När man tiltat opp hojjäveln 90 grader så hamnar oljan längst bak i motorn å typ utgående axeln ligger i hela oljevolymen som egentligen skulle ligga i oljetråget som nu e tomt... där sitter oljepick-upen som nu suger luft å man får inget oljetryck i motorn.
Det sliter ner vev å ramlager, men jävligast kamlagerlägena i toppen som gör att den e bara skrot efter en stund utan oljetryck.
Så det som behövs är att göra så oljepick-upen kan suga olja från där oljan finns i den bakre delen av motorn (ombyggnad/modifiering), men man får fan inte glömma att den även ska suga när den hamnar i normalläge.
Kompensering med ökad oljevolym måste oxå verifieras/undersökas så man VET att oljepick-upen aldrig går i "luft"
Så allt beror helt på motorns konstruktion vad man måste göra i fråga om pick-upmodifiering och ökad volym. För att motorn alltid skall få olja till pumpen...
Vevhusventilation så är de som sitter i ventilkåpan de bättre eftersom de e längst bort från vevhuset för att de inte sk trycka ut direkt, om man jämför med de man kan montera på oljepåfyllningslocket där kopplingskorgen nästan kan pumpa ut olja...
Finns varianter där ventilationen sitter i övre vevhushalvan som jag inte har koll på dess exakta konstruktion (iaf äldre Kawa).
Kopplas iaf antingen till org. till luftburken eller till eftermarknads catch tank...
Så var noggranna och rädda om era "morötter" så håller de länge