Oljepump Hayabusa Hi Performance

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Lite rotorer till sportiga oljepumpar till Hayabusa (100st)

Orginalpumpen lider ju utav hjärtfel (bypass läckage) mellan tryck och sugkammaren

Dessa rotorer skall ge tillsammans med nytt hus (billet) både mer flöde och MARKANT bättre sugförmåga (lyfthöjd) än orginalet

Busan på dragracingstrippen har enorma problem med att den suger luft
Låga tråget med swingpickupen förbättrar detta problem till en viss gräns, Men ihop med denna pump hoppas vi att problemet försvinner helt


Framförallt för dom som åker orginaltråg (gathojar )

Projekt ledare i detta fall är HayabusaPatrik med viss vägledning utav mig:D

Peter
 

Bifogat

  • Oljepump-Busa 001.jpg
    Oljepump-Busa 001.jpg
    229.9 KB · Visningar: 407
  • Oljepump-Busa 002.jpg
    Oljepump-Busa 002.jpg
    229.1 KB · Visningar: 382
Last edited:
ja de ser ju ut å va till mazda de där..:)

vad är de för mått på dom? bredd samt dia? om man får fråga..

/yam
 
Givare till oljetryck

Första pumpen blir nog klar den närmsta veckorna

Är de någon som vet om en bra tryckgivare i industri kvalite 0-5 v och typ 0-5 bar som vi kan använda för att göra ett seriöst kontroll av oljetrycket mellan oorginal pump och våran hi Preformence pump
 
Första testet med nya pumpen

Inte så vetenskapligt övervakat så här i början men den släckte oljelampan som annars brukar lysa på tomgång och med varm olja ( har en kontakt som lyser under 0,5bar standard är 0,15)
 

Bifogat

  • Bild0137.jpg
    Bild0137.jpg
    236.3 KB · Visningar: 415
  • Bild0138.jpg
    Bild0138.jpg
    208.4 KB · Visningar: 337
Första testet med nya pumpen

Inte så vetenskapligt övervakat så här i början men den släckte oljelampan som annars brukar lysa på tomgång och med varm olja ( har en kontakt som lyser under 0,5bar standard är 0,15)

snygga bitar. kvaliten på matrialet lär nog inte vara den sämsta heller om jag känner andersson rätt :yoparty
 
Första testet med nya pumpen

Inte så vetenskapligt övervakat så här i början men den släckte oljelampan som annars brukar lysa på tomgång och med varm olja ( har en kontakt som lyser under 0,5bar standard är 0,15)

Ja DR ANDERSSON nu är det dax för lite uppdatering på min busa tänkte boka in mig i DR ANDERSSONS verkstad eller är DR upptagen
med andra operationer....:D:D:D:D:
 
Första testet med nya pumpen

Inte så vetenskapligt övervakat så här i början men den släckte oljelampan som annars brukar lysa på tomgång och med varm olja ( har en kontakt som lyser under 0,5bar standard är 0,15)

Sitter oljepumpen på utsidan av blocket på busa eller är pumpen en del av din sjukdomsbild?:va
 
Sitter oljepumpen på utsidan av blocket på busa eller är pumpen en del av din sjukdomsbild?:va

Sitter bakom kopplingskorgen ( dock ingan kedja här):D

Har nu monterat pumpen med orginaldrevet , Möjligen ska man kanske ha highflow drevet då man har en oljeslukarturbo monterat

Det återstår att bena ut med lite loggningar utav oljetryck

Så hjälp mig nu boys att hitta en sensor att logga med ( 0-5 volt)

Pumpen fräses utav en av våra forumkamrater
Få se om han ger sig till känna:banana
 
Halloj Peter,

Skoj att se pumpen i verkligheten...

Hoppas den fortsatta testningen går bra!

MVH//Mikael @ Emtes
 
tryck sensor

Sitter bakom kopplingskorgen ( dock ingan kedja här):D

Har nu monterat pumpen med orginaldrevet , Möjligen ska man kanske ha highflow drevet då man har en oljeslukarturbo monterat

Det återstår att bena ut med lite loggningar utav oljetryck

Så hjälp mig nu boys att hitta en sensor att logga med ( 0-5 volt)

Pumpen fräses utav en av våra forumkamrater
Få se om han ger sig till känna:banana

HQ-TECH i Göteborg har tryck sensorer.hittar säkert adressen på nätet
 
Väntar fortfarande på trycksensor från Hqtec

Dock sitter pumpen i min hoj nu och den verkar hålla trycket bra på tomgång
 
Sådärja lite sent om sides men nu är det gjort

Tyvär ingen sensor till bänkmjukvaran men väl en hederlig analog tryckmätare

Tog mycke tid att byta pumpar fram och tillbaka



Testobjekt: Hayabusa 1300 -00
Lagerspel STD
Motor med turbo KKK K26 / 27 strypt oljetillförsel hål 2,5mm i banjo
STD Oljetråg och pickup
Olja Helsyntet Silicolene 15 / 50
Oljetemperatur 90 grader


Test utfört i bänk men utan större last , Dock lastat för att uppnå korrekt oljetemperatur


Oljepumpen tycks göra sitt jobb väl
Dock kan det vara svårt att påvisa vinsterna med sugförmågan (sughöjd) utan att bygga nån sinnrik rigg med motordrivning av båda paralellt

Rent spontant kan man se stor skillnad vad det gäller att cranka fram oljetryck efter oljebyte

ca 30 sekunder på startmotorn i 3 omgångar om 10 sekunders körning
så släcks oljelampan ( oljekontakt = 0,5bar, std = 0,15)

Med standard oljepump släcks EJ lampan vid crankning



Billet: avser den nya högvolymspumpen

Higflow: avser det uppväxlade drev som finns att köpa från USA

Tryck angivet i Bar

Lite missvisande men trycket ligger konstant efter 8000Rpm (ökar inte )
 

Bifogat

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top