Oljetrycksgivare från bil eller traktor på hojen

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag håller på med att fundera ut hur oljeförsörjningen till turbon på Hondan ska bli och det lutar åt att ta den via oljetrycksgivaren, men då har jag lite funderingar. I dag verkar det ju svårt att hitta specar på grejer men skiljer det sig mycket i oljetrycksgivare mellan olika fyrtaktsmotorer?

I mitt fall skulle det nog underlätta om jag kunde byta ut originalgivaren med 1/8 BSP gänga till en med 1/8 NTP då det finns kopplingar med 1/8 NTP uttag. Annars blir det T-rör plus div adaptrar och en 1/8 muff för att få ihop det hela vilket ju går med blir mycket klumpigare.

Vad säger ni om att ta en givare från bil eller traktor?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Är det 1/8 på Hondan då och inte 10x1 som är rätt nära både i stigning och diameter?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nä det ska vara 1/8 enligt vad jag hittat på nätet och givaren passar i en vanlig 1/8 mässing "rörmuff". Ska kolla om jag hittar nån 1/8 sexkantnippel och kolla att den passar att gänga in i blocket, det finns väl dessutom två BSP gängor en parallell BSPP och en konisk BSPT.

Man kan ju rackla ihop det hela med T-rör och adaptrar med givaren direkt in en en AN-givaradapter hade ju blivit smäckrast och snyggast.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Har inget exakt svar på om det är stor skillnad, men jag tror inte det.
Oljetrycksgivaren på en fyrtaktsmotor ska egentligen varna om det finns risk för att flödet i systemet blir för lågt.
Och så länge du har ett visst övertryck kommer du ha ett flöde, och dom givarna jag har provat att mäta på (Volvo 240, 740, 940 samt VW) skapar en sluten krets strax under 0,5 bar.
Volvon var ca 0,4 bar och Caddyn något under det.
Så jag skulle kika på en givare som passar gängan och som känns rätt designmässigt.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Jag håller på med att fundera ut hur oljeförsörjningen till turbon på Hondan ska bli och det lutar åt att ta den via oljetrycksgivaren, men då har jag lite funderingar. I dag verkar det ju svårt att hitta specar på grejer men skiljer det sig mycket i oljetrycksgivare mellan olika fyrtaktsmotorer?

I mitt fall skulle det nog underlätta om jag kunde byta ut originalgivaren med 1/8 BSP gänga till en med 1/8 NTP då det finns kopplingar med 1/8 NTP uttag. Annars blir det T-rör plus div adaptrar och en 1/8 muff för att få ihop det hela vilket ju går med blir mycket klumpigare.

Vad säger ni om att ta en givare från bil eller traktor?
Kan ha någon sådan koppling liggande om du behöver - är dock osäker på vilken gänga. Är du intresserad så rotar jag runt lite i lådorna (dvs en förlängning med uttag mellan motorblock o givare)
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Man kan ju kanske mäta Hondan givare om man gör en mätadapter med en tryckluftskoppling i ett 1/4 t-rör, en manometer och sen en bussning till 1/8. Borde ju funka att sätta tryck med tryckluften och se vid vilket tryck kontakten bryter och sen kolla om det verkar nära de 0.4-0.5 bar Hannuse talar om.


Tyvärr funkar nog inte en sån där adapter mellan block och givare då kopplingskåpan täcker givaren och den delen av kåpan som täcker givaren är också den delen som kopplingsvajern är fäst i så den går inte att kapa bort. Annars hade det varit fint med en sån med BSP hona, hane och ett 1/8 NTP till slangen till turbon vilka finns på bla Amazon.
 

Ronnie.o

Medlem
Gick med
16 Mar 2012
Ort
lerum
Hoj
ZZR1400
Om jag får komma med ett förslag,adapter mellan block och oljefilter.Du har väl ett extra oljekyl trevägskoppling till kyl och turbo inga konstiga kopplingar,och bra flöde.Ronnie
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har ingen adapter mellan block och oljefilter och jag tror knappast att det finns till CB250N. Har dock sett en på Youtube som monterat oljekylare på en 400N men vet inte hur han gjort då och har inte i detta läget funderat så mycket på det.

Har i alla fall beställt en rak och en vinklad adapter från 1/8 BSPT till 1/8 BSPP på Amazon men det är nog ännu nån vecka bort innan dessa kommer. Det verkar svårt eller omöjligt att hitta en banjobult med BSPT gänga vilket är ganska logiskt då den koniska gänga nog funkar dåligt på just en banjobult.
 

Ronnie.o

Medlem
Gick med
16 Mar 2012
Ort
lerum
Hoj
ZZR1400
Det är 40 år sedan jag byggde om motorer till Turbo matning.Kan minnas lite fel men du måste ha oljekyl.testade utan låg över 1 liter olja i uppsamlingsburken,efter ca 5 min.Du måste ha öppen vevhusventilation,där ska du ha en uppsamlingburk.Tänk på att avriningen från turbon inte få ha något motstånd,därför oppen vevhusventilation.Ronnie
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Intressant, varför skulle man måsta ha oljekylare? Att man kanske kan behöva det kan jag förstå men motorn i detta fallet är ju i princip samma som en 400:a och effekten i 250:in med turbo lär i bästa fall bli som på en 400:a. Varför skulle en oljekylare hjälpa till att inte trycka ut ur vevhusventilationen? Att turbon värmer på oljan kan jag dock förstå.

Att returen från turbon ska vara utan motstånd och gå rakt in i tråget utan "svackor" vet jag.
 

Ronnie.o

Medlem
Gick med
16 Mar 2012
Ort
lerum
Hoj
ZZR1400
Om du kan hålla ner tempen på oljan,minskar du oljedimman i vevhusventilationen.Men prova utan,men ha ett uppsamlingskärl på ventilationen,så ser du om det behövs.Ronnie
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Okej, då är jag med.

Kommer nog också att låna oljetempmätaren från kompressorhojen för att hålla koll på oljetempen då jag börjar få sprutt på bygget.
 
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top