Oljepåfyllning på Lc4

Bucho

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2005
Hoj
KTM 525
Varför i allsin dar ska man fylla på det i ramen egentligen?
Det är hur trixit som helst att "göra en tratt" och spruta in oljan i det lilla hålet. :brinnerup

Oljan pumpas ju ändå runt, varför har man då denna funktion, när det går att hälla i oljan där nere? :va

Kan någon svara på detta delikata spörsmål? :)

Bucho skrev:
Det är hur trixit som helst att "göra en tratt" och spruta in oljan i det lilla hålet. :brinnerup

Oljan pumpas ju ändå runt, varför har man då denna funktion, när det går att hälla i oljan där nere? :va

Du har två oljeflöden/system som är sammankopplade på den,ett som tar olja ur sumpen/tråget och ett som tar olja ur ramen.

Gissningsvis för att säkerställa smörjning i alla lägen.

Kolla på en sprängskiss så framkommer det tydligare hur dom löper.

ett är säkert..den rostar nog aldrig invändigt :3freak :banana

Hoztic skrev:
Näe, jag brukar ha min soppa i en djup porslinstallrig, helst ärtsoppa med mycket fläsk... :rolleyes:

Jag menade så klart ramen, det är tidigt, jag är trött, solen skiner, jag ska åka hoj... :)

hehe..jag förstog det..
teoretiskt borde buell kunna rosta fortare inifrån..
men är de inte alu ram :banana

Bucho skrev:

Häll du lugnt i all olja i motorn. Ha ramskruven öppen och starta hojen och låt den gå på tomgång. Var beredd på att slå av då oljan spiller över i ramhålet, det brukar ta typ 30 - 60 sekunder. På med pluggen och vips så var det klart.

.

Annars tar du en vattenflaska som har kork med slang på (som man drack ur när man va liten och spelade fotboll). Mycket lättare att fylla på med. Finns att köpa på Biltema.

Emmi skrev:
Annars tar du en vattenflaska som har kork med slang på (som man drack ur när man va liten och spelade fotboll). Mycket lättare att fylla på med. Finns att köpa på Biltema.

Eller så köper man en oljesug på biltema. Då går de ännu lättare.....

*/ ?>
Back