Oljemängd R1

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Hoj
XJ600S -99
I manualen står det 2.7l utan filterbyte och 2.9l med filterbyte. Sedan står det: Totalt 3.6l.

Vad menas? Att all olja inte rinner ut fattar jag men hur kan man sätta en fast mängd på 0.7l? Det måste väl ändå variera. Om man tappar ut allt och byter filter så kan det ju vara kvar 0.2l likväl som 0.7l?

Har jag missat något.

Jag får det inte till att stämma, jag bytte filter och alltså skulle det enligt manualen gå i ca. 2.9 liter. Jag hällde i 2.8 och när jag tappade ut den gamla varmkörde jag och lät det stå och sippra i två timmar. Lik förbannat så är det nu för mycket olja i den.

Jag får det inte till att stämma, jag bytte filter och alltså skulle det enligt manualen gå i ca. 2.9 liter. Jag hällde i 2.8 och när jag tappade ut den gamla varmkörde jag och lät det stå och sippra i två timmar. Lik förbannat så är det nu för mycket olja i den.
Uppenbarligen fick du inte ur all olja då. Beroende på var pluggen sitter rinner det ur olika mycket om den står på stödet, upprätt, på depåstöd bak bara osv. Jag tror inte att dom som har gjort hojen bara gissar på hur mycket olja det ska vara i motorn ;)

Hoztic har rätt. du kan låta hojen stå utan plugg hur länge som helst. Det finns en del olja kvar i alla fall.

Har du överfyllt en aning nu så är det ingen större fara på taket, töm ut en dl och varmkör och kolla nivån igen. Se till att ha hojen helt rak, räcker med en liten lutning för att nivån ska bli felvisande.

Jo det ska jag göra men den stod på depåstödet (bara bak) och då lutar den ju lite mot pluggen som sitter långt fram. Som sagt, jag vet att det blir kvar olja men mer än 0.7l som det ju måste vara tycker jag är förvånansvärt mycket.

Jo det ska jag göra men den stod på depåstödet (bara bak) och då lutar den ju lite mot pluggen som sitter långt fram. Som sagt, jag vet att det blir kvar olja men mer än 0.7l som det ju måste vara tycker jag är förvånansvärt mycket.
Jag kollade som hastigast, olja kvar med filterbyte:
Gixxer 750 SRAD: 7dl
Gixxer 600 SRAD: 7dl
FJR1300 Gen I: 9dl
R6 -00: 8dl
R6 -06: 8dl
Så ja, det är högst normalt att det är runt 20% olja kvar i hojen. Och ja, det vet tillverkarna också om, så deras serviceintervall är beräknade efter det.

Nyheter
Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!