Oljeplugg.

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Tja! Förra servicen så gick gängorna i tråget sönder och det kosta mig en halv förmögenhet att fixa så till årets service tänkte jag åtgärda problemet för all framtid.

Problem: Motorn är i aluminium och pluggen i stål vilket resulterar i att om man drar pluggen för hårt går motorn sönder. Detta är uridiotiskt i mina ögon och det borde ju vara tvärt om!

Lösning 1: Om man tillverkar en plugg i rostfritt som har gängor passande trågets och med ett gängat hål i sig själv så kan man struva i en något mindre plugg än originalet där.
Den rostfria pluggen som är mycket hårdare än originalet. Skruvar man sedan i den med lämpligt lås-medel på så kommer den sitta som berget och det ända som kan gå sönder är pluggen i vanligt stål. (Hoppas ni förstod)

Lösning 2: Man kan också tillverka en ny plugg i aluminium (alltså samma material som motorn) men det är inte i mina ögon lika bra för då kan både pluggen och motorn gå sönder.

Lösning 3: Alltid dra pluggen med sans och vett!

Vilken lösning tror ni är bäst?

4. Mät upp motorblocket och be någon verkstadsmekaniker fräsa upp ett nytt i rostfritt. Det borde inte kosta mer än en påse bullar :tummenupp

Helicoil/V-Coil och alltid en ny kopparbricka, och alltid dra åt med föreskrivet moment!

Arbete, Insats, ny Oljeplugg och kopparbricka: Pris. 500 - 750:- med kvitto!

Tror han menade momentnyckel, inte momentvisare...
Jo givetvis det menade jag också men en del momentnycklar har en display som visar när man uppnått önskat moment.

Helicoil/V-Coil och alltid en ny kopparbricka, och alltid dra åt med föreskrivet moment!

Arbete, Insats, ny Oljeplugg och kopparbricka: Pris. 500 - 750:- med kvitto!

Detta var redan gjort och det fanns inte material att göra det en gång till. Dom fick plocka isär hela motorn, svetsa från insidan, gänga nytt och sätta ihop motorn. Pris: 8000 - 14 000.

Låta en verksta sköta servicen?

Det var det som var felet. Jag har aldrig gjort servicen själv och ingen innan mig heller. Alltså är det någon verkstad som inte gjort sitt jobb rätt.

Last edited:
Detta var redan gjort och det fanns inte material att göra det en gång till. Dom fick plocka isär hela motorn, svetsa från insidan, gänga nytt och sätta ihop motorn. Pris: 8000 - 14 000.

?

Vad är det för dimension på pluggen?
Original och nuvarande?

?

Vad är det för dimension på pluggen?
Original och nuvarande?

Original-pluggen har det alltid varit. Låt mig förklara... för länge länge sedan gick original gängorna i tråget sönder då lagande dom det genom att borra upp och sätta i helicoil. Nu, andra gången då var det helicoil gängorna som gick och då fick jag beskedet att det inte gick att återupprepa processen en gång till för att inte materialet skulle hålla och så blev det som det blev.

Nu kom jag lindrigt undan då stället som jag senast hade servat den på tog på dig ansvaret och dom betala merkostnaden. men jag fick ett prisförslag från ett annat ställe innan det och det var 10k + materialkostnad.

Original-pluggen har det alltid varit. Låt mig förklara... för länge länge sedan gick original gängorna i tråget sönder då lagande dom det genom att borra upp och sätta i helicoil. Nu, andra gången då var det helicoil gängorna som gick och då fick jag beskedet att det inte gick att återupprepa processen en gång till för att inte materialet skulle hålla och så blev det som det blev.

Nu kom jag lindrigt undan då stället som jag senast hade servat den på tog på dig ansvaret och dom betala merkostnaden. men jag fick ett prisförslag från ett annat ställe innan det och det var 10k + materialkostnad.

Öhh,

Serva hojen hemma och köp en momentnyckel med klickfunktion.

Bra! Så den är "återställd till original" nu då, och allt är helt och riktigt?
Då borde det också hålla i framtiden så länge "den som servar" följer föreskrifterna!

Om de som gjorde gängrenoveringen tänkte till lite och det finns utrymme på insidan, så borde de ha gjort lagningen "lite" tjockare runt hålet för att få ett par gängvarv till i godset!
Så med lite tur så "borde" det vara lite kraftigare nu!

Men det är lite svårt att veta innan man har skruvat ur pluggen och mätt godset! :va

Ibland går det att konvertera till O-ringsplugg som inte alls behöver dras lika hårt för att vara tät! :tummenupp

Om det är dr'n så köp suckas orginalbrickor till oljepluggen 20-30:-. De är U formade och kläms således ihop av åtdragningen som skall vara exakt 23Nm. U-formen gör att det inte läcker även om man dragit lite för lite. Dvs man kan titta på brickan medan man drar och då ser man när den kläms ihop och kan avsluta när den blivit platt. Dr'ns oljeplugg har en form som gör att hylsan inte bottnar utan man ser brickan under hela åtdragningen.

Om man drar itu gängorna på oljepluggen har man tagit i åt h-e för mycket och skall använda momentnyckel. Saknar man känslan som jag gör ska momentnyckel användas! Även om man har MC-firma.

Använd antiseziure pasta på fräsh plugg med ny bricka innan återmontage, dra med rätt moment. Inte för hårt för att det ska sitta.

Det är bästa sättet att det inte ska fastna och dra loss gängor senare.

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...