Oljemängd

Perskan

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2006
Hoj
Yamaha XT660R-05, Suzuki DR600-87
Har försökt hitta en tråd om detta men lyckas inte!

De e nämligen dags för byte av olja och oljefilter. Då lyder frågan:
Ska man helt å hållet gå på vad som står på motorn och i verkstadshandboken vad gäller mängd olja?
Eller är det fönstret man ska gå efter? Oftast överenstämmer ju inte dessa?
:va

Perskan skrev:

Ska man helt å hållet gå på vad som står på motorn och i verkstadshandboken vad gäller mängd olja?

Beror väl på hur mycket olja du får ut ur den eller hur. kall olja rinner ju sämre än varm olja så de kan värka tomt fast de är olja kvar i motorn. Annars kan du ju tömma ut oljan i en 4l hink med graderingar eller något så ser du mängden du måste hälla i sen =)

Thure skrev:
Beror väl på hur mycket olja du får ut ur den eller hur. kall olja rinner ju sämre än varm olja så de kan värka tomt fast de är olja kvar i motorn. Annars kan du ju tömma ut oljan i en 4l hink med graderingar eller något så ser du mängden du måste hälla i sen =)

Alright!
:tummenupp

Perskan skrev:

Se alltid till att du har olja mellan min & max i fönstret.
På min hoj stämmer mängden ganska bra.

GixxerMike skrev:
Se alltid till att du har olja mellan min & max i fönstret.
På min hoj stämmer mängden ganska bra.

När den e kall å står raktuppochner?

Thure skrev:

så om en motor skulle råka dricka lite olja, säg 1liter på 300mil, ska man bara hälla i lika mycket som det kommer ur då med?

edit : ...............

drovy skrev:
så om en motor skulle råka dricka lite olja, säg 1liter på 300mil, ska man bara hälla i lika mycket som det kommer ur då med?

Dricker den så mycket så skulle jag nog börja kolla i motorn... :rolleyes:
Men annars gäller ju stickan/fönstret, oavsett vad det står på motorn, det skiljer ju tex på snustorr motor, om man byter filer eller inte osv.

Hoztic skrev:
Dricker den så mycket så skulle jag nog börja kolla i motorn... :rolleyes:
Men annars gäller ju stickan/fönstret, oavsett vad det står på motorn, det skiljer ju tex på snustorr motor, om man byter filer eller inte osv.

jepp i know :), jag skrev bara ett skräckexempel, för att lyfta fram vilka problem man kan få om man fyller på lika mycket som man får ur varje gång. :rolleyes:

drovy skrev:

Antog de va bra mängd olja i hans hoj nu, Givetvis ska man kolla glaset. :brinnerup

Back