Oljetryckskontakten...?

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
är inte medlem på någe större bilforum och frågar då här för snabbt svar. ska igång med en leksak/bygge imorn och de är ett under att den ens starta för mig då jag hatar el.. har v-handbok men hittar inge
schema på det.

hur är oljetryckskontakten kopplade på bilar?
sitter ju bara en kontakt där. jordar den om trycket faller el hur funkar det?
enkelt kopplingsschema med lampa o allt skulle underlätta..
tack på förhand.

bild på leksaken medföljer :yoparty

coolt bygge. är det en 8v gti?
För att svara på frågan så bör den jorda när trycket faller. Skall leta igenom lite elscheman jag har och se om det stämmer.

jo oljetryckskontakterna jordar vid för lågt oljetryck. de 2 jag ringat in är de 2 det gäller, den på 0,3 bar sitter i toppen och den på 1,8 sitter på filterhållaren och det är den närmast blocket. kunde inte följa kontakterna längre bak i elsystemet pga hur kasst dem är uppbyggda men nu har du svar på frågan iallafall.
Bilden tar ett jäkla tag att ladda upp.
http://forumbilder.se/show.asp?iid=295289B0

jo oljetryckskontakterna jordar vid för lågt oljetryck. de 2 jag ringat in är de 2 det gäller, den på 0,3 bar sitter i toppen och den på 1,8 sitter på filterhållaren och det är den närmast blocket. kunde inte följa kontakterna längre bak i elsystemet pga hur kasst dem är uppbyggda men nu har du svar på frågan iallafall.
Bilden tar ett jäkla tag att ladda upp.
http://forumbilder.se/show.asp?iid=295289B0

japp 8v gti. ska bli skoj o se hur den går. 112hk och 600-700kg :)
tackar för svar om kontakterna.

jag tror jag har fel om 1,8 bars kontakten. om man kollar på schemat så ser det ut som den jordar när det finns tryck och inte när det inte finns tryck.
och 0,3 bars givaren ser ut att jorda när det inte finns tryck och jordar inte när det finns tryck.

Ja själv så håller jag på att lyfta i en 16v motor i golf 1an så det blir nog en skoj sommarbil.

jag tror jag har fel om 1,8 bars kontakten. om man kollar på schemat så ser det ut som den jordar när det finns tryck och inte när det inte finns tryck.
och 0,3 bars givaren ser ut att jorda när det inte finns tryck och jordar inte när det finns tryck.

Ja själv så håller jag på att lyfta i en 16v motor i golf 1an så det blir nog en skoj sommarbil.

blir nog nå likn vikt effekt som min då. :tummenupp prova den idag.. gick nå sjukt.

iaf en till .
generator. en tjocking som går till solonoiden(batteri) sen en liten blå som de står att den ska till startmotorn på elschemat???

den blå ska den oså på + på solonoiden? skulle inte tro de?

Det låter ju riktigt skoj. håller själv på med elen till min motor men ibland känns det ju som ett jävla mörker

ioförsej har jag inget specifikt schema över 8v gtin men jag kan anta att det är samma elsystem till dem.
linnehålls förteckning:
C= generator
C1= laddregulator
A= batteri
B= startmotor

Den blå kabeln du snackar om antar jag är kabeln till generatorn och den skickar spänning på generatorn vid tändning för att magnetisera generatorn så den kan börja ladda. det är bara en vanlig tändnings +.

Sen bör du ha 2 röda kablar från b+ på generatorn som går till nummer 30 på startmotorn som är samma kontakt som den stora plusen från batteriet.

och på nummer 50 på startmotorn så skall du ha en röd/svart kabel som går från tändningslåset på startläget

hoppas detta bringar lite klarhet i eldjungeln.

Last edited:
Det låter ju riktigt skoj. håller själv på med elen till min motor men ibland känns det ju som ett jävla mörker

ioförsej har jag inget specifikt schema över 8v gtin men jag kan anta att det är samma elsystem till dem.
linnehålls förteckning:
C= generator
C1= laddregulator
A= batteri
B= startmotor

Den blå kabeln du snackar om antar jag är kabeln till generatorn och den skickar spänning på generatorn vid tändning för att magnetisera generatorn så den kan börja ladda. det är bara en vanlig tändnings +.

Sen bör du ha 2 röda kablar från b+ på generatorn som går till nummer 30 på startmotorn som är samma kontakt som den stora plusen från batteriet.

och på nummer 50 på startmotorn så skall du ha en röd/svart kabel som går från tändningslåset på startläget

hoppas detta bringar lite klarhet i eldjungeln.

only 2 kablar så jag kopplar in den på tändning så får jag mäta sen..
danke så länge :Bugar

koppla in den på tändning så fick jag laddning men tyvärr gick inte bilen o stänga av så antar den är nåt man missat???

bilder om nån vill se =).

Jävla svin.... :avund)

Nyheter
Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back