oljelekage i ett litet hål i cylindern ?

bosse5

boppa
Gick med
23 Jun 2007
Hoj
yamaha
hej, jag har en Yamaha TDM årsm 96,som nyligen varit inne på ventil sjystering ,.efter att jag åkt ett par mil upptäcker jag att den läker olja från ett litet runt hål ,som sitter mellan två kYlflänsar ,en decimeter nedanför toppen.Jag har sett att det sitter sådana hål på andra motorcycklar också.
Vad är det för hål och vad är felet då det kommer olja ur det....

hoppas ni har ett svar åt mig.
MVH
Bosse

Bifogat

• 11-05-08_1927.jpg
    11-05-08_1927.jpg
    45.7 KB · Visningar: 50
  • 11-05-08_1928.jpg
    11-05-08_1928.jpg
    72.4 KB · Visningar: 52
Last edited:
Min Kawa ZXR 750 hade något liknande hål, och det var nån slags kanal som gick från tändstiftbrunnarna och ut, för att släppa ut vatten, olja eller vad som nu kunde ha letat sig ner där. Kan det vara något sådant i ditt fall också kanske?

Om det är som packman säger så kanske du också har en liten packning som tätar mellan ventilkåpa och topp ( runt tändstiftet), om den glömts så borde det kunna komma olja där, vet dock inte hur det ser ut på din hoj. Kanske läge att höra med de som gjorde med ventiljusteringen, så att du inte har en lös packning somsimmar runt i motorn?

Last edited:
det är på vänster sida ca en decimeter under själva topplocket

Det är ett dreneringshål ifall det rinner ner vatten till tändstiften om det regnar eller man tvättar. Troligen ett av följande tre alternativ:

1. De olja in ventikåpspackningen och det är överflödig olja som ran ut, dvs par droppar.

2. Ventilkåpspackningen är kass*, det borde droppa olja regelbundet med motorn igång.

3. De har glömt den lilla ringen runt själva tändstiftshålet, det borde nästan rinna olja ur hålet när motorn är igång.

*) Normalt byter man inte ventilkåpspackning vid en ventiljustering men den kan ju skadas av att man tar av den och sätter tillbaka den.

Vad säger verkstaden?

/Fredde

tack grabbar ,jag ska kolla med verkstaden i morrn

är det farligt att åka med detta,till verkstaden alltså ca 2 mil

Last edited:
tack grabbar ,jag ska kolla med verkstaden i morrn

är det farligt att åka med detta,till verkstaden alltså ca 2 mil

Ingen fara, men torka av emellanåt vid behov så du inte får oljegegg över allt för stor del av din fina motor.

Som tidigare sagts är det vattendränering från tändstiften. Antingen har de spillt ut lite olja här när de tog av kåpan (är det möjligt?) eller också är packningarna runt tändstiften lite dåliga eller också har de dragit åt ventilkåpan lite dåligt.

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN