Oljenivå?

FarstaStrandMannen

Back on track
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
Honda CR 250
Passade på att byta olja i hojen idag samt oljefilter. När jag tömt ur den gamla oljan fylle jag på med ny, men oljeindekatorn har inte rört sig.
Det ser fortfarande ut som att det inte finns nån olja kvar. Innan jag tömde den så stog den på halva ungefär, jag mätte dessutom upp den gamla oljan, vilket var 2,5 liter.
Och det ska vara 3 liter i med oljefilter, vilket var så mycket jag fyllde på.

Kan det vara så att den nya oljan är så "transparant" att man inte uppfattar det på oljefönstret, vilket är rätt skitigt?
Om nu så e fallet så är det nån risk att starta hojen med för mycket olja?
Jag har pga detta inte startat hojen direkt efter oljebytet, vilket anvisas i haynes boken. Är det jätte nödvändigt?

Ja, jag är inte så haj på att mecka :)

Tvätta först av fönstret.

Låt sen en polare luta hojen fram och tillbaks, du bör se nivån då.

Lixom vafan... om du är säker på att du har hällt oljan i motorn och inte i kylarsystemet eller bensintanken, vad är det att fundera över? :tummenupp

Akrylamid skrev:
Passade på att byta olja i hojen idag samt oljefilter. När jag tömt ur den gamla oljan fylle jag på med ny, men oljeindekatorn har inte rört sig.
Det ser fortfarande ut som att det inte finns nån olja kvar. Innan jag tömde den så stog den på halva ungefär, jag mätte dessutom upp den gamla oljan, vilket var 2,5 liter.
Och det ska vara 3 liter i med oljefilter, vilket var så mycket jag fyllde på.

Kan det vara så att den nya oljan är så "transparant" att man inte uppfattar det på oljefönstret, vilket är rätt skitigt?
Om nu så e fallet så är det nån risk att starta hojen med för mycket olja?
Jag har pga detta inte startat hojen direkt efter oljebytet, vilket anvisas i haynes boken. Är det jätte nödvändigt?

Om du fyllt rätt mängd på rätt ställe, utan att det runnit ut på backen.
då finns oljan där du vill ha den (förhoppningsvis)

Starten efter bytet är till för att oljan ska rinna runt till alla delar i motorn,
och då brukar nivån sjunka lite.

För det finns nämligen risk att om du fyllt på alla 3l direkt så är nivån
"över" ditt fönster och du kan då inte se "nivån"....
(men fönstret måste vara rent också)

Jo jag testade att tippa hojen lite och då såg jag att den var väldigt full, startade hojen och den gick som en klocka :)
Aldrig gått så bra i min ägo. Trodde inte att ett oljebyte kunde göra sån stor skillnad. Tog en liten testsväng och då skönk oljenivån lite dessutom.
Ska ta komp-prov på den så fort jag fått tag i rätt hylsa och sen RVS-behandla :tummenupp

/Nybörjarmeck med en erfarenhet rikare

Akrylamid skrev:
Jo jag testade att tippa hojen lite och då såg jag att den var väldigt full, startade hojen och den gick som en klocka :)
Aldrig gått så bra i min ägo. Trodde inte att ett oljebyte kunde göra sån stor skillnad. Tog en liten testsväng och då skönk oljenivån lite dessutom.
Ska ta komp-prov på den så fort jag fått tag i rätt hylsa och sen RVS-behandla :tummenupp

RVS behandla ?

Last edited:
Tittar man på reklamen där de förklarar hur det funkar betyder det att motorn kommer att skära/nypa när uppbyggnaden av "nytt" material har gått för långt (se förklarningen vid kronhjulet).

En MC-motor ska ha JASO-certad motorolja, inget annat. Punkt.

Akrylamid skrev:

Om damen går bättre än någonsin...varför mixtra med henne? :confused:

..bara mina 2 cent....

edit: typo

Fan skulle inte ha nämnt RVS skiten igen, trodde debatten var död för evigt.
Var inte saaben i fråga en gammal risig 2-taktare? RVSn funkar inte i de.

Akrylamid skrev:
Fan skulle inte ha nämnt RVS skiten igen, trodde debatten var död för evigt.
Var inte saaben i fråga en gammal risig 2-taktare? RVSn funkar inte i de.

"RVS skiten"
Något du har lust att utveckla?
Var det inge bra?
/fredde

Nyheter
Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret