Oljetörstig fzr1000: ringar eller tätningar?

Danne me Z1

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2003
Hoj
Triumph Daytona 955
Slet bort toppen i kväll på min -90 fzr1000 pga att den dricker på tok för mycket olja.
Men nu är frågan om det är ventiltätningarna eller kolvringarna som är slitna cykeln har rullat 6k mil men bara 500mil i min ägo.
Jag hittade en repa på treans cylinder och nästan alla 20 ventiler var sotiga och flagiga, stiften var inte geggiga.
Jag upptäckte också att det var dubbla topplockspackningar på......??????
Kan det ha varit för att sänka kompet? Varför i såfall? :3freak

Tacksam för snabba svar // Danne

Danne me Z1 skrev:
2293943 Slet bort toppen i kväll på min -90 fzr1000 pga att den dricker på tok för mycket olja.
Men nu är frågan om det är ventiltätningarna eller kolvringarna som är slitna cykeln har rullat 6k mil men bara 500mil i min ägo.
Jag hittade en repa på treans cylinder och nästan alla 20 ventiler var sotiga och flagiga, stiften var inte geggiga.
Jag upptäckte också att det var dubbla topplockspackningar på......??????
Kan det ha varit för att sänka kompet? Varför i såfall? :3freak

Tacksam för snabba svar // Danne

Med största sannolikhet så är det ringar å loppen som är slut

Är du säker på att du inte har gravrostmärken i cylindern där kolven stått stilla typ över vintern

Nästan alla dessa motorer lider av detta pga kondensvatten dropp från luftburks-taket

Kolla även ventilerna, dessa är nästan alltid slut (innsug mestadels)

andersson turbo skrev:
2294006 Med största sannolikhet så är det ringar å loppen som är slut

Är du säker på att du inte har gravrostmärken i cylindern där kolven stått stilla typ över vintern

Nästan alla dessa motorer lider av detta pga kondensvatten dropp från luftburks-taket

Kolla även ventilerna, dessa är nästan alltid slut (innsug mestadels)
Om både lopp och ringar är slut innebär det då borrning och nya kolvar +ringar eller räcker det med ringar?
Hur ser man om ventilerna är slut?
Inga rostangrepp!

// Danne

Danne me Z1 skrev:
2294014 Om både lopp och ringar är slut innebär det då borrning och nya kolvar +ringar eller räcker det med ringar?
Hur ser man om ventilerna är slut?
Inga rostangrepp!

// Danne

Kolvkitt JE eller wiseco + borr gör susen

Ventilerna får inte ha gropar i sätesytorna

Det ska vara tydliga å skarpa kanter mellan dom olika vinklar som är slipade på ventiltallriken

Bike, beg.test.

Kollar man där så står det att det finns problem vid höga miltal med hög oljeförbrukning, fast de skriver att honing och nya kolvringar fixar saken...
men självklart bör det väl borras om loppen har skador(repor).. :banana

PS! berätta gärna vad du gjorde sen och hur det blev, jag har också lite hög förbrukning på min... :(

Borr runt 2500kr för alla 4 cyl

Gjorde du inget komptest innan du ryckte bort toppen?
Är cylinderväggarna blankslitna?

Mät upp kolv/cylspel på alla cylindrar och är det inom tolleranserna skulle jag smäcka dit nya ringar och lämna cyl på honing

Täthetskontroll av ventilerna och nya tätningar osså förstås

Om ventiltätningarna är slut brukar hojen blåryka endel vid kallstart.. just for the record

edit; om inte repan är för grov förstås :tomten Endel repor honar man bort

Last edited:
Ursäkta dumfrågan men vad innebär honingen?
Har funderingar på att göra nåt åt min oljeförbrukning också..

Reco skrev:
2294914 Ursäkta dumfrågan men vad innebär honingen?
Har funderingar på att göra nåt åt min oljeförbrukning också..

Man "slipar" upp SMÅ diagonala spår i cylinderloppen.

FreddaAbborre skrev:
2294990 Man "slipar" upp SMÅ diagonala spår i cylinderloppen.

För att få oljefilmen att fastna..

Små repor får man även "bort" av honingen

Detta ska göras i riktig maskin och inte med tex biltemas billiga verktyg (blir alldeles för grova repor!!)

hur mycket drack den? ska nog själv riva ner motorn på min i vinter och byta en del. fast det känns ju som om det blir mycket dyrare än att åka ner till tyskland och införskaffa en ny istället.

Perkidde skrev:
2295754 hur mycket drack den? ska nog själv riva ner motorn på min i vinter och byta en del. fast det känns ju som om det blir mycket dyrare än att åka ner till tyskland och införskaffa en ny istället.

Den var ganska törstig ca 1l/100mil. :fyllisar
Jag beslutade mig för att skruva ihop den och se om kompet är samma i alla cylindrar, kompmätare hämtar jag upp i morrn, ska även testa och trycksätta cylindrarna.
Är det någon som vet vad den ska ha för komp om den är frisk, det måste väll finnas ett minimivärde.

// Danne

Last edited:
Danne me Z1 skrev:
2296216 Den var ganska törstig ca 1l/100mil. :fyllisar
Jag beslutade mig för att skruva ihop den och se om kompet är samma i alla cylindrar, kompmätare hämtar jag upp i morrn, ska även testa och trycksätta cylindrarna.
Är det någon som vet vad den ska ha för komp om den är frisk, det måste väll finnas ett minimivärde.

// Danne

Frisk och inte pillad på, 12:1

Danne me Z1 skrev:
2296216 Den var ganska törstig ca 1l/100mil. :fyllisar

// Danne

då drar min ganska exakt lika mycket då. vad hade du för komp i cyllarna? nä nu kan man inte sitta inne längre utan dax att gå ut och avsluta drivpaketsbytet..

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025