oljemängd???

Vad bra! :tummenupp
Det blir så komplext att umgås med tex engländare eller amerikaner annars, för dessa är ju parallell twin (eller vertical twin) just en motor med två stående parallella cylindrar

Ok! Då ber jag om ursäkt, jag missförstod!

Det kanske är det som ligger bakom, dvs att det faktiskt från början var en skillnad mellan vertical och parallell twin. Nåja, det får vara hur som med det, idag är parallelltwin det som du nämner, det är bara farsgubben och nån av hans gamla hojpolare som inte låter sig övertygas. Det är de mot resten av världen. :)

Lugnt, det blir så lätt lite galet på nätet, jag är inte helt glasklar när jag skriver heller. Tänker rätt gör jag dock alltid...

Det kanske är det som ligger bakom, dvs att det faktiskt från början var en skillnad mellan vertical och parallell twin. Nåja, det får vara hur som med det, idag är parallelltwin det som du nämner, det är bara farsgubben och nån av hans gamla hojpolare som inte låter sig övertygas. Det är de mot resten av världen. :)

Lugnt, det blir så lätt lite galet på nätet, jag är inte helt glasklar när jag skriver heller. Tänker rätt gör jag dock alltid...

Det har aldrig varit ngn skillnad däremellan, det är synonymer. Jag är fullständigt övertygad. Det är bara på svenska landsbygden jag i hela världen hört människor exkludera alla andra vevar än 360 i en parallelletwin. Och sedan uppfinna krystade uttryck som "radtvåa" och annat för att klara sig ur den självförvållade knipan hur alla övriga parallelltwinnar ska etiketteras.

OT:
Jag ser Pandoras box öppna sig... :)

Har diskuterats tidigare, och en del menar att parallell-twin är enbart beteckningen på en twin med två cylindrar som står parallellt, medans andra menar att det det är just kombinationen cylinderplacering, och att kolvarna går upp o ned samtidigt. Hursom, det finns båda varianterna, och halvmessyrer som TRX/TDM.

Tebax till ämnet...

Boost, jag gissar att det är torrsump på de hojar du nämner, och då är det som sagt ingen större fara.

App app app. Tdm har 270 graders vev först efter -97 års modell om jag inte minns fel. TRX hade inte 270 graders vev alls. Så den får nog snällt sälla sig till den stora massan.

Vad bra! :tummenupp
Det blir så komplext att umgås med tex engländare eller amerikaner annars, för dessa är ju parallell twin (eller vertical twin) just en motor med två stående parallella cylindrar

Ok! Då ber jag om ursäkt, jag missförstod!

Men om det är liggande parallella cylindrar då??? Är det inte en parallelltwin då?
Om man har en hoj med parallelltwinmotor och råkar lägga hojen i en kurva. Slutar den vara parallelltwin då?

Last edited:
App app app. Tdm har 270 graders vev först efter -97 års modell om jag inte minns fel. TRX hade inte 270 graders vev alls. Så den får nog snällt sälla sig till den stora massan.

Enligt
http://en.wikipedia.org/wiki/Yamaha_TRX
http://en.wikipedia.org/wiki/Yamaha_TDM

har _alla_ trx 270grader vev medans tdm får det just 97.

Edit: Wikipedia har iof inte alltid rätt men det stämmer med vad jag kan minnas mig ha läst på andra platser.

Edit2: notera att även 270 gradarn refereras till som en parallell twin...

Last edited:
Men om det är liggande parallella cylindrar då??? Är det inte en parallelltwin då?
Om man har en hoj med parallelltwinmotor och råkar lägga hojen i en kurva. Slutar den vara parallelltwin då?

Såkart den inte gör, är du berusad?

Den vanliga parallelltwinnen var ju i begynnelsen nästan alltid byggd med stående cylindrar, Triumph, BSA, Norton, osv Det var så vanligt att parallelltwinnen alltså även ibland kallades vertical twin, ett idag mindre vanligt uttryck. Men ville distingera mot tex boxer, V-twin osv.

Du har fel ;) Veven togs fram till TRX:en från början (introducerades -95 i Japan, 96 i resten av världen), så TDM:en "fick" den av TRX:en :blah ;)

lol

Jörgen_Karlsson skrev:
Det har aldrig varit ngn skillnad däremellan, det är synonymer. Jag är fullständigt övertygad. Det är bara på svenska landsbygden jag i hela världen hört människor exkludera alla andra vevar än 360 i en parallelletwin. Och sedan uppfinna krystade uttryck som "radtvåa" och annat för att klara sig ur den självförvållade knipan hur alla övriga parallelltwinnar ska etiketteras.
1, Vertikal är inte synonym med parallell.
2, Farsan är från svenska landsbygden.
3, Parallell-twin är en två-cylindrig motor med cylindrarna parallellt bredvid varandra

Ense? ;)

Enligt
http://en.wikipedia.org/wiki/Yamaha_TRX
http://en.wikipedia.org/wiki/Yamaha_TDM

har _alla_ trx 270grader vev medans tdm får det just 97.

