Oljepöl Honda CBR600F

scorpion

IDioT
Gick med
15 Apr 2009
Ort
Gälleråsen
Hoj
1997 Honda CBR600F
Jag har precis köpt en hoj av ovan nämnda modell. och nu tycks den jäveln ha släppt ifrån sig lite olja efter transport i buss på 60 mil (jag har även kört den någon mil). Det var ingen pöl där den stått innan vad jag kunde se. Den stod några dagar hos en jag kände i samma håla där jag köpte den. Jag har försökt känna lite under hojen men kåporna täcker det mesta så jag har inte hittat några symtom alls.
Någon som varit med om något liknande?
Den har bara gått 3000 mil knappt. Oljan är väldigt ren så att säga, genomskinlig.
Tacksam för idéer
 
:rofl

Ta först reda på vart oljan kommer ifrån. Fråga sedan igen.

Gör om, gör rätt! :hihi
 
Vart kan man börja kolla

Vart är annars lämpligast att börja kolla? Om man har transporterat hojen 60 mil det kan då inte typ skumpa ur olja någonstans annars? Finns det några lufthål eller vevhusventlationer nånstans på motorn?
 
Vart är annars lämpligast att börja kolla? Om man har transporterat hojen 60 mil det kan då inte typ skumpa ur olja någonstans annars? Finns det några lufthål eller vevhusventlationer nånstans på motorn?

Titta så det inte är en packbox i gaffeln som gått antar att du har haft den nerspänd med spännband under transporten?
 
Last edited:
Det borde ju vara ganska lätt att se varifrån det har kommit, om du vet hur du ställde den i bussen? Iaf kan du ju avgöra om det har droppat i höjd med gaffeln eller tråget... :rolleyes:
 
Vart är annars lämpligast att börja kolla? Om man har transporterat hojen 60 mil det kan då inte typ skumpa ur olja någonstans annars? Finns det några lufthål eller vevhusventlationer nånstans på motorn?

Skruva bort kåporna lungt o försiktigt o memorera hur allt satt. Det underlättar när allt ska tillbaka. Det kan ju vara olja från gaffeln också. Det är säkert ingen fara.
Jag tycker att du ska köra o kolla oljenivå, vatten-nivå o bromsoljenivå (fram o bak) med jämna mellan rum. Så du inte får slut på något.

Det är säkert inget att oroa sig över.
 
Tack för de lugnande orden

Ja jag ska riva isär den imorgon o se vad som gömmer sig där under. Men jag blir så brydd vart fan det kan komma från. verkar dock på lukten som att det är olja från vevhuset/växellådan. har ställt den nu så jag ska se om det kommer fram eller bak på hojen. Tack för svaren

Titta så det inte är en packbox i gaffeln som gått antar att du har haft den nerspänd med spännband under transporten?

Jag hade den knappt fastspänd. drog ner svingen lite bara och sen en planka mot framhjulet med fullt styrutslag. spände i bakre fotpinnarna. Men det är värt att kollas
 
Last edited:
Ja jag ska riva isär den imorgon o se vad som gömmer sig där under. Men jag blir så brydd vart fan det kan komma från. verkar dock på lukten som att det är olja från vevhuset/växellådan. har ställt den nu så jag ska se om det kommer fram eller bak på hojen. Tack för svaren



Jag hade den knappt fastspänd. drog ner svingen lite bara och sen en planka mot framhjulet med fullt styrutslag. spände i bakre fotpinnarna. Men det är värt att kollas
Kolla om du hittar nåt, hojta till annars så kanske vi kan skicka support på den. :)
 
Kollade under hojen idag

Lyfte på kapellet o rota lite under hojen och nu tycks det inte vara nån olja där.
Och där de andra oljefläckarna var är inget kvar heller. jävla konstigt
 
nånting är det

Nu har jag kört en tur på en 5 mil och låtit den stå lite grann. under grenröret är det nu en fläckjävel likt förbannat. men det verkar inte vara olja för det dunstar bra fort. Så jag funderar på om det kan vara nån droppe bensin som tar sig ner på något vis. fan vet hur och varför isåfall. eller kylvätska, mend et borde inte dunsta så fort.
 
Nu har jag kört en tur på en 5 mil och låtit den stå lite grann. under grenröret är det nu en fläckjävel likt förbannat. men det verkar inte vara olja för det dunstar bra fort. Så jag funderar på om det kan vara nån droppe bensin som tar sig ner på något vis. fan vet hur och varför isåfall. eller kylvätska, mend et borde inte dunsta så fort.

Smaka på det, brukar vara ett lätt sätt att konstatera vad som läckt. Kylvatten är tex sött
 
Smaka på det, brukar vara ett lätt sätt att konstatera vad som läckt. Kylvatten är tex sött

Är det dock sött (glykol) så skölj för fan käften noga sen bara :) Det är inte det mest hälsosamma ämnet att stoppa i sig direkt.. haha
 
Nu har jag kört en tur på en 5 mil och låtit den stå lite grann. under grenröret är det nu en fläckjävel likt förbannat. men det verkar inte vara olja för det dunstar bra fort. Så jag funderar på om det kan vara nån droppe bensin som tar sig ner på något vis. fan vet hur och varför isåfall. eller kylvätska, mend et borde inte dunsta så fort.

Glykol har jag varit med om att min CBR tryckt ur sig också. Gärna om man kört lite hårt och sen kuskat runt långsamt inne i stan så kylningen blir lidande, då trycket den ur sig ur den lilla evakuationsslangen som sitter ungefär där du beskriver.
 
Jag skrev aldrig vad det var!

Men det var en KATTJÄVEL! som sprang o pissa under mc-kapellet!!!
Dröm om vad jag tänkte göra med den kattfan efter jag smakat på "fläcken".
Sedan visade det sig även att min dåvarande sambo hade för vana att stå och spotta på betongplattorna vid uteplatsen då hon rökte.
Altså var det falskt alarm, och hojen och jag trivs bra ihop.

Ska fixa med kåpor nu i vår, om jag får hem den snart då den inte står där jag just nu bor. Snön vill inte ge sig än vad det verkar heller.

tack för alla svar jag fick.
Dumt av mig att starta en tråd och inte avsluta den. men jag kände mig lite dum där jag satt med kattpiss i nyllet, i tron att det var hojen som läckte.
 
Hahaha tack för kvällen grav!

piss/spott skiljer sig en hel del från olja :P

tänk på att en varm sommar dag kan det bli en sådan blöt fläck under hojen om expationskärlet är överfull, så du inte startar en tråd om det senare i sommar ;)
 
Men det var en KATTJÄVEL! som sprang o pissa under mc-kapellet!!!
Dröm om vad jag tänkte göra med den kattfan efter jag smakat på "fläcken".
Sedan visade det sig även att min dåvarande sambo hade för vana att stå och spotta på betongplattorna vid uteplatsen då hon rökte.
Altså var det falskt alarm, och hojen och jag trivs bra ihop.

Riktigt roligt att du kunde med att berätta slutet!!! :D:D

:rofl
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top