oljeproblem, hur mäta nivå?, framgaffeltankar, gixxer k4 750

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Har bytt packboxar och tänkte samtidigt kompensera snäpp för klen fjäder.
Sitter öhlinsfjäder i den för 75kilo och jag väger knappa 90. och visst borde jag byta den men sett flera som lyckats med att hälla i tjockare olja för en bra kompensation.

sae5w var det i innan och jag slängde i 10w. Jag gjorde rent allt grundligt och fyllde på 481ml som servicemanualen rekomenderar.

MEN det inre gaffelbenet blev helt fullt av detta och när fjäder etc kom i gick oljan upp även lite i det yttre. (up side down)
Jag har pumpat också.
Detta borde innebära att vid full kompression av gaffeln vid körning borde bli snudd på överfull?

Det stod ett alternativt sätt att mäta oljenivån men fick inte måtten att stämma alls överens så kanske någon kan försöka förklara för mig hur det är tänkt.


Nu när jag bromsar eller kör hårt använder jag bara halva slaglängden av framgaffeln. Har jag fått för mycket olja i trots allt? Mätte noggrant och allt var kliniskt rent så det borde inte vara så. Men då mätmetod med nivå inte stämde alls så...

ELLER är det sådan enorm skillnad på SAE 10w vs 5w?

Gaffeln är en showa med öhlinsfjäder i.

Självklart kan jag testa att ta bort lite olja eller byta till 5w igen men vill ha lite bra feedback först.

En positiv effekt är att det känns som jag kapat bromslängden en snutt då den inte niger snudd på botten vid optimal inbromsning.

Förspänningen, dvs den blåa muttern uppe vid styret är maximalt utskruvad så den borde vara på det lösaste. Borde kanske testa att ha lösaste på kompression också. Inte säker på vad den står då men jag har inte ändrat den.


Tacksam som sagt för lite idéer och förslag. Mvh R
 
Last edited:
Du ska fylla på enligt metoden där du mäter avståndet från överkanten ner till ytan, inte köra på volymen. Använd ett skjutmått.

Du trycker ihop hela gaffelbenet maximalt utan fjäder i, fyller på lite olja, pumpar och sen mäter du från överkanten ner till ytan med pinnen på skjutmåttet. Du ser när du fått i tillräckligt på att ytspänningen bryts på oljan.
 
Last edited:
Så din teori är att jag trots allt fått i för mkt olja?

Jag mätte det gaffelbenet som inte läkt något när jag hällde ut.
Det rann ut 440ml. Det var innan jag torkat och blåst rent allt sedan blir det ju lite svinn på 2 års körning också så 460ml lär du ju varit innan vart fall.

Skulle 481ml göra sådan enorm skillnad?


Du ska fylla på enligt metoden där du mäter avståndet från överkanten ner till ytan, inte köra på volymen. Använd ett skjutmått.

Du trycker ihop hela gaffelbenet maximalt utan fjäder i, fyller på lite olja, pumpar och sen mäter du från överkanten ner till ytan med pinnen på skjutmåttet. Du ser när du fått i tillräckligt på att ytspänningen bryts på oljan.
 
gafflarna är ju ganska långa och väldigt smala, tänk själv, är ca 440ml i på kanske 60cm gaffel, så varje cl gör stor skillnad

enda rätta är att mäta så som pelle säger, brukar dock trycka ner en tumstock istället för skutmått men samma princip
 
Får bli lite gör om gör rätt på söndag då.
På min gammelgixxer. Srad så gick jag efter ml måttet i servicemanualen och det vart perfa med en gång.

gafflarna är ju ganska långa och väldigt smala, tänk själv, är ca 440ml i på kanske 60cm gaffel, så varje cl gör stor skillnad

enda rätta är att mäta så som pelle säger, brukar dock trycka ner en tumstock istället för skutmått men samma princip
 
Kan någon bekräfta måttet? Det måttet som stod i manualen kändes så jäkla way off. Hmm vare 100mm? Har inte manualen här...

Du ska fylla på enligt metoden där du mäter avståndet från överkanten ner till ytan, inte köra på volymen. Använd ett skjutmått.

Du trycker ihop hela gaffelbenet maximalt utan fjäder i, fyller på lite olja, pumpar och sen mäter du från överkanten ner till ytan med pinnen på skjutmåttet. Du ser när du fått i tillräckligt på att ytspänningen bryts på oljan.
 
