Oljenivå i gaffel, ZXR -92

Om du spänner ner fjäder så ser du att du kan hålla imot under själva toppen.. dela det där så kan du sätta ihop det under ifrån, då rinner inte oljan ut i hålet :tummenupp
Kan vara lite besvärligt att spänna ner fjädern vid mont + demont..

MaPe skrev:
Om du spänner ner fjäder så ser du att du kan hålla imot under själva toppen.. dela det där så kan du sätta ihop det under ifrån, då rinner inte oljan ut i hålet :tummenupp
Kan vara lite besvärligt att spänna ner fjädern vid mont + demont..

Nu har jag läst igenom tråde IGEN och jag måste säga att jag inte riktigt greppar varför man ska ta ur fjädern. Måste ju vara för att den stjäl "plats" av oljan så mätningen inte blir korrekt. Men om jag kör efter volymen så måste det bli NÄSTAN helt rätt (kom ihåg att jag är van med att ha oljan sprutandes över hela framhjulet :rodnar ) Alltså, jag slår i rätt mängd olja, drar röret upp och ner ett par gånger för att få ur luften, skruva ihop: KLART

Eller??? Det verkar ju vara massa onödigt jobb att plocka ur fjädern tycker jag.... bara för att få 101% rätt mängd olja i när jag ändå inte kommer märka det.

Ja, går du på volym så strunta i att ta ur fjädern... men ha ett bra mått så du ser att det blir lika i båda benen...

Dra benen upp å ner några gånger låt dom vila i 20 min sen monterar du ihop det hela så bör den mesta luften ha letat sig ur oljan..

Kör på å lycka till..

Mathias

MaPe skrev:
Ja, går du på volym så strunta i att ta ur fjädern... men ha ett bra mått så du ser att det blir lika i båda benen...

Dra benen upp å ner några gånger låt dom vila i 20 min sen monterar du ihop det hela så bör den mesta luften ha letat sig ur oljan..

Kör på å lycka till..

Mathias

Du tror det blir bra då?? Fick just höra att mina bussningar kommer tidigast på onsdag :mad:

Jag får hjälp att byta mina packboxar nu, men jag undrar:

Vad är glidringar och vad är bussningar? Jag har bara köpt två st packboxar inför bytet eftersom jag fått veta att endast detta behövs. :confused:

Kan man göra något för att förlänga livslängden???

/NN

Ta ur fjädern och gör det enligt instruktionerna. Det där med antal milliliter olja är osäkert....Du kommer att få problem med luftbubblor i dämpningsinsatsen då du med fjädern monterad inte kan lufta denna ordentligt.

Det är inte svårt att ta ur fjädern.

Oljenivå 115 mm +/- 2 mm

Var noga med att återmontera toppbulten med rätt avstånd annars skiter det sig totalt.

Kurvmakaren skrev:

Var noga med att återmontera toppbulten med rätt avstånd annars skiter det sig totalt.

Okeeeeejå, får väl ta ur fjädern då :D

Men vadå rätt avstånd på toppbulten? det är väl en justering bara?

Edit, det var ju buslätt att ta bort fjädrarna, gjorde det nyss.

Last edited:
NinjaNurse skrev:
Jag får hjälp att byta mina packboxar nu, men jag undrar:

Vad är glidringar och vad är bussningar? Jag har bara köpt två st packboxar inför bytet eftersom jag fått veta att endast detta behövs. :confused:

Kan man göra något för att förlänga livslängden???

/NN

Det är teflon (tror jag) belagda ringar som själva gaffelbenet glider i. I mina var teflonet bortnött = ej bra.

Rigge skrev:
Okeeeeejå, får väl ta ur fjädern då :D

Men vadå rätt avstånd på toppbulten? det är väl en justering bara?

Edit, det var ju buslätt att ta bort fjädrarna, gjorde det nyss.

Enligt Kawasakis originalmanual skall du skruva returdämpningsskruven så att du har EXAKT 25 mm mellan underkanten på toppbulten och returdämpningsskuven.
Efter detta skall du skruva toppbulten FULLT på "damper rod" och låsa den med muttern.

Observera att det är ett måste att nyttja ett skjutmått för att få 25 mm måttet exakt.

Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back