Oljetörstig R1

Björne

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
R1
Är det någon som vet vad man skall kolla upp på hojen när den drar mycket olja eller är det bara att lämmna in möget till en verkstad. :va
 
Björne skrev:
Är det någon som vet vad man skall kolla upp på hojen när den drar mycket olja eller är det bara att lämmna in möget till en verkstad. :va

Vad är "mycket olja" för dig då? För en R1'a drar olja hur man än gör. Min 98'a (hade gått drygt 1000 mil då) som jag hade sommaren 00' drog i sig en liter på en helg utan problem, men då var det mycket fullgasa och långslangningar. Kör man lugnt ska dom dock inte dra sååå mycket olja.
 
Björne skrev:
Är det någon som vet vad man skall kolla upp på hojen när den drar mycket olja eller är det bara att lämmna in möget till en verkstad. :va
Är det en 98-99a så är det bara att leva med det,jag hade en 99a i tre säsonger och den drack grymt mkt olja ända ifrån första milen.Min nuvarande 00a drar inte ett dyft.
 
Ebbe skrev:
Vad är "mycket olja" för dig då? För en R1'a drar olja hur man än gör. Min 98'a (hade gått drygt 1000 mil då) som jag hade sommaren 00' drog i sig en liter på en helg utan problem, men då var det mycket fullgasa och långslangningar. Kör man lugnt ska dom dock inte dra sååå mycket olja.
Javisst,en liter fick man nog pyttsa i efter en 100mils touring/tok-körning.
 
Ebbe skrev:
Vad är "mycket olja" för dig då? För en R1'a drar olja hur man än gör. Min 98'a (hade gått drygt 1000 mil då) som jag hade sommaren 00' drog i sig en liter på en helg utan problem, men då var det mycket fullgasa och långslangningar. Kör man lugnt ska dom dock inte dra sååå mycket olja.
Ja förra sommaren drog den nog i sig 2 liter vilket är mer än dubbelt så mycket som polarens av samma årsmodell -98. Han kör ändå lite hårdare än jag.
 
Det är skillnad även på vilken olja du använder. Min 02 R1 drog oxå en hel del olja under sin mest aktiva period. Fast min 98 R1a var värst. Typ endast på 20 mil drog den en halvliter olja. Fick ha med en liter olja vart jag än åkte.... lol.
 
R1-ors oljeförbrukning minskar drastiskt om man använder delsyntetolja. Prova Castrol GPS eller motsvarande, så ska du se att det blir annorlunda.
 
jag körde iaf nästan 100 mil med min i höstas, den drog ingen märkbart på den biten, iofs gick det väl inet direkt i raketfart då.
Det är helsyntet i den motorn just nu.
 
Björne skrev:
Är det någon som vet vad man skall kolla upp på hojen när den drar mycket olja eller är det bara att lämmna in möget till en verkstad. :va

Kör du med MOBILE 1 Helsyntet så har du felet där. Många R1 ägare som har klagat på oljeförbrukningen med denna olja.

Som ovanstående skrev, pröva en delsyntet
 
R1 Uffe skrev:
Kör du med MOBILE 1 Helsyntet så har du felet där. Många R1 ägare som har klagat på oljeförbrukningen med denna olja.

Som ovanstående skrev, pröva en delsyntet

Hmm, varför är det så?

Är det inte helsynten som är de bästa? :va
 
Början på förra säsongen bytte jag från delsyntet till helsyntet och vips så började den dra olja.
Det är bara leva med det. Såvida den inte börjar förbruka enorma mängder.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top