Pratade med kgk nyss. Dem sa också 481ml.
Men efter lite snack så var 100mm det jag skulle gå efter även om han var osäker på ett par detaljer.Nåväl får testa detta innan jag börjar byta olja eller leker med inställningar.

Eventuellt kan det vara tryckfel...

gafflarna är ju ganska långa och väldigt smala, tänk själv, är ca 440ml i på kanske 60cm gaffel, så varje cl gör stor skillnad

enda rätta är att mäta så som pelle säger, brukar dock trycka ner en tumstock istället för skutmått men samma princip
 
100mm luftkammare är ett rätt vanligt mått, 80-120mm täcker in 90% av USD gafflarna jag stött på.....

Tjockare olja är inte ett substitut för för klen fjäder.Gör om gör rätt....
 
Man tackar ;) Får bli att beställa nya fjädrar helt klart då.

Men hur vet man vad man skall ha. Viktindelningen är ju ändå bara ett börvärde och körstil mm har viss inverkan.

100mm luftkammare är ett rätt vanligt mått, 80-120mm täcker in 90% av USD gafflarna jag stött på.....

Tjockare olja är inte ett substitut för för klen fjäder.Gör om gör rätt....
 
Man tackar ;) Får bli att beställa nya fjädrar helt klart då.

Men hur vet man vad man skall ha. Viktindelningen är ju ändå bara ett börvärde och körstil mm har viss inverkan.

Rätt fjäderförspänning får man genom ett korrekt obelastat häng. Korrekt fjäderkonstant får man genom att mäta häng belastat dvs med föraren på.

När detta är klart kan man börja mecka med oljenivå/viskositet shimsning och häftigare interna delar i gaffeln.

Som hillbilly-meck kan man använda högre oljenivå för att kompensera en lite väl klen fjäder men det handlar om att höja nivån kanske 20mm. Ökad viskositet är bara ett sätt att maskera strukturell brist på dämpningsförmåga och det man vinner i dämpning förlorar man i känslighet, vanligen är en gaffel konsturerad för en viskositet och en justerar man dämpningen med shims.
 
Man tackar ;) Får bli att beställa nya fjädrar helt klart då.

Men hur vet man vad man skall ha. Viktindelningen är ju ändå bara ett börvärde och körstil mm har viss inverkan.

Du kommer tämligen nära ett bra resultat på att gå på din egen vikt.
Rätt fjäder GÖR stor skillnad.
Det finns ingenting som kan ersätta det.

Tjockare olja gör att en viss del av hyrauliken fungerar "bättre" men andra egenskaper blir sämre. Som ex att fjädringen packar ihop sig i en serie med gropar. Men första smällen klarar den "lite" bättre.

Mats
 
Något sånt här brukar fungera ganska bra för att justera oljenivån i gaffelbenen.

Den är iaf tillräckligt billig för att det inte riktigt ska kännas motiverat att stå och pillra med en tumstock och grejer.
 
Tackar för tipsen. rätt oljenivå nu och det känns bättre. Spädde ut oljan med 5w så nu är det väl 7-8w.

Hade turen att få reda på vilken fjäder jag har skall prata med Öhlins idag.

I'll be back ;)

Något sånt här brukar fungera ganska bra för att justera oljenivån i gaffelbenen.

Den är iaf tillräckligt billig för att det inte riktigt ska kännas motiverat att stå och pillra med en tumstock och grejer.
 
Pratat med Öhlins nyss,

Dem rekomenderar 9,5 till mig och jag har 9.
Dock hade de mycket med körstil att göra och det var ju inte skillnader som natt och dag.

Det jag kunde göra för att kompensera lite är:

ett snäpp högre visc. Har jag redan. 7-8 istället för 5.
ett snäpp högre oljenivå. Har jag redan. 95 i luftspalt istället för 100mm.

Eventuellt öka fjäderförsp.

Hyffsat mkt bandagar på g så skall leka lite med setup och se om det behövs ny fjäder eller ej. Tidigare har jag bara tutat och kört då det kändes bra. Nu har man ju då ökat upp 5 kilo runt magen och dessutom renoverat gaffeln så...
(polerat och bytt bussningar, o-ringar mm)



Rätt fjäderförspänning får man genom ett korrekt obelastat häng. Korrekt fjäderkonstant får man genom att mäta häng belastat dvs med föraren på.

