Richo
Ny medlem
- Gick med
- 29 Jun 2004
- Hoj
- GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Har bytt packboxar och tänkte samtidigt kompensera snäpp för klen fjäder.
Sitter öhlinsfjäder i den för 75kilo och jag väger knappa 90. och visst borde jag byta den men sett flera som lyckats med att hälla i tjockare olja för en bra kompensation.
sae5w var det i innan och jag slängde i 10w. Jag gjorde rent allt grundligt och fyllde på 481ml som servicemanualen rekomenderar.
MEN det inre gaffelbenet blev helt fullt av detta och när fjäder etc kom i gick oljan upp även lite i det yttre. (up side down)
Jag har pumpat också.
Detta borde innebära att vid full kompression av gaffeln vid körning borde bli snudd på överfull?
Det stod ett alternativt sätt att mäta oljenivån men fick inte måtten att stämma alls överens så kanske någon kan försöka förklara för mig hur det är tänkt.
Nu när jag bromsar eller kör hårt använder jag bara halva slaglängden av framgaffeln. Har jag fått för mycket olja i trots allt? Mätte noggrant och allt var kliniskt rent så det borde inte vara så. Men då mätmetod med nivå inte stämde alls så...
ELLER är det sådan enorm skillnad på SAE 10w vs 5w?
Gaffeln är en showa med öhlinsfjäder i.
Självklart kan jag testa att ta bort lite olja eller byta till 5w igen men vill ha lite bra feedback först.
En positiv effekt är att det känns som jag kapat bromslängden en snutt då den inte niger snudd på botten vid optimal inbromsning.
Förspänningen, dvs den blåa muttern uppe vid styret är maximalt utskruvad så den borde vara på det lösaste. Borde kanske testa att ha lösaste på kompression också. Inte säker på vad den står då men jag har inte ändrat den.
Tacksam som sagt för lite idéer och förslag. Mvh R
Sitter öhlinsfjäder i den för 75kilo och jag väger knappa 90. och visst borde jag byta den men sett flera som lyckats med att hälla i tjockare olja för en bra kompensation.
sae5w var det i innan och jag slängde i 10w. Jag gjorde rent allt grundligt och fyllde på 481ml som servicemanualen rekomenderar.
MEN det inre gaffelbenet blev helt fullt av detta och när fjäder etc kom i gick oljan upp även lite i det yttre. (up side down)
Jag har pumpat också.
Detta borde innebära att vid full kompression av gaffeln vid körning borde bli snudd på överfull?
Det stod ett alternativt sätt att mäta oljenivån men fick inte måtten att stämma alls överens så kanske någon kan försöka förklara för mig hur det är tänkt.
Nu när jag bromsar eller kör hårt använder jag bara halva slaglängden av framgaffeln. Har jag fått för mycket olja i trots allt? Mätte noggrant och allt var kliniskt rent så det borde inte vara så. Men då mätmetod med nivå inte stämde alls så...
ELLER är det sådan enorm skillnad på SAE 10w vs 5w?
Gaffeln är en showa med öhlinsfjäder i.
Självklart kan jag testa att ta bort lite olja eller byta till 5w igen men vill ha lite bra feedback först.
En positiv effekt är att det känns som jag kapat bromslängden en snutt då den inte niger snudd på botten vid optimal inbromsning.
Förspänningen, dvs den blåa muttern uppe vid styret är maximalt utskruvad så den borde vara på det lösaste. Borde kanske testa att ha lösaste på kompression också. Inte säker på vad den står då men jag har inte ändrat den.
Tacksam som sagt för lite idéer och förslag. Mvh R
Last edited: