oljetrycksgivare cbr1000rr -06, läckage

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Köpte en cbr för ca 3 mån sen och upptäckte till min förvåning att oljetrycksgivaren läcker.

Eller rättare sagt, adapterstycket mellan givaren och motorblocket ("switch base" i bilden) på motorsidan.
Vet inte ens varför det sitter ett adapterstycke där, kanske har o göra med gängstorleken i aluminium?

Det är ju iofs garanti på hojen, men jag måste åka 8 mil till södertälje för att hitt en märkesverkstad, så det vore ju revligt om man kunde fixa det själv, vilket leder till 2 frågor.

1. Nån som haft själva adapterstycket loss och vet hur det är infästat i motorblocket (borde väl vara gängat förvisso, men vore intressant om nån haft det dän, finns ju inget dragmoment specifierat i verkstadsmanualen heller)

2. vad ska jag använda för gängtätning/låsning till det, ska ju tåla varm olja med tryck på upp till 5 bar, packningssilikon eller nån typ av loctite?
 

Bifogat

  • oljetryck.jpg
    oljetryck.jpg
    43.1 KB · Visningar: 107
Ok, fixa fram loctite hydraltätning 542 och skruva loss skiten, rengjorde, på med loctite och sen dit med det igen.
Ska låta det härda nån timme för säkerhets skull får vi se om det håller tätt sen. :gnissla

Bifogar lite bilder om nån skulle råka ut för samma problem och vara intresserad av hur det ser ut isärmonterat.

Den röda markeringen är altså där det läckte innan.
 

Bifogat

  • IMG_3977_2.JPG
    IMG_3977_2.JPG
    89.8 KB · Visningar: 82
  • IMG_3979_2.JPG
    IMG_3979_2.JPG
    132.3 KB · Visningar: 58
  • IMG_3982_2.JPG
    IMG_3982_2.JPG
    127.5 KB · Visningar: 75
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top