Oljenivå i gaffel, ZXR -92

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Nu har jag rivit isär gaffeln och ska byta packboxar, den här gången ska det fan hålla!!! Jag har köpt original p-boxar, glidringar (fick fel först, så jag får dom andra nästa vecka) så nu SKA det bli bra. Eftersom jag inte har nån verkstadshandbok så får ni berätta för mig EXAKT hur jag ska lufta, mäta nivå osv. så inget kan gå fel. Bra :tummenupp , ni har minst 4 dagar på er.
 
Rigge skrev:
Nu har jag rivit isär gaffeln och ska byta packboxar, den här gången ska det fan hålla!!! Jag har köpt original p-boxar, glidringar (fick fel först, så jag får dom andra nästa vecka) så nu SKA det bli bra. Eftersom jag inte har nån verkstadshandbok så får ni berätta för mig EXAKT hur jag ska lufta, mäta nivå osv. så inget kan gå fel. Bra :tummenupp , ni har minst 4 dagar på er.

Har själv haft 2 ZXR750, en 91:a o en 92:a med 900 motor i :crash .
Hade samma problem på mina, packboxarna läcker helt utan anledning. Inga stenskott, fina packboxar osv.. nåväl.
Du ska ha 445 +/- 4cc i varje ben alt mät oljenivån som ska vara 115+/- 2mm. Luftning sköter sig självt.
PS. Jag har en verkstadshandbok om du vill köpa?? Haynes.
/WD
 
Re: Re: Oljenivå i gaffel, ZXR -92

Wheeliedevil skrev:
. Jag har en verkstadshandbok om du vill köpa?? Haynes.
/WD

Tack för hjälpen!!! Jag har en ZXR du kan få köpa, den är i behov av en verkstadshandbok :D
 
Viktigt

Det viktiga i det hela är att du har 115 mm olja +/- 2 mm vnär du luftat gaffeln. Se bara till att ha oljan bräddad ÖVER det inre gaffelbenet när du fyller på olja samt när du luftar gaffelbenet. Annars får du inte smörjning till bussningarna mellan inner- och ytterbenet.
Detta är mycket viktigt.

Ring mig om du får problem när du moneterar ihop gaffelbenen.

Läs tfn-nummer i tidigare skickat PM.
 
Luftningen sköter sig själv säger ju wheeliedevil :confused: Men berätta gärna mer!

Sen har jag inte fått något PM av dig kurvmakaren.
 
Rigge skrev:
Luftningen sköter sig själv
Visst. Tycker dock det verkar enklare lufta ur själv redan från början istf att köra ett tag o sen riva grejorna igen för att fixa nivån.
/u
 
ulf_lundin skrev:
Visst. Tycker dock det verkar enklare lufta ur själv redan från början istf att köra ett tag o sen riva grejorna igen för att fixa nivån.
/u

Om gaffeln är helt tömd och rengjord på olja och man slår i korrekt mängd olja så behöver man inte riva ner o lufta gaffeln!!
Däremot är det ju viktigt som vår käre Uffe säger att om du ska gå på nivån att du ser till att där inte är några luftfickor nertill. Men varför inte gå på mängden??
/WD
 
Jag antydde lite ironi ang. 'riva igen'. Mäta nivån troligen bättre eftersom det är lättare o säkrare. Svårt mäta volymen tillräckligt exakt, det blir alltid lite kvar i mätglasen. O så ska bägge benen vara någorlunda lika (tror iofs inte att det är jättenoga).

Sensmoral: Mät nivå eller volym efter det du tycker är lättast. Men om du går på nivån så se till att gaffeln är urluftad (hoptryckt o utdragen ett antal ggr m olja i).
/u
 
Ja, det är då ingen som har klagat på någon utav de över 100 gaffelbenen som jag har bytt packboxar på eller tyckt att gaffeln har kännts konstig efteråt, möjligen åt det bättre hållet ifall det hade läckt ut mycket olja innan bytet o jag går alltid på mängden...
 
Det blir nog bra det här, hoppas jag får mina bussningar imorrn så ska jag skruva å lufta å greja. Men börja inte slåss nu pojkar :hej
 
Sorry Hocke jag håller med Ulf.. Bättre att gå på nivå, samt lufta ur medans man har benen lösa... Det är ju inte alltid man tvättar ur benen... Sen tror jag inte att det har den största betydelsen i världen om det blir nå´n cc eller mm fel.. Inte för oss vanliga...
Handlar nog mera om ett arbetssätt man är van vid..
Inte bra att skippa å lufta en cross gaffel med långt slag, då skjuter man garanterat p-boxarna fort, men den typen av gafflar och körning kräver ju ständig luftning..

Hoppas du hade det bra i midsommar å det inte vart för många snapsar..

