Oljetrycksgivarhjälp GSX750ES -83

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
Inget oljetryck GSX750ES -83, hjälp!

Hej!
Jag har köpt en Suzuki GSX 750 ES -83a som har något fel med oljetryckslampan.
Det hänger en sladd vid sadeln som jag tror var grön+gul med en stickkontakt, drar man isär kontakten slocknar oljetryckslampan konstant, är den i, lyser lampan konstant så fort nyckeln är i mittenläget,
den slocknar alltså inte när man startar motorn!
Jag fick tips om att byta oljetrycksgivare & kanske ta någon till en bil om det fanns med samma gänga?
Men var sitter den? Kommer man åt den utan att lossa kåpor m.m?
Mycket tacksam om någon kan hjälpa mig!
Ska besikta hojjen snart, fick veta att lampan inte behövde vara fungerande, men allt annat funkar så man vill ju gärna att även detta ska fungera.
(Det verkar ju finnas oljetryck ;) )
MVH Patrik

Last edited:
ok, är det någon annan som vet? jag vill hellst inte skruva bort kåpan i onödan då den är tätad med silikon istället för packning tror jag, iaf på ena sidan, minns ej om de var höger eller vänster dock
jag snackade med en verkstad han tyckte jag skulle testa byta givaren själv först se vad som händer..
så vore jättebra om någon vet! någon kanske har en reparationshandbok?
tack för svaret iaf! alltid något ;)
MVH

ok, det var några hästar fler i 85ans motor, så kan väll i värsta fall skilja men borde vara samma.. kollade lite snabbt idag hade inte redigt tid men de sitter som en rätt stor kåpa på varje sida motorn, båda är tätade med silikon som det är nu... det är alltså den på högersidan jag ska ta bort?
eller menar du nån lite mindre kåpa som sitter nedanför/framför?
ska kika mer när jag får tid

ok, det var några hästar fler i 85ans motor, så kan väll i värsta fall skilja men borde vara samma.. kollade lite snabbt idag hade inte redigt tid men de sitter som en rätt stor kåpa på varje sida motorn, båda är tätade med silikon som det är nu... det är alltså den på högersidan jag ska ta bort?
eller menar du nån lite mindre kåpa som sitter nedanför/framför?
ska kika mer när jag får tid

Då ser det nog ut likadant som på min gamla R. Den lilla kåpan på höger sida. Sitter med fem skruvar (om jag inte minns fel!).

aha kanon! ska kika va som döljer sig under den! tack så länge ;)

hittade denna bilden, kan det vara här ni menar? (röda ringen)
givare.JPG

är tokigt trött idag så får kika imorn eller när jag hinner..

det blev en sväng till garaget trots allt ikväll, hittade oljetryckskontakten nu! det såg ut att vara 1/8" gänga så det ska nog lösa sig om den är trasig vill säga.. ska börja med att mäta upp oljetrycket genom det hålet tänkte jag
har mätare som ligger nånstans, behöver nog en adapter, ska rota fram lite..
tusen tack för hjälpen alla som skrev!
ps. det är rätt ritat på bilden

ja har mätt nu, det finns inget oljetryck!!??? :gråta
jag vet inte vad jag ska göra nu, motorn går ju, men om jag bara byter oljepump kanske det ändå inte funkar, eller så skär den efter en vecka sen iaf..?
vart sitter oljepumpen? om man tar bort avgassystemet & lossar tråget, kommer man åt att byta den underifrån då? :rolleyes:
blir väll inget åka iår som det ser ut nu..........................

jag behöver rådgivning nu om vad som är lämpligast att göra..
hojjen är alltså som det verkar körd utan oljetryck, hur länge vet jag inte, men den har inte skurit (än), så frågan är:
om man byter oljepump & får upp trycket igen, om motorn går att använda sen?
eller bör jag plocka isär hela motorn och totalrenovera den?
vad kostar det? oljepump, lager, kolvringar & packningar? var köper jag det isåfall?
ekonomin är inget vidare just nu så det känns som jag likagärna kan satsa på att få klart den till nästa vår, det ser inte ut som ja hinner nu med allt annat.. :(

jag behöver rådgivning nu om vad som är lämpligast att göra..
hojjen är alltså som det verkar körd utan oljetryck, hur länge vet jag inte, men den har inte skurit (än), så frågan är:
om man byter oljepump & får upp trycket igen, om motorn går att använda sen?
eller bör jag plocka isär hela motorn och totalrenovera den?
vad kostar det? oljepump, lager, kolvringar & packningar? var köper jag det isåfall?
ekonomin är inget vidare just nu så det känns som jag likagärna kan satsa på att få klart den till nästa vår, det ser inte ut som ja hinner nu med allt annat.. :(

Du ska leta upp en begagnad motor! Att renovera en japsfyra med allt vad det innebär blir hemskt dyrt. Borde finnas en uppsjö av motorer till 750 es/ef. Kolla gärna med sam´s motor, dom har nog en hel del prylar till din hoj.

Edit: Kolla in: http://www.hojbiten.se/

Last edited:
jag har kollat där tack för tipset iaf, har bara några mil dit!
vi får se om de blir en motor när jag har råd.. ska ändå försöka hitta felet :S

edit: jag tänkte på en annan grej, går det stoppa i t.ex. en motor från GSX750R? vad säger bilprovningen om det....:confused:

Last edited:
Problemet med oljetrycket löst, någon tidigare ägare har troligen kört på en sten eller vält hojen o slagit en spricka i högra sidan på blocket precis där oljekanalen till oljetrycksgivaren går och sedan svetsat/spacklat igen, verkar tätt men givaren får ingen olja, tänkte sätta en längre banjobult bakom cylindrarna där oljeslangarna går till topplocken och flytta tryckgivaren dit sedan, inte helt lätt att lista ut men det gick att se om man tittade noga :)

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026