Edit: Wikipedia har iof inte alltid rätt men det stämmer med vad jag kan minnas mig ha läst på andra platser.

Edit2: notera att även 270 gradarn refereras till som en parallell twin...

I stand corrected. Jag hade fel. Attarns:tungan

Du har fel ;) Veven togs fram till TRX:en från början (introducerades -95 i Japan, 96 i resten av världen), så TDM:en "fick" den av TRX:en :blah ;)

Som någon tidigare påpekat. Jag hade fel. Var ute på lite tunn ish och plurrade tydligen. :huvet

Såkart den inte gör, är du berusad?

Den vanliga parallelltwinnen var ju i begynnelsen nästan alltid byggd med stående cylindrar, Triumph, BSA, Norton, osv Det var så vanligt att parallelltwinnen alltså även ibland kallades vertical twin, ett idag mindre vanligt uttryck. Men ville distingera mot tex boxer, V-twin osv.

Nepp. Inte berusad. Kunde bara inte låta bli att försöka vara lite skojig eftersom det stod i ditt inlägg att det var just stående parallella cylindrar.
Det var nog bara för sent på arbetsdagen för att min hjärna skulle kunna låta bli att vara fånig. :)

Last edited:
hur blev det med olje tråden?
och hur påverkas stänk smörjningen vid högre oljemängd?

funderar på lite mer olja på min honda 450 motard då mycket slangning försiggår på längre sträckor.

Och dessa stunt hojar? bygger man om och flyttar olje sugen i sumpen?

lånar tråden lite om det är okej.. Vad gäller för tvåtaktsmotorer? Hur påverkar det motorn att ha i för mycket olja i växellådan?

Cylindern är ett slutet kärl på 2-takt.
Motorn smörjs av växellådsolja
Cylinder smörjs av 2-taktsolja

Inga höga tankar om mig här tydligen.. det är jag såklart medveten om, ursäktar om jag formulerade frågan fel. Vad jag undrade var hur motorn påverkas om man t.ex har cirka en liter växellådsolja i en motor som är avsedd för 8dl. Det kanske bara resulterar i taskig känsla i lådan eller är det skadligt på något sätt?

Inga höga tankar om mig här tydligen.. det är jag såklart medveten om, ursäktar om jag formulerade frågan fel. Vad jag undrade var hur motorn påverkas om man t.ex har cirka en liter växellådsolja i en motor som är avsedd för 8dl. Det kanske bara resulterar i taskig känsla i lådan eller är det skadligt på något sätt?

Kan väl resulteras i kopplingsslir om kopplingen går i "oljebad"..:va

Volymen i växellådan i en 2-taktare ändras inte. Men d roterar en massa kugghjul å kopplingskorg som svätter runt olja. Så fyller man upp precis hela volymen i växellådan så kommer det nog att fungera men något trögt. Testa å ha oljepoåfyllningslocket avskruvat å se hur mycke som skvätter ut. Det kan ju pressa sönder axeltätningarom det blir mycket tryck om locket sitter fastskruvat. :D

Don't try this at home :D

hur blev det med olje tråden?
och hur påverkas stänk smörjningen vid högre oljemängd?

funderar på lite mer olja på min honda 450 motard då mycket slangning försiggår på längre sträckor.

Och dessa stunt hojar? bygger man om och flyttar olje sugen i sumpen?

Jag kör alltid för mycket olja på sådana huliganmaskiner just tack vare slangningen, fyll på 1dl extra och kör på bakhjulet trycker den inte ut genom vevhusventen så fippla i 1dl till till slut kommer den spotta ut vid slangning och in i lufftburken där har du gränsen:tummenupp
Nu har ju crf separata oljor i Låda resp motor så jag misstänker att crfen inte behöver ha just någe mer oljemängd tack vare att oljan inte drar iväg baköver till lådan och koppling!! Såå skit i att överfylla den

Vill du överfylla för att få bättre hållbarhet på drev?
Om man vill ha bättre skydd för dreven så ska man köra så tjock olja som bara går utan att kopplingen klatrar,,, typ inte vill frikoppla eller hugger.
Köp olja för växelhus båtmotorer elle bakaxelolja då har man bästa tänkbara skydd men hur kopplingen reagerar vet jag inte??

Last edited:
Vill du överfylla för att få bättre hållbarhet på drev?
Om man vill ha bättre skydd för dreven så ska man köra så tjock olja som bara går utan att kopplingen klatrar,,, typ inte vill frikoppla eller hugger.
Köp olja för växelhus båtmotorer elle bakaxelolja då har man bästa tänkbara skydd men hur kopplingen reagerar vet jag inte??

jag har ingen som helst avsikt att överfylla motorn utan undrade helt enkelt hur det skulle påverka motorn om man, kanske av misstag, skulle göra det.

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back