Oljesöl xt600e

HALLON1975

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2007
Hoj
Yamaha XT600E, Ducati Monster 750
God kväll!

Kom nyss hem med en nyinköpt leksak till landet, en XT600e.
Såg när jag ställt hojen i garaget att det läckt ut olja över flänsarna på cylindern i framkant.
Kan inte riktigt se var det kommer ifrån, men ungefär i höjd med tändstiftet. Någon som har en teori och kanske förslag på vad som kan vara vajsing?

Packning till ventilkåpan som kan vara lite sliten eller sitter snett efter en ventilkoll är min gissning.

Säkert enklare om du postar upp en bild

Bild 2, svart jox överst, jag får det till att de är ventilkåpa, och toppen bör sitta lite längre ner. Nu är det evigheter sen jag skruvade med en XT 600, o har haft otur då jag tänker förr. Men om det är första är det lugnt, om det är andra kan det bli lite mer pyssel.

Tvätta bort skiten, kör ett tag o kika hur mkt som kletar ut där. Om det är lite, o hojen var billig, strunta i det. Om mycket och den går skit, fixa.

Tack så mycket! Jag får försöka titta noggrant imorgon och se om jag kan upptäcka var de kommer ifrån. Håller tummarna för nåt enkelt och billigt ,)

Kan förövrigt tillägga att den mestadels stått still och endast varit ute och åkt ett par ggr/år. Om det nu är till någon hjälp för spekulerandet!!

När jag fick hem min enstånka så var hela motorn nersölad och under motorn var där en rejäl pöl med olja.

Oljan runnit ut medan maskinen var avstängd (och varit under dom senaste 5 åren) vilket innebar läcka i tråget eller i höjd med denna. Även kylflänsarna var nersölade. Efter reperation så jag kunde starta, så rengjorde jag ORDENTLIGT!
Körde en sväng och såg exakt var oljan kom ifrån, lätt som en plätt.

I mitt fall var det packningen till kopplingskåpan som rann med stillastående motor. Locken för ventiljustering samt ventilkåpan behövde spännas, samt returen från oljekylaren fuktade också.

Så mitt tips är en ordentlig rengöring följt av en tur. Ser på bild #2 att packningen är trasig. Då hjälper det inte att efterdra. Förmodligen lätt som en plätt att byta då det verkar vara mellan topp och ventillock.

Jag ser ingen trasig packning men däremot en bit packningscement.
Om den inte drar alltför mycket olja, skulle jag fortsätta och köra utan att fixa felet. En XT600 är inte en baby...

Bra tips där WebGringo & Tjonge, har nu gjort rent och ska ta mig en tur så fort vädret tillåter. Och som G-L säger så lär man ju inte byta packning om det bara fuktar.......

Jag tror att det är någon avgaspackning som tröttnat alternativt att det inte finns någon packning på någon av rören eller så kan du ha en sådan tur att någon inte skruvat åt det ena röret tillräckligt.

Nyheter
Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!