Oljeskruvsgängorna slut i motorblocket

Jo hårddragna oljepluggar har jag lossat några stycken. Det beror på en inte alltid helt omotiverad rädsla för att tappa nämnda plugg med avåkning eller rasad motor som resultat.
Om man använder ett gammaldags packningsklister liknande "Permatex" eller Biltemas billiga packningsklister på gängor och tätning så tappar man aldrig en plugg även om man bara drar den lite lätt. Dessutom blir det tätt.
Det är ett sätt att spara gängor.
Jag använde ofta den typen av klister på pluggar och skruvar som jag ville behålla trots frekvent lossande och spännande när jag tävlade med Formel Ford i många år.
Även skruvar jag bara drog med fingrarna stannade kvar.
Dessa packningsklister blir sega och klistriga när de torkar och håller det mesta på plats.
Den enda skruv jag tappade satt i huvet, och det känns sååå skönt utan :-)
 
använd silikon och eller najtråd så kan ni halvera nm och ändå sova skönt om kvällarna och glömma allt vad helicoil och skumma trattkantareller heter.
 
Slutade med att jag kommer lämna in hojen. Arbetet kostar typ 750kr sen blir det väl lite tillägg för material och hyra kärra. Så runt 1000 hamnar det säkert på.

Kollade lite på hur man skulle göra för att reparera själv och då skulle jag bli tvungen att köpa en gängreparationssats för ca 350kr och då blir ju inte skillnaden sådär jättestor.

Tack för hjälpen och alla tips!
 
Alltid detta snack om heli-coil när det är time-cert som äger. :)

http://www.timesert.com/

/Fredde

använd silikon och eller najtråd så kan ni halvera nm och ändå sova skönt om kvällarna och glömma allt vad helicoil och skumma trattkantareller heter.

Varför i hela friden skulle du inte behöva dra "rätt" åtdragningsmoment bara för att du har en skruv najad??

Det är ju "spänningen" i skruven som håller ihop förbandet och gör att skruven inte lossnar...

/Fredde

Vad säger att en digital momentnyckel skulle visa mer rätt än en analog? Är den lika slut/lika felkalibrerad så visar den iaf lika mycket fel.

Inte ett skit men vissa kan man sätta på auto och på så sätt se "direkt" vilket moment man drar med. Mäter man med två klick klick mot varandra är det ju svårt att få dem att klicka precis samtidigt och avgöra om de visar samma.

/Fredde
 
Last edited:
:d

Det är många som sabbar sina gängor i sumpen på hojar helt klart.
Anledningen kan ju vara allt från brist på känsla/avsaknad av momentnyckel, "dålig" momentnyckel till att faktiskt gängorna ger upp till slut.

Att det sluter tätt med bra mkt mindre moment än angivet tvivlar du väl inte på? silikon och/eller najning så drar inte sakerna upp sig.

Vad är det du inte håller med om?

Att råda folk till att ta det lite lugnare med momentet och komplettera med ovanstående förslag är dumt för att?

Varför i hela friden skulle du inte behöva dra "rätt" åtdragningsmoment bara för att du har en skruv najad??

Det är ju "spänningen" i skruven som håller ihop förbandet och gör att skruven inte lossnar...

/Fredde
/Fredde
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top