oljenivån sjunker under min-gränsen

anders71

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2010
Hoj
1983 suzuki gsx-es 750
Jag har alltid använt helsyntet motul 7100. jag har nu fått problem med kopplingen och en mekaniker säger att helsyntet inte är bra för kopplingen. Han rekomenderade halvsyntet motul 5100. Jag har nu fyllt på med ny olja upp till maxnivån. När jag startar sjunker oljan under miniminivån. När jag stannar motorn går nivån upp till max igen.
Är detta normalt?
Jag har aldrig funderat på hur det ser ut när jag kör på helsyntet.
Jag har fyllt på biltemas mineralolja 10w-40.Jag tog den jag hade hemma ( till 240:n).
Jag vill veta 2 saker:
1. Är det normalt att oljenivån går under miniminivån när man startar och om inte så vad kan det bero på.?

2. Kan jag köra på denna oljan?
Jag är trött på att betala för dyrolja som sen visar sig paja kopplingen. Jag kör lugnt och vill helst slippa byta olja nu direkt. Jag vill inte få veta vilken olja jag borde använda, utan bara om det går att använda den här oljan utan risk för större problem. Jag kör en suzki gsx-es -83. Jag kör lugnt.
Jag är tacksam för kunniga svar. Jag undanber mig svar från folk som "tror"
Mvh Anders

Leta reda på bruksanvisning/servicemanual till din hoj. Det är helt normalt att oljenivån sjunker när man kör motorn för då åker ju oljan omkring där den behövs i motorn. När du stannat så rinner det ner olja i tråget igen. På min R1:a skall man varmköra motorn och sedan stänga av och låta den stå en stund innan man kollar om nivån är korrekt. Är säkert olika mellan olika märken/modeller exakt hur proceduren är för att kolla av nivån. Jag brukar kolla med bakhjulet på depåstöd vilket säkert ger lite "fel" i indikatorfönstret men det verkar bli bra ändå.

1: Japp. Det är helt normalt.

2: Har du använt olja gjord för bil så kommer du få problem med kopplingen. Finns adaptiver i bilolja för att sänka friktionen vilket man inte vill ha i en MC-motor just för att kopplingen då börjar slira.

Att det skulle vara skadligt för kopplingen att köra på helsyntet stämmer inte. Däremot kan vissa hojar av någon anledning börja slira med ett visst märke/modell på oljan.
Hade jag varit som dig hade jag testat Biltemas MC-olja. Finns både som del- och helsyntet.

Jag kan inte heller se oljan när min motor är igång,men som ovanstående säger så åker ju oljan runt. Jag kör med IP 15w50,funkar perfekt.

2: Har du använt olja gjord för bil så kommer du få problem med kopplingen. Finns adaptiver i bilolja för att sänka friktionen vilket man inte vill ha i en MC-motor just för att kopplingen då börjar slira.

Det beror ju lite på, oftast är det ju bara dyra finoljan till bilen som har friksionshämmare i sig, inte billig oljan.
Om biltemas billiga 10w40 olja funkar bra eller inte i en gammal MC kan jag inte säkert svara på, men tror inte en så billig olja har friksionshämmare i sig. Självklart är det säkraste valet att köra med en JASO klassad olja tillverkad för MC med våtkoppling

1. Se psxcares svar.

2. Kolla manualen efter vilken oljeklassning som krävs. Du kan få problem med kopplingen om du kör på vanlig bilolja, din MC har våtkoppling (ligger i oljebad) vilket inte alltid lirar bra med oljor som är designade för minimal friktion, typ moderna helsyntet för bil. MC-oljor enl. JASO är det man skall ha. Därmed inte sagt att det inte funkar med Biltemaoljan, men kolla upp vad tillverkaren säger om olja.

Din mekaniker har fullständigt fel vad det gäller syntetolja. Det har absolut ingenting med det att göra om kopplingen slirar eller inte. Det är tillsattser i oljan som gör att kopplingen slirar, eller inte. Dom tillsattserna kan man ha i både mineral och syntetolja.
Som sagt Använd bara JASO godkänd olja.
Oljecirkulationen i motorn är ca 20-40 liter i minuten. Man inser då kanska snart att dom där 3-4 litrarna man har i botten på tråget, har fullt upp med att rinna tillbaka innan den ska ut på nytt och smörja nästa lager.
Så, jag, oljenivån sjunker när motorn startar.

Mats

Som någon skrivit tidigare.

Någon form av missförstånd föreligger garanterat här.

Syntetolja ska inte vara något som helst problem för en hoj. Jag har själv syntetolja i min hoj och har inte haft några problem med kopplingen.

Däremot ska man INTE använda motorolja avsett för bilar. Den har ofta friktionshämmande additiver i sig och om man sänker friktionen i kopplingen så börjar den slira. Troligen är det det som hänt.
Biltemas olja för bilar är troligen inte ett dugg bättre för din våtkoppling än någon annan motorolja för bilar.

Köp motorolja som är avsedd för motorcyklar med våtkoppling istället. Då slipper du sådana problem.
Om du kört med olja med additiver i så kan det hända att du får göra mer än ett byte för att "tvätta bort" additiverna.

Jag kan rekommendera biltemas MC olja alternativt OKQ8:s MC-olja. Båda går att få tag på för ganska billiga pengar och funkar utmärkt.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT