Oljenivå cbr 900rr -97

Nils P

Nils
Gick med
28 Aug 2005
Ort
Flemingsberg
Hoj
CBR900
Hej,
Har tappat ur olja ur motorn och fyllt på. Har inte riktigt fyllt på den mängden som det ska vara. Men inte långt ifrån. Men ser ännu inget i oljenivåfönstret. Någon som vet hur mkt olja det rör sig om mellan minimumnivå och max nivå? Har ca 0,5 liter kvar i flaskan, men ännu syns inget i fönstret? Hojen är varmkörd, står upprätt när jag kollar. Rädd för att hälla i för mkt.
/J
 
EDIT: Jag hade fel - enl manualen ska man hålla hojen upprätt när man kollar.

Honda brukar väl köra med att hojen ska stå på stödet när man kollar?
 
Last edited:
Efter fyllt på ca 3/4 av oljefyllningen och kollat nivån (den är då alltid under synglaset) så börjar jag fylla på 2 dl i taget med kall motor tills nivån är ca 2 mm över det övre nivåstrecket med upprätad hoj.
När motorn sedan har gått på tomgång några minuter, stängts av och jag rätar upp hojen så ligger nivån mellan nedre och övre strecken bredvid synglaset.
Bra för mig.
Tänk på att hojen ska stå på plant underlag....
Och jag fyller oljefiltret med olja innan jag skruvar dit det.
Rinner lite men det går och torka upp och onödigt starta motorn med luft i oljefiltret tycker jag. Kanske helt onödigt ?
 
Last edited:
Börjar misstänka att jag fyllt på för mkt olja. Kanske får tappa ur en del för säkerhets skull? Läste i andra forum att de 3,9 litrarna som ange i instruktionsboken är alldeles för mkt. Kanske den är ovanför max nu? Edit: hur lång stund efter det att du rätat upp hojen tar det innan du ser nivån? Väntat 5-10 min, bör det räcka?
 
Last edited:
Du ska inte vänta ett endast dugg. Räta upp hojen och ser du då oljenivån i fönstret, dvs inte ovanför fönstret och inte under - nöj dig med det.
 
Cbr900 motorerna kräver lite mer olja om du leker på bakhjulet. Oljepickupen sitter jättekorkat och suger luft vid längre slangningar. Vevlager ryker, stakar tittar ut. Rev en sån motor i vintras.
 
Oftast så syns inte den nya oljan till en början då den är ljus och bakgrunden i nivåfönstret brukar vara grå/också ljus. Ett tips är då att vicka lite på motorcykeln för att se om något rör sig inne i nivåfönstret.
 
Sitter med manualen framför mig. Står inga 3.9L där.
3.5L vid enbart oljebyte, 3.6L om man även byter oljefiltret. 3.9 kanske är nån siffra vid motorrenovering?
Iaf, om du tror du fyllt på för mycket: starta motorn och låt den gå nån minut och kolla fönstret ifall du ser nåt. Oljan sugs ju in i motorn och glaset blir typ tomt, eller iallafall betydligt lägre nivå. Sen stänger du av och kollar fönstret igen när det fylls upp.

Edit: skulle du fyllt på ovanför fönstrets topp så lär du ju se oljan om du ställer den på sidostödet.
 
Last edited:
Börjar misstänka att jag fyllt på för mkt olja. Kanske får tappa ur en del för säkerhets skull? Läste i andra forum att de 3,9 litrarna som ange i instruktionsboken är alldeles för mkt. Kanske den är ovanför max nu? Edit: hur lång stund efter det att du rätat upp hojen tar det innan du ser nivån? Väntat 5-10 min, bör det räcka?

Oljenivån syns när jag rätar upp hojen. När den står på sidostödet, ingen olja.
Lägger mig på knä på höger sida och rätar upp hojen.
På Sprint RS klarade jag det med att dra åt höger/nedåt i höger styre som jag minns det.
På GSX1300R har jag en 15x15mm 4-kantprofil ca 1m lång instoppad i svingaxeln ca 10 cm och trycker nedåt med en hand och håller emot hojen med den andra för kontrol så den inte faller på mig.
Ett knep för att göra hojen lättare räta upp kan vara att lägga en lagom tjock brädbit under sidostödet, så hojen inte lutar lika mycket som vanligt på sidostödet.

Och när hojen rätas upp så syns det hur oljenivån kommer nedifrån, mer och mer ju mer hojen rätas upp
och sedan stannar någonstans i det lilla runda fönstret.

swlabr skriver citat: skulle du fyllt på ovanför fönstrets topp så lär du ju se oljan om du ställer den på sidostödet. slut citat

Gäller i varje fall inte på GSX1300R. Oljenivån försvinner snabbt när den börjar luta tillbaka mot sidostödet. Långt innan den är nere på sidostödet. Bred R4.
Kan tänka mig man kan se oljenivå vid överfyllnad på sidostödet på smal enstånka eller V2 eller Aprilia RSV4 som knappt lutar något alls på sidostödet tycker jag.

(Golvet på vårt garage ca 2m x 6 m lutar ner mot mitten så jag har använt vattenpass för att hitta två vågräta punkter med 1,5 meters avstånd och målat två röda fyrkanter ca 3cm x 3 cm på golvet. Så vid dom fyrkanterna ställer jag hjulen när det är dags för de sista dl olja. Och upprätning för kolla oljenivån.
Målat med rött billigt nagellack från Lidl på golvet, samma nagellack som jag använt för att tex märka ut fälgarnas tyngsta punkt. Den ligger inte alltid vid ventilen......)

Till sist: Gubblasse skriver #6. Cbr900 motorerna kräver lite mer olja om du leker på bakhjulet.
Eller på annat sätt motorerna tål att man fyllt på för mycket olja.
Så har du fyllt på nära 4 liter eller 4 liter. Inga problem.
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top