång

ninja_1 skrev:
jag körde iof kanske 3-4 km sen slockna den..kanske lite svårt me tanke på vädret..vet inte till 100% hur den smörjer genom att bara gå på tomgång

oki... kanske ska låta den stå på ett tag då??

Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP