Oljesticka XT600E -92 + olje fråga.!!

Fraden

Snart i någon skog nära dig!
Gick med
14 Feb 2006
Ort
Örebro-Län
Hoj
Yamaha MT-07 -23
Oljesticka XT600E -92 + olje fråga.!! Frågan Löst!!

Hallå.
SOm rubriken lyder så har jag nu efter mkt om och men lyckats lokalisera min oljesticka (tror jag), för det är väl den som sitter i ramen framför tanken?.

Nu till min nästa fråga.
Det sitter inte någon mer oljesticka någonstans eller kan man helt enkelt lita på den där där uppe?

Tycker att det verkar skumt då jag hellre vill ha mätt oljenivån i motorn.
Känns lite osäkert om jag skall vara ärlig.
Men det kanske skall vara på det viset? hehe.

Och nu när ja ändå tjatar om stickan så undrar jag hur mkt olja det går i samt vilken olja man skall köpa?

Tacksam för svar.

mvh
Andreas
 
Last edited:
Har nyss byt... ska gå i 2,8l med filterpå min 91:a....men litar inte riktigt på det ...kolla noga.
Märkte oxå att det tar evigheter innan den "rinner" ner ordentligt.
Kostade olja+filter 280kr på yamaha.
 
Last edited:
Ahh jag skickade ett pm till dig på SOE men det kom aldrig fram verkade det som.
Så ja skrev ett inlägg här i stället.

Jag hittade denna sidan nyss:

http://hem.passagen.se/tkso/XT/
3.2l verkar stämma då ja hittade en servicebok på nätet.

Men tack för svaret :D:tummenupp

Edit:
Fick med ett nytt oljefilter samt tändstift och det sitter ju ett KN filter på så ja funderar på att byta oljan, filtret, stiftet och kolla ventilerna till helgen.
Och göra rent luftfiltret då.
Imorgon blir det nog att meka dit handtagsvärmare.

Oj vart kanske lite urspårning.
 
Du har torrsump i den hojen. Läs manualen innan du kollar/fyller oljan, annars kan det gå galet

Du måste starta hojen, håll den upprätt, låt den stå på tomgång 1 minut.. Stäng av , och kolla snabbt oljenivån

Annars kommer stickan visa ingen olja alls och du fyller, fyller, ja.. tills hela motorn och oljetanken är full. Som sagt läs manualen!

Det finns ingen annan oljesticka och du kan lita på den där om du gör som jag skrev
 
Okej.
Får göra så. Tack ännu en gång för tipset!
Serviceboken ja hittade på nätet var på tyska och jag begriper inte ett ord vad det står för utom Öl och volymen till oljan då :D
 
Last edited:
Okej.
Får göra så. Tack ännu en gång för tipset!
Serviceboken ja hittade på nätet var på tyska och jag begriper inte ett ord vad det står för utom Öl och volymen till oljan då :D

Jag rrenoverade toppen och cylindern på min DR 350 med en tysk manual. Tjöp en ordbok :tummenupp Sen hjälpte det ju att jag har läst tyska i 4 år men inte kom man i håg mycket :näsblod
Nu är man kung på det tyska motorspråket :yoparty
 
Jo. en annan har ju aldrig läst tyska.
men frugan kan lite. Men träligt att behöva be henne hela tiden hehe.

Har kollat oljan nu. körde i ca 15min och det var fullt!
men skall bytas i alla fall.
 
Jo. en annan har ju aldrig läst tyska.
men frugan kan lite. Men träligt att behöva be henne hela tiden hehe.

Har kollat oljan nu. körde i ca 15min och det var fullt!
men skall bytas i alla fall.


På XR (osäker på volymen på XT); Tappa ur oljan med skruvarna. 1 skruv på vä sida av motorn och 1 i ramen längst fram. Byt filtret på hö motorkåpa. Häll i 1-1,5 L vid oljestickan. Låt gå 20 sek tomgång. Fyll i till 2L. Starta, låt gå 1 min, stäng av och kolla nivån
 
Okej. Men är det inte mer skonsamare om man kör med El-starten istället för att starta motorn (ta bort tändhatten alltså)?
 
Knappast skonsamt köra länge på startmotorn......
Den ska gå så länge att den hinner pumpa upp all (extra) olja från vevhuset till oljetanken.
/u
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top