Ha de bra

Mathias
 
MaPe skrev:
Sorry Hocke jag håller med Ulf.. Bättre att gå på nivå, samt lufta ur medans man har benen lösa... Det är ju inte alltid man tvättar ur benen... Sen tror jag inte att det har den största betydelsen i världen om det blir nå´n cc eller mm fel.. Inte för oss vanliga...
Handlar nog mera om ett arbetssätt man är van vid..
Inte bra att skippa å lufta en cross gaffel med långt slag, då skjuter man garanterat p-boxarna fort, men den typen av gafflar och körning kräver ju ständig luftning..

Hoppas du hade det bra i midsommar å det inte vart för många snapsar..

Ha de bra

Mathias
Det är väl en självklarhet att demontera och tvätta rent allt vid packboxbyte? Håller med om crossgafflarna men som sagt dom har ju något längre slag. Dessutom så har dom separata nipplar för just luftning och ska luftas efter varje körning helst.

Nej då, inga fylleslag här inte ;)
Ha de gott själv!
 
Nu börjar ni/vi använda ordet luftning för 2 helt olika saker. Inte bra, sprider bara förvirring. Att en gaffel kan bygga upp tryck vid åkning (och det trycket ska bort) är en sak, men har inget att göra m urluftning vid oljebyte som vi talar om här. Här handlar det enbart om att det vid nivåkoll inte ska finnas luft kvar i några fickor nere i gaffeln för då blir ju nivåmätningen åt h-e.
/u
 
ulf_lundin skrev:
Nu börjar ni/vi använda ordet luftning för 2 helt olika saker. Inte bra, sprider bara förvirring. Att en gaffel kan bygga upp tryck vid åkning (och det trycket ska bort) är en sak, men har inget att göra m urluftning vid oljebyte som vi talar om här. Här handlar det enbart om att det vid nivåkoll inte ska finnas luft kvar i några fickor nere i gaffeln för då blir ju nivåmätningen åt h-e.
/u

Det som händer om du inte luftar ur gaffeln vid nivå kontroll så kommer trycket att byggas upp fort av luften som är kvar..
Det hela gäller om man ska använda gaffeln direkt.. annars kommer luften leta sig upp i benet å endast nivån blir fel..
Så därför har det med luftningen att göra.. men det som antagligen är viktigast är att nivån blir lika mellan benen och att det inte finns några skador på inner och ytterben som skadar p-boxen.. Se till att smörj läppen på p-boxen så den inte brinner upp av friktionen

Det jag menar med att inte alltid tvätta ur en gaffel är tex när man provar sig fram med olika viskositeter på oljan, klart det är bättre att skölja ur den riktigt men ibland så finns inte tiden..
Nu tror jag att vi klarar oss med dom sätten som vi har gjort hittils... Det är inte riktig på den nivån vi använder våra gafflar på...

Mathias
 
Att det för tryckets skull skulle spela nån roll var i gaffeln luften befinner tror jag inte på. Iaf inte utan trovärdig förklaring. När gaffeln inte rör sig är ju trycket samma i hela gaffeln. Så jag tycker fortfarande att urluftning för att kolla nivån och urluftning av vid körning uppbyggt tryck är 2 skilda saker. O därför inte ska blandas ihop.
Fast jag undrar om det inte är dags att dra strecket i debatten härnånstans o nuungefär.
/u
 
Hehe... ett litet sammandrag kanske skulle vara på sin plats.

Hur ska jag göra nudå? Lite kortfattat sådär...
 
Tvätta ur benen så att dom blir rena.. ta gärna ett ben i taget så du inte blandar ihop grejorna.. byt bussningar och p-boxar..
Ha ett bra mått att mäta med om du ska gå på volym.. Annars så fyller du upp lite i gaffelnbenet, du har väl smörjt läppen på p-boxen??
Ta oljan eller silikonfett som ibland följer med visa p-boxar..
Vet inte om den har cartridge eller ej men men dra benet uppåt stanna en bit innan du kommer hela vägen upp.. sätt handen över benet så det blir "tätt" tryck ner, det får ett tryck att uppstå så oljan pressar ur luften.. Tryck inte benet i botten det kan skada den nedre justeringen om den finns, jag brukar ta ett buntband, ganska brett.. då undviker man att böja ventilen i botten..
Växla med olja å luftning tills du ser nivån, då kan du börja mäta..
Tryck ner benet utan fjäder, mät från innerkanten på benet..
Du kan låta benet stå i 10-15min så luften i oljan stiger ur sen kontroll mäta..

Lycka till å glöm inte att ta bort buntbandet och dra fast alla skruvar...

Mathias
 
Last edited:
Hmm... jag har tagit isär gaffelbenet i toppen, alltså inte tagit ur fjädern. Tar jag ur hela det "paketet" så har jag ju ett stort hål i botten där bulten till själva fjäderdelen sitter.

Förresten, va är en cartridgegaffel för nåt egentligen? Å tack för all hjälp allihop :tummenupp
 
Ja snor lite bilder av hEcYh00k, han höll ju också på att trassla med sina.
 

Bifogat

  • mvc-004f.jpg
    mvc-004f.jpg
    39.9 KB · Visningar: 100
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top