Oljelampan lyste på 10an men slutade???

Mike the bike

#95 R 1000 / Team Gröön
Gick med
14 Feb 2004
Hoj
Ducati Monster S4R
Gjorde första servicen för ett par veckor sedan å har bara kört 150 mil sen dess.

Men igår började oljelampan lysa??

Nu lyser den inte, oljan i nivåfönstret är bra.

Nån som var med om nåt sånt, hojen är ju ny, har bara gått 300 mil.

/Mike

Mike the bike skrev:
Gjorde första servicen för ett par veckor sedan å har bara kört 150 mil sen dess.

/Mike

Fyll på med lite olja ändå så blir det nog bra.

Vissa bilar har haft problem med att oljetrycksgivaren blir igenslammad av skit efter första oljebytet(inkörning). Det som brukar hjälpa är antingen byta givaren eller byta olja två tre ggr på raken med varmkörningar i mellan. Att bara fulla på tycker inte jag känns rätt eftersom oljetrycket stiger lite till då och kan skada annat.

På Kawan är det väll en varningslampa för oljetryck och inte för nivå. Då är det illa om den röda lampan lyser, men om fenomenet inte uppstår igen är det lugnt. Lyser den bör du dock stanna omedelbart.

/Joakim

Mike the bike skrev:

/Mike

Bromsade du kraftigt eller slangade när det tändes? Har hänt ett par ggr för mig att när man gör en riktig pallnit så har lampan tänds, förmodligen för att oljan trycks fram i motorn så pumpen går torr...

Hade det vart en R1a hade jag inte oroat mig, (min oljeNIVÅ lampa har lyst i 300 mil nu trots att jag hela tiden fyllt på så att nivån är bra, jävla givare är ju värdelösa)

I ditt fall så bör du nog upplysa stället du köpt hojen på och höra vad de säger. Antagligen säger de åt dig att köra vidare eftersom det var en engångsföreteelse. Kör inte omkring med lampan lysandes bara för då kan du få problem om du vill hävda garantin när grejerna rasar.

Nu är det väl ingen som har nån längre erfarenhet av vad det är för kvalitet på de där givarna eftersom hojmodellen är helt ny. Hoppas det inte händer igen.

Qwerty skrev:
Vissa bilar har haft problem med att oljetrycksgivaren blir igenslammad av skit efter första oljebytet(inkörning). Det som brukar hjälpa är antingen byta givaren eller byta olja två tre ggr på raken med varmkörningar i mellan. Att bara fulla på tycker inte jag känns rätt eftersom oljetrycket stiger lite till då och kan skada annat.

Byta olja tre gånger på raken är ju för fan nära 1500 hundra spänn, det skulle jag då inte göra på en ny hoj iaf. Å jag tror inte verkstan gör så heller.

Kreuger skrev:
Byta olja tre gånger på raken är ju för fan nära 1500 hundra spänn, det skulle jag då inte göra på en ny hoj iaf. Å jag tror inte verkstan gör så heller.

På två av våra firmabilar har det gjorts så på service. Men jag skulle aldrig själb bekosta det eftersom det borde gå på nån garanti. Men vill man inte göra det så kan man ju byta oljetrycksgivaren och bli av med det problemet.

Nä tyvärr, det hände vid körning rakt fram.

Först lyste den svagt sen allt starkare å sen slutade det.

/M

Performance skrev:
Bromsade du kraftigt eller slangade när det tändes? Har hänt ett par ggr för mig att när man gör en riktig pallnit så har lampan tänds, förmodligen för att oljan trycks fram i motorn så pumpen går torr...

Mike the bike skrev:
Nä tyvärr, det hände vid körning rakt fram.

Först lyste den svagt sen allt starkare å sen slutade det.

/M

Det är ett alldeles kanonsäkert tecken på att motorn rasar inom 20 mil eller så, jag kan ta skiten till skroten så slipper du. :p

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT