Oljetråd?

Dr BODOL

Med en tub FIXANAL......
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
GSXR 750 -96
Jag är en organisk kemist till yrket, men jag kan nästan ingenting om motorolja, så nu har jag beslutat mig för att ta reda på lite mer. Jag vill gärna ha så teknisk information som det går att få. Tycker inte att jag blir så mycket klokare av all "reklam".

Så nu tänkte jag att jag skulle dra igång en ny oljetråd, ursäkta om temat har varit uppe tidigare. :)

Så vad står alla satans bokstavskombinationer för?

Vad består de olika oljorna av? Jag vet att det börjar med petroliumdestilat men hur ser strukturen på molekylerna ut, och vilken skillnad är det på vanlig, del och hel-syntet?

Är det någon som egentiligen vet HUR de tillverkar syntetolja? (Så tekniskt och detaljerat som möjligt.)

Någon här borde vara insatt i detta eller?

MVH /Dr BODOL

Whooaa, frågorna kanske inte är så många men ett komplett svar skulle bli väääldigt långt... För att hinna jobba något idag så tar jag lite översiktligt!

Mineraloljor är naturliga blandningar av paraffiner och naftener och beroende på ursprung så varierar sammansättningen kraftigt. Även distributionen av molekyllängden varierar. Vissa oljebolag (Castr**) kränger mineral som "syntet" bara därför stramat upp denna fördelning så den blir syntetlik...

Den absolut vanligaste basen i syntetoljor (för bilar etc) är PolyAlfaOlefin. Det finns flera olika tillverkningsmetoder men "vanliga" är via fria radikaler, Ziegler katalyserad oligomerisation och Friedel-Crafts katalyserad oligomerisation.

En grupp synteter på frammarsch är estrar i olika varianter. Dessa görs genom reaktion mellan en syra och alkohol. En av fördelarna med estrar är att de ofta är mer eller mindre biologiskt nedbrytbara. Estrar används också flitigt som additiv.

Det finns ju givetvis fler basoljor men jag skulle tro att de ovanstående är de vanligaste för motoroljor.

Man kan aldrig säga att t.ex. en syntet alltid är bättre än en mineral eller tvärt om. Det beror helt på applikationen och inte minst på additivpaketet. Mineraloljor är i sammanhanget tacksamma att additivera (finns lång erfarenhet) medan exempelvis estrar jag reagera lite hur som helst... I och med att estern är polär i sig så krigar den om ytan mot andra ytaktiva additiv. I långsamtgående maskiner fungerar mineral väldigt bra. Bl.a. därför att dess viskositet ökar kraftigt med trycket -> tjockare oljefilm. Synteter är däremot ofta att föredra i snabbare maskineri, bla tack vare högre värmekonduktivitet och värmekapacitet. Till saken hör också att "synteter" ofta ger lägre friktion än en mineraler.

En olja består som bekant av basfluid + additiv. När man designar en olja så är denna kompabilitet en svår balansgång. Det gäller att få balans mellan ex. motstånd mot skärning och nötning. Trycker man i något "dundermedel" (som har någon effekt) ryker balansen all världens väg. Som exempel kan jag nämna ett icke namngivet medel som förmodligen snart börjar säljas i Sverige. Visst ökar skärlasten med den tillsatsen, men vilket oljebolag som helst kan fixa motsvarande ökning MEN på bekostnad av annat (ofta okända parametrar om man inte testar).

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...