oljeplugg på kx 250 -94

Lidström

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Husqvarna 701 SM -16
Hej!

Jag undrar om de är nån som vet hur lång en oljeplugg kan tänkas vara på en kx 250 -94...?

Jag skulle nämligen byta olja idag och när ja skruvade bort den så såg den sjukt kort ut...sen kollade ja in i hålet och de såg ut o vara mycket mer gänga än vad skruven var lång...

Den pluggen jag har nu är cirkus 6-7mm....

Tack på förhand..

Ajaj..." får ej understiga 9,7mm.."

Så står det manualen för Kx -94, bäst att fixa en ny.

Min uppfattning av dagens mek var att dendär gängan, dom 6-7mm där skruven satt var trasiga i blocket. Min följdfråga skulle nästan vara vad man gör när gängorna är sönder vilket jag nästan skulle utgå ifrån tyvär. :3freak
Montera ny gänga på något "smidigt" sätt involverat att spräcka blocket? :huvet

EDIT: Nu är skruven uppmätt. 9,6mm.. :gnissla Så vi hade inte felet där. Blir nog inget körande imorgon heller :gråta

Last edited:
zpeppy skrev:
Vadå blir den kortare med åren elr...? :tungan

Ja kawa hade lite gängstång liggandes under sensommaren -03 när de byggde just KX 250, den rostar bort under åren. Ja inuti motorn faktiskt, mkt underligt :va

Jag funderar lite på om de ska va bricka elr inte på oljepluggen...nu satt de en kopparbricka där, den ska va där va...?

btw: du vet inte vad den dära oljepluggen får vara som längst...

Last edited:
zpeppy skrev:
Jag funderar lite på om de ska va bricka elr inte på oljepluggen...nu satt de en kopparbricka där, den ska va där va...?
den stora skillnaden mellan att fästa och inte fästa tror jag inte det kan spela på den mm som är kvar. tyvär zpeppy, lösningen på dehär är nog inte riktigt så enkel. :(

Nu efter en liten ommätning (sprang bara ner i köket förra gåneng och slet åt mig en sleten linjal) så har vi sett att den visst inte ens var 9mm utan kanske 8.7mm...så den är nog allt lite kort iallafall....aja ska ner till cross-affären imon och köpa mig en ny så får vi se hur de går...

Vad är problemet ? En oljeplugg behöver inte var lång, den ska ju bara bära sig själv ungefär.
Det är iaf bara dom första 4-5 gängorna som håller en skruv.
Naja pluggen så behöver du inte dra den så hårt.
/u

ulf_lundin skrev:
Vad är problemet ? En oljeplugg behöver inte var lång, den ska ju bara bära sig själv ungefär.
Det är iaf bara dom första 4-5 gängorna som håller en skruv.
Naja pluggen så behöver du inte dra den så hårt.
/u
Naja?. :D
Den har rundat gängan typ inne i blocket de 4 gängorna som går i för tillfället. Går inte dra åt mer än för hand typ innan den slår över.

philsson skrev:
Naja?. :D
Den har rundat gängan typ inne i blocket de 4 gängorna som går i för tillfället. Går inte dra åt mer än för hand typ innan den slår över.
Det är bara 3 gängor som har gått dude! Aja vi ska ner till affären snart och köpa en ny...får se om de löser problemet...

Edit: nu funkar de...

Last edited:
Nu har jag vart och köpt oljeplug. Originalplugen passade inte så jag fick köpa en vanlig 12mm som däremot passade med lite våld och mycket locktight :yoparty. :). Så nu blir det till att ut och köra. :banana

På en motor jag renoverade för många år sedan hade någon dragit i en för lång plugg, hemmagjord. Resultatet av det var ett spräckt lager till kulissrullen, inte så bra.

pw skrev:
På en motor jag renoverade för många år sedan hade någon dragit i en för lång plugg, hemmagjord. Resultatet av det var ett spräckt lager till kulissrullen, inte så bra.
Denna var lika lång som en originalskruv så det hoppas vi inte ska göra någon skada. Dessutom fick vi inte in den hela vägen pga gänpaj så vi fick lägga lite brickor för att skruvskallen skulle bottna. Men nu funkar det perfekt tills vidare. Temporär lösning och hojen går att köra sålänge det är ju kanon. Verkar faktiskt sitta riktigt bra och som det sas här så behöver den i princip bara bära sin egen vikt så det kommer hålla. :tummenupp

Problembeskrivningen har skiftat från längden på skruven till att gängorna i vevhuset är dåliga.
Så då är det väl dags för ett annat svar oxå: Näst sista utvägen är att rensa gängorna med rätt gängtapp
och prova m en lagom lång skruv. Om inte det funkar så är det förmodligen helicoildags.

Som det låter nu verkar det bara vara en fråga om när pluggen lossar. Och om nån sen upptäcker det i tid.

Da capo: Borra och naja pluggen så kan man med gott samvete låta bli att dra 'det där lilla sista' som
knäcker gängorna.
/u

rejser skrev:
Ja kawa hade lite gängstång liggandes under sensommaren -03 när de byggde just KX 250, den rostar bort under åren. Ja inuti motorn faktiskt, mkt underligt :va

:hihi :hihi :hihi :hihi märkligt så det blir ibland

ulf_lundin skrev:
Problembeskrivningen har skiftat från längden på skruven till att gängorna i vevhuset är dåliga.
Så då är det väl dags för ett annat svar oxå: Näst sista utvägen är att rensa gängorna med rätt gängtapp
och prova m en lagom lång skruv. Om inte det funkar så är det förmodligen helicoildags.

Som det låter nu verkar det bara vara en fråga om när pluggen lossar. Och om nån sen upptäcker det i tid.

Da capo: Borra och naja pluggen så kan man med gott samvete låta bli att dra 'det där lilla sista' som
knäcker gängorna.
/u
Du har precis rätt. Det var det vi visste också. Ville bara ut och köra idag. :gnissla Zpeppy som satte dit pluggen, upp till honom att bedömma om det ska göras nåt åt. Man har ändå isär den var 5e timma så det vore ju egentligen det bästa. Tydligen inte så dyrt att fixa på en verkstad heller (200kr).

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman