Oljeproblem TT600E

saltvatten

Super Hjälte
Gick med
27 Jun 2005
Hoj
Kawa er6 -06
Tjäna

Jag har en Yamaha TT600E -96 vars motor jag nyss har fått tillbaka från en mekaniker. Det var något växellådsstrul.
Nu har jag hängt in motorn i chassit och hällde på olja igårkväll. Oljan rann inte ner ordentligt igår så jag lät den stå över natten för oljan skulle rinna ner i motorn. Hoppades jag. Jag vet inte om någon olja över huvud taget har runnit ner i motorn, men det läcker olja om jag släpper på oljeslangen mellan oljetanken och motorn vid motorns nedre inlopp.

Idag märker jag att nivån i oljetanken inte har sjunkit något. Jag har kört runt motorn på startmotorn för att få oljan att cirkulera, men det har inte hjälpt. Oljefiltret är snustorrt, oljan har inte kommit så långt alltså.

Jag har kört runt motorn med startmotorn och skruvat av luftningsskruven i oljefilterlocket, men utan resultat. Fortfarande torrt filter.

Jag tänkte nu om man skulle försöka starta upp motorn på riktigt för att kolla om det är som så att oljepumpen/arna inte trycksätter ordentligt när man kör på startmotorn.

Motorn har alltså varit i smådelar och är därför inte särskilt smorda.
Är detta en dum idé? I så fall, vad kan hända?

Tack på förhand
Hoppas på hjälp
Simon

Fyll upp returslangen från oljetanken så pumpen får nått att jobba emot. Kör sedan lite på starten och se om det händer nått.

När allt är som det ska, ska det inte rinna ner olja från tanken till motorn.
Olje pumpen är VÄLDIGT liten på dom där motorerna. Det tar lite tid att få oljan att cirkulera runt.
Men det är inte så noga att det är Olja i motorn. Oljan som pumpas ut tas ifrån oljetanken. Pumpen som tar olja från motorn pumpar den oljan till tanken.
Egentligen är det bara Kamaxeln som behöver olja. Resten är kullagrat och klarar sig ganska bra ändå med tämligen lite olja. Så skätta in lite olja i ventilkåpan och starta motorn. Kolla sedan på luftningen så ska du se att oljan kommer igång snart.
Vill du ytterligare hjälpa till att få igång smörjningen kan du lägga hojen på sidan och hälla in olja i oljefiltret.

Mats

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...