Oljemängd i stunthoj?

Kaarti

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2010
Hoj
Ktm 690 Enduro R
Tjena. Kom att fundera på att det sägs att man ska ha 8-10dl mer olja i motorn om man ska stunta med den. Men jag undrar: Borde inte motorcykeln trycka ur sig oljan och skadar det inte hojjen om man använder den till normalt bruk.?? Man står ju inte på 12:an hela tiden.:D

Vissa kända stuntvänliga modeller är det relativt lätt att bygga om oljepickupen på, om jag minns rätt finns det till vissa till och med en packning som gör att det blir en lite hylla inne i motorn där olja samlas så att pumpen alltid har olja att suga.

8dl till en hel liter extra låter lite väl mycket, snarare 4-6dl borde nog vara mer lagom...I värsta fall borde det rinna ut via vevhusventilationen tror jag men det är klart du belastar motorn onödigt mycket om du har alldeles för mycket olja i.

Last edited:
Det är lite det jag velar om. Men vi säger att jag inhandlar mig en kawasaki 636. Hur bygger man då om oljepickupen??:)

636 brukar man inte bygga om oljepickupen på, men en del gör det.

Olja upp till toppen av glaset och ombyggd vevhusvent kör dom flesta med.

636 brukar man inte bygga om oljepickupen på, men en del gör det.

Olja upp till toppen av glaset och ombyggd vevhusvent kör dom flesta med.

Ursäkta min okunnighet men är helt ny på detta området men frågar man inte så får man aldrig veta. Hur bygger man om vevhusventiationen då? :va

Ursäkta min okunnighet men är helt ny på detta området men frågar man inte så får man aldrig veta. Hur bygger man om vevhusventiationen då? :va

Antingen ta loss nedre slangen från vevhuset och dra den till en separat flaska eller annan behållare. Och självklart plugga hålet i luftfilter boxen.

Eller så gör man en "kleen air mod" och drar om så man får en sluten vevhusventilation. Sök på stuntlife.com så hittar du bilder mm.

Eller så bygger man en catchtank med backventiler och diverse andra atomklyvnings grejer men det kan jag inget om så nån annan får förklara det.

//Tapper

När man tiltat opp hojjäveln 90 grader så hamnar oljan längst bak i motorn å typ utgående axeln ligger i hela oljevolymen som egentligen skulle ligga i oljetråget som nu e tomt... där sitter oljepick-upen som nu suger luft å man får inget oljetryck i motorn.
Det sliter ner vev å ramlager, men jävligast kamlagerlägena i toppen som gör att den e bara skrot efter en stund utan oljetryck.

Så det som behövs är att göra så oljepick-upen kan suga olja från där oljan finns i den bakre delen av motorn (ombyggnad/modifiering), men man får fan inte glömma att den även ska suga när den hamnar i normalläge.

Kompensering med ökad oljevolym måste oxå verifieras/undersökas så man VET att oljepick-upen aldrig går i "luft"

Så allt beror helt på motorns konstruktion vad man måste göra i fråga om pick-upmodifiering och ökad volym. För att motorn alltid skall få olja till pumpen...

Vevhusventilation så är de som sitter i ventilkåpan de bättre eftersom de e längst bort från vevhuset för att de inte sk trycka ut direkt, om man jämför med de man kan montera på oljepåfyllningslocket där kopplingskorgen nästan kan pumpa ut olja...
Finns varianter där ventilationen sitter i övre vevhushalvan som jag inte har koll på dess exakta konstruktion (iaf äldre Kawa).
Kopplas iaf antingen till org. till luftburken eller till eftermarknads catch tank...

Så var noggranna och rädda om era "morötter" så håller de länge :)

När man tiltat opp hojjäveln 90 grader så hamnar oljan längst bak i motorn å typ utgående axeln ligger i hela oljevolymen som egentligen skulle ligga i oljetråget som nu e tomt... där sitter oljepick-upen som nu suger luft å man får inget oljetryck i motorn.
Det sliter ner vev å ramlager, men jävligast kamlagerlägena i toppen som gör att den e bara skrot efter en stund utan oljetryck.

Så det som behövs är att göra så oljepick-upen kan suga olja från där oljan finns i den bakre delen av motorn (ombyggnad/modifiering), men man får fan inte glömma att den även ska suga när den hamnar i normalläge.

Kompensering med ökad oljevolym måste oxå verifieras/undersökas så man VET att oljepick-upen aldrig går i "luft"

Så allt beror helt på motorns konstruktion vad man måste göra i fråga om pick-upmodifiering och ökad volym. För att motorn alltid skall få olja till pumpen...

Vevhusventilation så är de som sitter i ventilkåpan de bättre eftersom de e längst bort från vevhuset för att de inte sk trycka ut direkt, om man jämför med de man kan montera på oljepåfyllningslocket där kopplingskorgen nästan kan pumpa ut olja...
Finns varianter där ventilationen sitter i övre vevhushalvan som jag inte har koll på dess exakta konstruktion (iaf äldre Kawa).
Kopplas iaf antingen till org. till luftburken eller till eftermarknads catch tank...

Så var noggranna och rädda om era "morötter" så håller de länge :)

Tackar. Lite kunnigare om oljepickupen och hur den funkar nu. Ser fram emot att införskaffa mig en hoj så man kan börja pula lite med den själv. :yoparty

Antingen ta loss nedre slangen från vevhuset och dra den till en separat flaska eller annan behållare. Och självklart plugga hålet i luftfilter boxen.

Eller så gör man en "kleen air mod" och drar om så man får en sluten vevhusventilation. Sök på stuntlife.com så hittar du bilder mm.

Eller så bygger man en catchtank med backventiler och diverse andra atomklyvnings grejer men det kan jag inget om så nån annan får förklara det.

//Tapper

Och det är det enda du har gjort på din hoj? Bara fyllt på mer olja och fixat vevhusvent alltså.:) För antar att du stuntar lite pga din kunnighet i ämnet :tungan

Last edited:
Och det är det enda du har gjort på din hoj? Bara fyllt på mer olja och fixat vevhusvent alltså.:) För antar att du stuntar lite pga din kunnighet i ämnet :tungan[/QUOTE]

Mer olja ca:4l och "kleen air mod" kör jag med och det funkar än så länge.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!