När detta är klart kan man börja mecka med oljenivå/viskositet shimsning och häftigare interna delar i gaffeln.

Som hillbilly-meck kan man använda högre oljenivå för att kompensera en lite väl klen fjäder men det handlar om att höja nivån kanske 20mm. Ökad viskositet är bara ett sätt att maskera strukturell brist på dämpningsförmåga och det man vinner i dämpning förlorar man i känslighet, vanligen är en gaffel konsturerad för en viskositet och en justerar man dämpningen med shims.

Man tackar för råden. 440ml var sanningen istället för 481ml... vid 100mm luftspalt. Man kan ju tycka att dem borde vara lite mer träffsäkra med värdena.

Du kommer tämligen nära ett bra resultat på att gå på din egen vikt.
Rätt fjäder GÖR stor skillnad.
Det finns ingenting som kan ersätta det.

Tjockare olja gör att en viss del av hyrauliken fungerar "bättre" men andra egenskaper blir sämre. Som ex att fjädringen packar ihop sig i en serie med gropar. Men första smällen klarar den "lite" bättre.

Mats
 
Last edited:
Vilken årsmodell är det du har?

2004 750 k4 gsxr


Öhlins rekomenderar:

08656-10 (2004-2005) Om du är fet och kör hårt ;)
08656-95 (2004-2005) Normalt
08656-90 (2004-2005) Om du väger under 85 och eller kör mjukt ;O (detta är den jag har och jag kör så lent och fint så... Hmm tror jag :O
 
Last edited:
2004 750 k4 gsxr


Öhlins rekomenderar:

08656-10 (2004-2005) Om du är fet och kör hårt ;)
08656-95 (2004-2005) Normalt
08656-90 (2004-2005) Om du väger under 85 och eller kör mjukt ;O (detta är den jag har och jag kör så lent och fint så... Hmm tror jag :O

9N/mm är troligen ganska rätt. Ställ oljenivån rätt och rapportera sedan hur du upplever fjädringen.
 
Dagens fulknep från geggmoppe-sektionen (det renoveras gafflar i parti och minut), ta ett munstycke från en sprayflaska (inte morsans/frugans blomspruta) och klipp sugslangen i den längd ni vill ha som luftspalt.

Lägg skruvkorken på munstycket på kanten på gaffelbenet, pumpa tillbaka i oljeflaskan tills det suger luft, rätt oljehöjd, inget kladd...

/J
 
Jag lekte med nivån fram och tillbaka nyligen.
95mm luftspalt så vart det rätt stor skillnad mot 103mm och enligt manual skullde det vara 100.

Enligt öhlins hade jag gränsfall för mjuk fjäder då ölmagen bara växer så jag blanda ut till 8-9w istället för 5w. + började med 95mm som sagt. Resultatet blev att den blev för hård mot botten.

spädde ut den mer så kanske 6-7w och 103mm. till och med 3mm mer luftspalt än original och där vart den perfa. aldrig i botten men ändå använder stor del av sin slaglängd.

Då stod fjäderförspänningen ändå på mjukast och retur och komp på 180grader från "mjukast".

Enda jag kan klaga på är att den eventuellt känns lite understyrd ibland vid ingång kurvor. Innan gaspåslag.

Inställningstips oavsett dämpare:
http://www.ohlins.com/Checkpoint-Ohl...Underrubrik_1/

Lite osäker varför men skall testa vidare. Kanske lite mjukare retur?
Det jag ville ha sagt till er andra som vill testa. Gör jäkligt små förändringar då det verkar inte behövas mycket för förändring.

Möjligen borde både retur och komp sänkas så kanske jag kan öka förspänning ett par snäpp. Känns fel att den står på det mjukaste då fjädern är i mjukaste laget men jag får ok sag både med förare och utan.

Fick en föredetting att känna över den snabbt och svaret var att den kändes ok men lite mjuk på bakdämparen. Kan tilägga att saget är i högsta laget där.



9N/mm är troligen ganska rätt. Ställ oljenivån rätt och rapportera sedan hur du upplever fjädringen.
 
9N/mm är troligen ganska rätt. Ställ oljenivån rätt och rapportera sedan hur du upplever fjädringen.

Jojust. Hann inte testa mer då jag gick omkull hårnålen knutstorp. Bruten hand och aj i foten ;)

Hade du något mer tips utifrån min feedback?
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top