Oljeplugg-gängan kass

IceY

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Hoj
Ducati Streetfighter 1098 & CBR900RR Turbo - Såld & Honda Cbr 600rr - Såld
Hej..
Skulle byta olja på min 426:a och när jag skulle spänna åt oljepluggen under motorn så märkte jag att den åt upp gängorna i blocket, så jag slutade skruva direkt och skruvade ur pluggen och såg att det satt metallspån i gängorna på pluggen.
Det som är mest konstigt är att jag inte ens tog i. Skruvade i den för hand och sen tog det lilla spärrhandtaget och drog åt.
Kan man göra något åt detta? gänga om eller något?
Pluggen sitter visserligen där nu men vet inte hur länge den sitter där. Sen vågar jag ju inte skruva ut den när jag ska byta olja igen om 5 h....

Mvh Oskar

IceY skrev:
2077874 Hej..
Skulle byta olja på min 426:a och när jag skulle spänna åt oljepluggen under motorn så märkte jag att den åt upp gängorna i blocket, så jag slutade skruva direkt och skruvade ur pluggen och såg att det satt metallspån i gängorna på pluggen.
Det som är mest konstigt är att jag inte ens tog i. Skruvade i den för hand och sen tog det lilla spärrhandtaget och drog åt.
Pluggen sitter visserligen där nu men vet inte hur länge den sitter där. Sen vågar jag ju inte skruva ut den när jag ska byta olja igen om 5 h....

Mvh Oskar

Sätta i en helicoil insatsgänga kanske?

Hornet_600 skrev:
2077884 Sätta i en helicoil insatsgänga kanske?

Hur funkar det då?
Det får ju inte bli för lång gänga in i blocket så att säga.. vart kan man få tag på det? kostnad?

IceY skrev:
2077900 Hur funkar det då?
Det får ju inte bli för lång gänga in i blocket så att säga.. vart kan man få tag på det? kostnad?

Hur mycket gods har du att sätta insatsgängan i? brukar inte vara så mycket gods till en oljeplugg. Annars så får du tag i det på närmsa ställe som säljer industriförnödenheter. ca 1000 kr för en sats.

Helicoil är bra, men dyrt! Man får vad man betalar för dock. Så ska du bara laga en gänga är det billigare att åka till lokala bilverkstaden och be dom sätta i en Helicoil istället! Givetvis kommer du dit med en lös och oljetom motor :)

IceY skrev:
2077874 Hej..

Mvh Oskar

Ett par nödlösningar som fungerar om du vill vänta till vintern med att fixa gängan är att lägga på rejält med teflontejp på bulten, eller använda en konisk bult (VVS) med teflontejp. Körde så ett par år utan problem med läckage.

Riskabelt med taskig plugg på hoj utan oljelampa.
Fixa, och naja sen. Då slipper man nämligen dra så hårt.... :D
/u

Lämna tråget till en mekanisk- eller mc-verkstad så fixar dom det. Ca 150kr går det på med ny gänga

Plocka tråget tar ju 10 minuter på en sån knarr :tummenupp

Ljunghusen skrev:
2078348 Lämna tråget till en mekanisk- eller mc-verkstad så fixar dom det. Ca 150kr går det på med ny gänga

Plocka tråget tar ju 10 minuter på en sån knarr :tummenupp

Hehe... jo jag får väl göra detta... suck.. :huvet
Jag vill ju bara köra!! :)

ulf_lundin skrev:
2078341 Riskabelt med taskig plugg på hoj utan oljelampa.
Fixa, och naja sen. Då slipper man nämligen dra så hårt.... :D
/u

hehe jo det är ju det... Nu vågar man ju knappt köra alls... Hehe får väl prova naja..

Alternativt svetsa igen, borra upp och göra nya gängor så kan du köra med originalpluggen. :tummenupp

IceY,

Samma hände för mej i förra veckan på min XL, jag gjorde den nödlösning, som följer:
Tog tunn koppartråd, och virade in i gängorna på bulten, vidare så virade jag bra med gängtejp runt alltihop, skruvade in bulten, och testade med momentnyckel för att se att det höll enligt specen (10-14 Nm), gick perfekt.

Har satt det listan att fixa efter säsongen med helicoil, men det är inga som helst problem med att köra över sommaren,

Jambo

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...