Oljesmörjning - RGV

[vedder]

Ny medlem
Gick med
5 May 2003
Hoj
GPX 600-R -91, KTM 525 EXC, Husaberg FE501
Någon som kan förklara uppbyggnaden av oljepumpen på en -91:as RGV 250?
Är det verkligen vanligt att den 'kajkar' ihop på dessa maskiner eller har jag fått för mig helt fel?
I vilket fall så är det någon klåpare som kört utan denna separata smörjning :notme innan mig och enligt en kille jag nyligt talade med så var detta inget bra option!
Tydligen så får inte stakarna rätt smörning och dessa små maskiner skär lätt ihop av detta.

Nu vet jag ju inte historien bakom till varför de kopplat ur separatsmörjningen, men hur kollar man lättast att den fungerar?
Vad ska kollas och så vidare? Är det vanligt att något går sönder?

Givetvis så ska jag ju fixa till detta - för hur kul är det på en skala att ha någon del som är urkopplad?!

Men jag blir oerhört tacksam för svar.

Mvh. Jonny Westin

Jag har haft fem RGV och en RS250 och har aldrig varit med om att oljepumpen gått sönder. Jag kan förklara hur det ska vara sen, men nu ska jag luncha!

Great Mattias. :bow
Jag sitter och väntar då. Hoppas lunchen ska smaka. Tack på förhand

Ja, det var mumsigt.

Kolla att slangarna till cylindrarna och vevhuset är hela och inte tillplattade nånstans. Det är fyra slangar totalt. För att funktionskontrollera kan du köra cykeln med olja blandad i soppan (OCH olja via pumpen såklart) och ta loss en slang i taget och kolla att deär kommer olja från pumpen. För att få ner oljan i pumpen sitter en luftningsskruv rakt ut åt sidan innanför/bakom framdrevet. Lossa den tills det börjar rinna olja där. Sen är det bara att starta. Säkra alla slangar så de inte kan hoppa loss.

Det här blev lite osammanhängande (kanske all spriten jag fick till lunch), vill du veta mer, skicka PM.

I verkstadshandboken till min 500:a så finns det instruktioner på hur man kan kontrollera oljeförbrukningen. I korthet så går det ut på att man kopplar bort oljetanken; kopplar istället in en slang till ett mätrör med olja i. Vid ett visst varvtal och en viss tid så ska en viss mängd olja försvinna ur röret.

Mätröret är ett Suzuki originalverktyg, men jag tog ett vanligt plaströr som jag via innerdiametern räknade fram en skala i ml på.

Då får man en riktigt bra kvittens på att pumpen funkar som den ska.

Jag är inte så insatt i hur vajersystemet på RGV:n ser ut, men på min hoj så finns det 4 förgasarvajrar & 1 oljepumpsvajer. Det finns också markeringar på trottlarna. När dessa markeringar är i linje med förgasarborrningens övre kant så ska en markering på armen vid oljepumpen (oljepumpsvajern drar i denna arm) ligga i linje med en markering på själva pumpen. Dvs en mekanisk synkronisering.

Klart som korvspad...

/J

Humm, humm... det hjälpte ju.
Nu ska jag bara kasta dit motorn snart igen så kollar jag ju givetvis detta...

Thanx dudes

Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back