Oljeplugg Problem

frajje

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2006
Hoj
Honda Cbr
Tjena..
Skulle byta olja på min 625 idag...
Allt gick som de skulle tills jag skulle skruva på den "lilla" oljepluggen med magneten på... hmm, Jag skruva och skruva, men de stanna aldrig... Hade inga problem när jag tog bort den första gången... Verkar som att gängerna är sönder..Men jag kände aldrig att den skar.. Nu sitter den där fast löst och går varken skruva i eller ur. Man kan vicka på den ett par millimeter. Hel skumt. Någon som varit med om detta problem förut.
Någon som har några förslag på hur jag skall göra? Ganska iriterande vill jag lova. Speciellt när man har tidspress på sig och de är kallt som fan :mad:

Som sagt gäller en KTM 625:a Årsmodell 04

Tack på förhand
// frajje

Ps. Alla förslag är välkomna...ds

Ajaj, inte roligt.
Får du bara ut pluggen kan du fixa nya gängor med en helicoil, en insatsgänga. Det borde inte kosta så mycket att göra på en verkstad som har rätt grejer, om man inte vill köpa en sats och göra det själv.

Se till att skölj genom motorn med diesel eller något annat lämpligt ett par gånger efter att den nya gängan är ditsatt för att få ut möjliga gäng-rester.

För att få ut pluggen, testa att använda en rörtång som du samtidigt drar neråt när du skruvar. Funkar inte detta kan du ju svetsa på något lämpligt på plugghuvudet som du sedan drar nedåt under rotation. Eller borra hål i plugghuvudet för att fästa något.

Det är några idéer jag skulle testat om jag var i din situation iaf.

Hoppas det löser sig.

Who'sYourDaddy skrev:
2589148 Ajaj, inte roligt.
Får du bara ut pluggen kan du fixa nya gängor med en helicoil, en insatsgänga. Det borde inte kosta så mycket att göra på en verkstad som har rätt grejer, om man inte vill köpa en sats och göra det själv.

Se till att skölj genom motorn med diesel eller något annat lämpligt ett par gånger efter att den nya gängan är ditsatt för att få ut möjliga gäng-rester.

För att få ut pluggen, testa att använda en rörtång som du samtidigt drar neråt när du skruvar. Funkar inte detta kan du ju svetsa på något lämpligt på plugghuvudet som du sedan drar nedåt under rotation. Eller borra hål i plugghuvudet för att fästa något.

Det är några idéer jag skulle testat om jag var i din situation iaf.

Hoppas det löser sig.

Disel=:rofl alla gummitätnigar typ Oringar mm. sväller av disel!! :huvet :huvet

Morphed skrev:
2589482 Disel=:rofl alla gummitätnigar typ Oringar mm. sväller av disel!! :huvet :huvet

Skölj ut med olja. Packningar "bör" klara sig från diesel, därimot kan ev gummi detaljer luckrasupp av diesel.

Sätt en skruvmejsel lite i "spänn" mot blocket och pluggen medans skruvar ut den.
Sen ere HeliCoil som gäller.

Japp de är inga problem att sätta en helicoil (ännu hellre en insatshylsa) på plats och sen skölja ur motorn

Så får de bli.. Tack för alla snabba svar.. grymt :tummenupp
Får väl köpa en massa Biltema olja och "skölja" ur systemet med.

Mvh // frajje

Last edited:
Varför inte ta lite fett på gängtappen ?? gängspånen kommer att fastna i fettet!

Bushmyra skrev:
2589857 Varför inte ta lite fett på gängtappen ?? gängspånen kommer att fastna i fettet!

and when you drill? ;)

Sköljer man ur motorn får man ur i princip allting, det andra fastnar i en sil/filter (aluspån är ganska ofarligt i en motor också)

Ljunghusen skrev:
2590056 and when you drill? ;)

Sköljer man ur motorn får man ur i princip allting, det andra fastnar i en sil/filter (aluspån är ganska ofarligt i en motor också)
afaan tänkte inte så långt (TA LITE FETT PÅ BORREN:huvet:D )

Så, äntligen fort bort pluggen.. MEN, visst fan gick magnetbiten av.. så nu ligger den någonstans i tråget... :huvet Men de löser jag imorgon .. får locka ut den med en sockerbit :D .... Jaha, men frågan är om HeliCoil är så bra.. för pluggen kommer ju behöva lossas ett flertal gånger.. Kommer hylsan sitta kvar då? eller kommer den skruvas ut med pluggen?.. För de är ju inte så bra.. Man har ju inte så många försök på sig att få det att funka. Har aldrig använt HeliCoil förut, men i princip är de fyra steg? Borra, gänga, skruva i helicoil, skruva i pluggen?

Mvh // frajje

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...